Problematika školní zralosti a školní připravenosti

Školní zralost a připravenost je schopnost dítěte přizpůsobit se ve všech směrech nárokům, které na ně klade škola. Je to takový stav tělesného
a psychosociálního vývoje, kdy je dítě přiměřeně fyzicky i psychicky disponováno pro požadovaný výkon ve škole a kdy samo zažívá pocit uspokojení ze zvládání úkolů, které jsou na ně kladeny.

Pojmem školní zralost se klade důraz na aspekt biologický, vnitřní, vycházející z dispoziční složky organismu a procesu zrání. Školní zralost je jeden z předpokladů rychlého osvojení role školáka a úspěšného startu dítěte ve škole. Jedná se především o zralost centrální nervové soustavy, která
se projevuje schopností dítěte reagovat na zvýšenou zátěž a koncentrovat pozornost. Na zrání závisí i rozvoj motoriky a senzomotorické koordinace, zrakového a sluchového vnímání.

Pojmem školní připravenostse naopak zdůrazňují charakteristiky, mající vztah k vnějším, společenským činitelům, procesu učení. Dle Vágnerové (2012) je významná pro zvládnutí nároků spojených s rolí školáka a zahrnuje souhrn předpokladů, které jsou důležité pro úspěšné zvládnutí všech nároků školy. Dítě by mělo především dosáhnout přijatelné socializační úrovně, mělo by zvládnout určité role, umět přijatelným způsobem komunikovat a respektovat běžné normy chování. Důležitý je samozřejmě také obecný postoj rodiny ke vzdělání, který dítě přejímá a je jím ovlivněna jeho motivaci ke školní práci (Vágnerová, 2012).

Ze zákona má povinnost zahájení školní docházky každé, které nejpozději do 31. srpna dosáhne věku 6 let. Dle Školského zákona jsou však možné výjimky dle §37 zák. č. 561/2004:

Odložení povinné školní docházky - není-li dítě po dovršení šesti let přiměřeně vyspělé k nástupu školní docházky, mohou rodiče (zákonní zástupci dítěte) požádat ředitele školy o odklad. Začátek povinné školní docházky lze odložit nejdéle do zahájení školního roku, v němž dítě dovrší osmý rok života, tzn. odklad školní docházky je možné zopakovat maximálně dvakrát. K žádosti je třeba přiložit doporučení z pediatrického vyšetření nebo
z vyšetření v rámci pedagogicko-psychologické poradny.

Dodatečný odklad školní docházky - lze realizovat po nástupu šestiletého dítěte do školy, nejpozději do konce kalendářního roku, pokud jsou
k tomu patřičné důvody. Vzhledem k psychologickým důvodům (především vlivu na sebehodnocení dítěte) je vhodné situacím „vrácení dítěte do MŠ“ předcházet a využívat tuto možnost opravdu v krajním případě.

Předčasný nástup do školy u dítěte, které dosáhne věku šesti let v době od září do prosince kalendářního roku, ve kterém navštěvuje 1. ročník ZŠ, je možný, pokud je dítě zralé a připravené zvládat nároky školní docházky. V tomto případě se podává žádost řediteli školy a posouzení zralosti stačí pouze v rámci zápisu.

Předčasný nástup do školy u mimořádně nadaného dítěte, které dosáhne šesti let teprve v době od ledna do konce června ve školním roce,
kdy navštěvuje 1. ročník ZŠ. Podmínkou přijetí je doporučení lékaře a zároveň doporučení školského poradenského zařízení (obvykle PPP).