Průchod studijním plánem
navazující prezenční hlavní, vyučovací jazyk: čeština
Zahrnut v programu: PdF N-CJ2 Učitelství českého jazyka a literatury pro základní školy
Informace o studiu
- Součásti SZZ a jejich obsahSZZ zahrnuje obsah předmětů profilujícího základu a základních teoretických předmětů profilujícího základu studijního programu. Její součástí jsou ústní zkouška z českého jazyka a literatury s didaktikou a zkouška z pedagogiky a psychologie. SZZ hlavního plánu obsahuje obhajobu diplomové práce.
Součásti SZZ z českého jazyka a literatury s didaktikou:
1. Ústní zkouška z českého jazyka zahrnuje všestranný jazykový rozbor textu a odpověď na teoretickou otázku z jazykovědy a na
otázku z didaktiky českého jazyka a slohu dle tematických okruhů.
2. Ústní zkouška z české literatury zahrnuje odpověď na otázku z literární teorie a historie a na otázku z didaktiky literární výchovy dle tematických okruhů. Předpokladem k úspěšnému absolvování zkoušky z české literatury je schopnost interpretovat literární dílo s přihlédnutím k jeho strukturním vrstvám i literárněhistorickému kontextu.
Při SZZ jsou prověřovány:
- kompetence komunikační: dovednost kultivované jazykové komunikace ústní i písemné a na jejím základě schopnost a dovednost vytvářet a rozvíjet komunikační dovednosti žáků;
- kompetence oborové: schopnost využívat základní i speciální odborné znalosti a dovednosti z českého jazyka s důrazem na znalost normy a kodifikace spisovné češtiny a její stylové diferenciace v textech mluvených a psaných; schopnost využívat základní i speciální odborné znalosti a dovednosti z české literatury a literární vědy, samostatně vyhledávat informace a prakticky se orientovat v nových informačních zdrojích a kriticky je ve škole využívat;
- kompetence oborovědidaktické: schopnost uplatnit získané znalosti a dovednosti ve výuce českého jazyka a literatury na základní škole v souladu s didaktickými poznatky s cílem rozvíjení klíčových kompetencí vymezených v rámcových vzdělávacích programech; dovednost vést žáky k tvořivé práci s uměleckým textem, rozvíjet u žáků čtenářství a motivovat je k přečtení hodnotných literárních děl, prostřednictvím literatury posilovat vztah k národním i nadnárodním kulturním hodnotám.
Státní závěrečná zkouška z pedagogiky a psychologie je zkouškou způsobilosti, v níž student/ka prokazuje poznatky ze základních pedagogických a psychologických disciplín, propojuje je, začleňuje do teoretických souvislostí a vyvozuje z nich praktické implikace. Student/ka se na zkoušku připraví dle stanovených okruhů s oporou o odborné publikace (včetně výsledků pedagogického a psychologického výzkumu) a studentské portfolio (přípravy na vyučovací hodiny, videonahrávky, písemné sebereflexe, seminární práce, portfoliové úkoly atd.). Důraz je kladen na kritické uchopení poznatků, jejich vzájemné propojení, vztažení k dosavadní pedagogické zkušenosti studenta/studentky a k řešení pedagogicko-psychologických problémů ve výukové praxi. Zkouška z pedagogiky a psychologie je hodnocena jednou známkou. - Návrh témat kvalifikačních prací a témata obhájených pracíObhájené diplomové práce:
1. Kultivovanost mluveného vyjadřování v publicistických rozhovorech se sportovci
Lucie Hromádková-Štěpánková, 1. 2. 2016
[online] https://is.muni.cz/th/216839/pedf_m/
2. Současný stav a lidové etymologie pomístních jmen na Židlochovicku
Lenka Sklenářová, 26. 5. 2015
[online] https://is.muni.cz/th/371974/pedf_m/
3. Specifičnost jazykového kódu u Petry Hůlové
Hana Ryšavá, 28. 5. 2014
http://is.muni.cz/th/322707/pedf_m/
4. Metody a strategie kritického myšlení ve slohové výuce na 2. stupni ZŠ
Jana Nejedlá, 30. 5. 2011
[online] https://is.muni.cz/th/209909/pedf_m/
5. Dramatická tvorba Jiřího Mahena v letech 1914-1917
Naděžda Peňáková, 29. 5. 2014
[online] https://is.muni.cz/th/361800/pedf_m/?lang=cs
6. Manipulace diskursem
Romana Holomčíková, 3. 2. 2014
http://is.muni.cz/th/266898/pedf_m/
7. Románová kronika Jana Herbena
Pavlína Němcová, 7. 2. 2011
[online] https://is.muni.cz/th/174329/pedf_m/?lang=cs
8. Čas a prostor v básních Jana Skácela
Markéta Ströbingerová, 31. 5. 2010
[online] https://is.muni.cz/th/178565/pedf_m/?lang=cs
Doporučený průchod studijním plánem
Učitelská propedeutika (20 kr.)
Povinné předměty
Kód | Název | Ukončení | Kreditů | Semestr | Profilace |
PdF:SZ6039 | Pedagogická psychologie | zk | 4 | 1 | Z |
PdF:SZ6042 | Školní pedagogika | zk | 2 | 2 | Z |
PdF:SZ6046 | Pedagogicko-psychologická diagnostika v práci učitele | k | 3 | 3 | Z |
PdF:SZ6061 | Seminář ke školní pedagogice | z | 2 | 1 | Z |
11 kreditů |
Povinně volitelné předměty
Student během studia zapisuje jeden z nabízených předmětů.
