PdF BHV3Svp Hudební výchova se zaměřením na vzdělávání
Název anglicky: Music for Education
bakalářský prezenční vedlejší, vyučovací jazyk: čeština čeština
Zahrnut v programu: PdF B-HV3S Hudební výchova se zaměřením na vzdělávání

Informace o studiu

  • Součásti SZZ a jejich obsah
    Obsah státní závěrečné zkoušky je následující:
    - Hudební výchova včetně oborové didaktiky
    - Druhý obor včetně oborové didaktiky
    - Obhajoba bakalářské práce
    - Pedagogicko-psychologický základ pro bakalářské studium (podrobný obsah a rozsah je uveden v příloze č. 1 žádosti)

    Předměty státní zkoušky vycházejí z pilířových disciplín hudební výchovy a oborové didaktiky:

    Praktická část
    1. Hra na nástroj a hlasová výchova:
    - přednesová skladba libovolného stylového období v trvání minimálně 4 minut
    - pěvecká realizace tří připravených lidových písní s vlastním nástrojovým doprovodem (z toho nejméně jedné vícehlasé) s transpozicí do tónin příslušného tónorodu odpovídajících dětskému hlasovému rozsahu. (U vícehlasých písní pěvecká znalost všech hlasů.)
    2. Řízení sboru:
    - základní dirigentská technika a s ní související pojmy (postavení, příprava, zdvih, nástupy a závěry na různých dobách taktu, na dobách, které nejsou ve schématu, dělení, lomení, předtaktí, taktovací schémata, tempové, dynamické a výrazové odlišnosti
    - partitury: Bedřich Smetana: Má hvězda
    Přiletěly vlaštovičky
    Západ slunce
    Leoš Janáček: Ondráš, Ondráš !
    Ty ukvalsky kosteličku
    Na tych fojtovych lukach
    Ty ukvalsky kostelíčku, hej!
    Pan Buh vam zaplať!
    Fojtova Hanka
    - posluchač prokáže schopnost orientace v uvedených partiturách po stránce formální, harmonické, výrazové, pěvecké a instrumentální ( zpěv a hra partů ) a dirigentské ( za doprovodu klavíru )
    3. Didaktika:
    Činnostní pojetí HV na ZŠ a SŠ

    Teoretická část:
    1. Vývoj a systém stupnic
    2. Akordy z hlediska akordiky
    3. Modulace
    4. Chromatické akordy v systému funkční harmonie
    5. Systematika a stručná charakteristika jednotlivých skupin hudebních nástrojů
    6. Hudba v českých zemích od nejstarších památek do r. 1620
    7. Hudební formy od gregoriánského chorálu po moteto
    8. Hudební formy renesance a baroka
    9. Hudba českého baroka
    10. Hudba evropského baroka
    11. Hudební formy od klasicismu po dnešek
    12. Raný romantismus
    13. Novoromantismus
    14. Klasicko – romantická syntéza
    15. Pozdní romantismus
    16. Národní školy
    17. Romantismus v české hudbě
    18. Vznik hudebního klasicismu, vídeňský klasicismus
    19. Hudební klasicismus v Českých zemích
    20. Parametr barvy v hudbě 20. století
    21. Neostyly a jejich principy, hlavní představitelé
    22. Impresionismus
    23. Dodekafonie, serialismus, postserialismus a postmoderna
    24. Česká hudba 20. a 21. století
  • Návrh témat kvalifikačních prací a témata obhájených prací
    Návrhy témat bakalářské práce z Hudební výchovy:
    1. Problematika práce instrumentálních souborů na středních školách
    2. Středoškolská zájmová hudební činnost v regionu
    3. Středoškolské folklorní soubory
    4. Středoškolské pěvecké sbory v regionu - historie a současnost
    5. Problematika práce sbormistra pěveckého sboru gymnázia
    6. Problematika uplatňování hudebně folklorního dědictví
    7. Duchovní hudba 20. století
    8. Moravská hudební kultura
    9. Významné instituce a osobnosti hudebního života minulosti i současnosti
    10. Hudební festivaly a přehlídky

