Mezopotámie

Obsah

Rozvoj vzdělanosti

Školy a učiliště

Ve školách se učili budoucí písaři klínovému písmu a základům počtů. Protože písaři byli zapotřebí hlavně v chrámech a palácích, vyskytovaly se školy právě v jejich blízkosti. V lavicích z hlíny a vápence se učili synové z vyšších vrstev obyvatelstva, jejichž otcové byli vysokými palácovými nebo chrámovými zaměstnanci, městští starší, účetní nebo písaři. Až do Chammurapiho doby se nevyskytovaly mezi písaři ženy. Otrok se objevoval jen ojediněle, a to pokud jej dal do školy jeho pán, aby mu poté vedl účetnictví a hospodářství.

Sumersky se škola nazývala é-dud-ba, „dům tabulek“. Školu vedl ummia, což byl jakýsi ředitel, jemuž podléhali učitelé, kteří připravovali tabulky k opisování a prohlíželi texty, které žáci napsali. Vyskytovali se i učitelé pro kreslení a v pozdějších dobách, kdy sumerština byla mrtvou řečí, také učitelé sumerštiny. Vyskytovali se i zaměstnanci, kteří dohlíželi na řádnou docházku, a jiní, kteří udržovali kázeň.

Vedle základních škol byla ve velkých městech také řada vyšších a odborných škol, kam chodili žáci, jež dosáhli základních vědomostí ve čtení, psaní a počítání. Zde se vyučovalo tehdejším vědám, jež sloužily především vladařům a chrámům. Učili se o stvoření světa, věštění, zaříkávání, astrologii a astronomii, různým přírodním vědám, fyzice, chemii, ranhojičství, přípravě léčiv. Vzdělávali se též v právnictví, hospodářství a vedení účetnictví.

Archívy a knihovny

Vedle archívů chrámových a státních, kde se zakládaly hlavně tabulky, jež se týkaly správy a hospodářství, existovaly také archívy obchodní a rodinné, kde byly uvedeny různé společenské a hospodářské vztahy v průběhu několika generací.

Velké archivy bývaly uloženy ve zvláštních, jen pro ně určených prostorách a bývaly obvykle i tematicky členěny. Dokumenty zde spočívaly – seskupeny podle souvislostí v akta – v kožených vacích, koších, truhlách, nádobách, ve schránkách ve zdi, ponejvíce však volně na dřevěných policích, uspořádány mnohdy i podle velikosti a typu nosiče.“ (Prosecký 1999, str.36) Proslulý byl archív v Šuruppaku s četnými školními a hospodářskými texty.

Předpokládá se, že se zrodily (knihovny, pozn. autora) jako původní jev školní výuky, ze souborů naučných, kultovních a literárních textů, které zaznamenali a užívali písaři v době svého studia a pozdějšího působení …“ (Prosecký 1999, str.36) Zde se shromažďovala literární díla sumerská, později přepisovaná do akkadštiny. Šlo též o díla odborná.

Knihovníci shromažďovali díla krásné a odborné literatury, sumerské a akkadské. Knihovny měly svoje katalogy, v nichž byla díla seřazena podle začátečních slov. Nejstarší knihovna byla zřízena Tiglatpilesarem I. Aššurbanipal zvaný „Osvícený“ založil ve své metropoli knihovnu, která obsahovala přes pět tisíc titulů.

První slabikáře, slovníky a příručky

Složitost klínového písma vedla k sestavení seznamů jednotlivých znaků. Vedle čtení znaku se uváděl i jeho speciální název. Tyto sbírky sloužily sumerským a akkadským školám jako slabikáře a zároveň i slovníky.

Od dob, kdy se sumerština stala mrtvou řečí, sloužily tyto sbírky akkadským písařům v palácích a chrámech jako mluvnické pomůcky. Vedle slovníků sumersko-akkadských se dochovaly i akkadsko-kasitské, akkadsko-chetitské, sumersko-akkadsko-chetitské. Je známa i klínopisná učebnice egyptštiny.