Kód | Název | Ukončení | Kreditů | Semestr | Profilace |
PdF:SZ6047 | Školský a školní management | z | 2 | 2 | P |
PdF:SZ6048 | Inkluzivní vzdělávání | z | 2 | 2 | P |
PdF:SZ6069 | Alternativní a inovativní pedagogika | z | 2 | 2 | P |
6 kreditů |
Cizí jazyk
Kód | Název | Ukončení | Kreditů | Semestr | Profilace |
PdF:JVp013 | Angličtina pro pedagogy - C | z | 3 | 1 | - |
PdF:JVp014 | Angličtina pro pedagogy - D | zk | 4 | 2 | - |
7 kreditů |
Oborová část (27 kr.)
Povinné předměty (P+PV 23 kr.)
Kód | Název | Ukončení | Kreditů | Semestr | Profilace |
PdF:CJp201 | Stylistika v teorii a praxi | zk | 3 | 1 | P |
PdF:CJp202 | Literární kritika a textologie | z | 2 | 1 | P |
PdF:CJp503 | Internacionalizace v oboru český jazyk a literatura | z | - | 2 | - |
PdF:CJp515 | Základy onomastiky | z | 2 | 2 | P |
PdF:CJp505 | Podoby nejnovější české a světové literatury pro mládež | z | 2 | 2 | P |
PdF:CJp510 | Starší česká literatura | zk | 4 | 2 | P |
PdF:CJp512 | Vývoj spisovné češtiny | k | 3 | 3 | P |
PdF:CJp210 | Podoby nejnovější české literatury | zk | 3 | 3 | P |
19 kreditů |
Povinně-volitelné předměty
Pravidla pro výběr: Student zapisuje vždy jeden ze dvou povinně volitelných předmětů v semestru (celkem získá 4 kredity).
Kód | Název | Ukončení | Kreditů | Semestr | Profilace |
PdF:CJp205 | Alternativní metody výuky českého jazyka 1 | z | 2 | 1 | - |
PdF:CJp508 | Využití korpusů v pedagogické praxi | z | 2 | 1 | - |
PdF:CJp208 | Alternativní metody výuky českého jazyka 2 | z | 2 | 2 | - |
PdF:CJp517 | Světová literatura 20. století | z | 2 | 2 | - |
8 kreditů |
Volitelné předměty (4 kr.)
Kód | Název | Ukončení | Kreditů | Semestr | Profilace |
PdF:CJp206 | Kapitoly z didaktiky českého jazyka | z | 2 | 1 | - |
PdF:CJp518 | Základy dialektologie | k | 4 | 2 | - |
PdF:CJp502 | Mediální výchova | z | 3 | 2 | - |
PdF:CJp209 | Úvod do sociolingvistiky | z | 2 | 2 | - |
PdF:CJp504 | Kapitoly ze starší české literatury | z | 2 | 2 | - |
PdF:CJp511 | Literární psaní | z | 4 | 2 | - |
PdF:CJp513 | Onomastika | k | 4 | 3 | - |
PdF:CJp514 | Dialektologie | k | 4 | 3 | - |
PdF:CJp506 | Jazykový rozbor 1 | z | 3 | 3 | - |
PdF:CJp211 | Kapitoly z nejnovější české literatury | z | 2 | 3 | - |
PdF:CJp507 | Jazykový rozbor 2 | z | 3 | 4 | - |
PdF:CJp501 | Jazykovědná exkurze | z | 2 | 4 | - |
PdF:CJp516 | Průvodce dějinami české literatury | k | 4 | 4 | - |
PdF:CJp509 | Umělecký přednes | k | 4 | 4 | - |
43 kreditů |
Oborové didaktiky (10 kr.)
Kód | Název | Ukončení | Kreditů | Semestr | Profilace |
PdF:CJp203 | Didaktika českého jazyka a literární výchovy pro základní školy 1 | k | 4 | 1 | Z |
PdF:CJp204 | Kapitoly z didaktiky literární výchovy | z | 2 | 1 | - |
PdF:CJp207 | Didaktika českého jazyka a literární výchovy pro základní školy 2 | zk | 4 | 2 | Z |
10 kreditů |
Praxe (7 kr.)
Kód | Název | Ukončení | Kreditů | Semestr | Profilace |
PdF:SZ6040 | Učitelská praxe 1 | z | 2 | 1 | P |
PdF:SZ6041 | Seminář k učitelské praxi | z | 1 | 1 | P |
PdF:CJ6002 | Učitelská praxe 2 | z | 2 | 2 | P |
PdF:CJ6003 | Učitelská praxe 3 | z | 2 | 3 | P |
7 kreditů |
Diplomová práce (16 kr.)
Kód | Název | Ukončení | Kreditů | Semestr | Profilace |
PdF:CJ_DP | Diplomová práce | z | 4 | 3 | P |
PdF:CJ_DPd | Diplomová práce - Dokončení | z | 8 | 4 | P |
PdF:CJ_DPp | Diplomová práce - Projekt | z | 4 | 2 | P |
16 kreditů |