    Seznam úspěšně obhájených bakalářských prací (výběr):
    2016
    - Tradiční lidová kultura a folklor v obci Suchá Loz, Bc. Veronika Adamcová, zdroj informací: agenda záv. práce
    - Problematika výuky Hudební nauky ve vyšších ročnících ZUŠ, Bc. Jitka Hájková, zdroj informací: agenda záv. práce
    - Úpravy děl pro mládežnické orchestry, Bc. Karolína Klempířová, zdroj informací: agenda záv. práce
    - Poslech vážné hudby v hudební výchově a jeho pozitivní vliv na žáky základních škol, Bc. Vilma Křiváková, zdroj informací: agenda záv. práce
    - Josef Adamík, život, dílo a analýza skladby Nebeské pastviny, Bc. Tereza Kudelová, zdroj informací: agenda záv. práce
    - Padesát let dívčího pěveckého sboru SPgŠ Kroměříž, Bc. Darina Lukášová, zdroj informací: agenda záv. práce
    - Dětské folklorní soubory v obci Vlčnov, Bc. Klára Maťašová, zdroj informací: agenda záv. práce
    - Historie Ondrášku, dětského pěveckého sboru ZUŠ Nový Jičín, a osobnosti spjaté se sborem, Bc. Michaela Mrštíková, zdroj informací: agenda záv. práce
    - Česká filmová hudba (se zaměřením na Vadima Petrova, Karla Svobodu, Petra Hapku a Luboše Fišera), Bc. Kristýna Obdržálková, zdroj informací: agenda záv. práce
    - Kosmáci: rod hudebníků a literátů s kořeny na Moravskobudějovicku
    Archiv: http://is.muni.cz/th/426162/pedf_b/, Bc. Pavla Šálková, zdroj informací: agenda záv. práce
    - Analýza nejposlouchanějších skladeb na serveru YouTube.com, Bc. Jakub Šindelka, zdroj informací: agenda záv. práce
    - Osobnost Ferdinanda Vacha na pozadí hudebního rozvoje města Kroměříže, Bc. Marie Stodůlková, zdroj informací: agenda záv. práce
    - Výuka základů hudební teorie pomocí kytary, Bc. Lucie Vernerová, zdroj informací: agenda záv. práce
    - Leona Zezulová - život a umělecká tvorba, Bc. et Bc. Hana Zezulová, zdroj informací: agenda záv. práce
    2015
    - České skladatelky, archiv, Bc. Zezulová, Hana, 1.6.2015
    - Vybrané technické problémy některých klavírních škol s důrazem na požadavky žáka, Bc. Baronová, Marie, 1.6.2015
    - Vliv hlasové výchovy na děti s poruchou pozornosti, archiv, Bc. Neveselá, Gabriela, 1. 6. 2015
    - Ženy v operách B. Smetany a jejich významné představitelky na scéně ND Brno, archiv, Bc. Novotná, Lada, 2. 2. 2015
    - Postavení hudební výchovy na základních a středních školách z pohledu žáka a učitele, archiv, Bc. Moravcová, Milena, 6.6.2013
    - Zhudebněná poezie Jana Skácela, archiv Bc. Mátlová, Markéta roz. Zavřelová, 5.2.2013

Doporučený průchod studijním plánem

Povinné předměty (P+PV 55 kr.)

Kód Název Garant Ukončení Rozsah Kreditů Semestr Profilace
PdF:HV005Nauka o hudebních formách M. Sedláčekzk 0/1/03 1P
PdF:HV011Úvod do studia hudební výchovy a hudební teorie P. Halazk 1/0/03 1P
PdF:HV014Intonace a sluchová analýza 1 V. Richterz 0/1/02 2-
PdF:HV016Základy sbormistrovství 1 E. Tomaštíkz 0/2/02 4P
PdF:HV017Základy sbormistrovství 2 E. Tomaštíkzk 0/2/04 5P
PdF:HV020Harmonie 1 P. Halaz 0/2/03 2P
PdF:HV021Harmonie 2 P. Halazk 0/2/04 3P
PdF:HV204Nauka o hudebních nástrojích M. Sedláčekk 0/1/02 5P
PdF:HV209Hudební software M. Sedláčekz 0/1/02 4-
PdF:HV212Hudební analýza 1 P. Halaz 0/1/02 4-
PdF:HV213Hudební analýza 2 P. Halaz 0/1/02 5-
PdF:HV215Intonace a sluchová analýza 2 V. Richterz 0/1/02 3-
PdF:HV222Dějiny hudby 1 V. Richterk 2/0/03 1P
PdF:HV223Dějiny hudby 2 V. Richterk 2/0/03 2P
PdF:HV224Dějiny hudby 3 V. Richterk 2/0/03 3P
PdF:HV225Dějiny hudby 4 V. Richterk 2/0/03 4P
PdF:HV226Hra na nástroj a hlasová výchova 1 P. Halak 0/2/03 1P
PdF:HV227Hra na nástroj a hlasová výchova 2 P. Halak 0/2/03 2P
PdF:HV228Hra na nástroj a hlasová výchova 3 P. Halak 0/2/03 3P
PdF:HV229Hra na nástroj a hlasová výchova 4 P. Halak 0/2/03 4P
55 kreditů

Oborové didaktiky (5 kr.)

Kód Název Garant Ukončení Rozsah Kreditů Semestr Profilace
PdF:HV018Didaktické praktikum z hudební výchovy 1 J. Kučerováz 0/2/02 5Z
PdF:HV019Didaktické praktikum z hudební výchovy 2 J. Kučerovázk 0/2/03 6Z
5 kreditů