Průchod studijním plánem
PdF BHV3Svp Hudební výchova se zaměřením na vzdělávání
Název anglicky: Music for Education
bakalářský prezenční vedlejší, vyučovací jazyk: čeština
Zahrnut v programu: PdF B-HV3S Hudební výchova se zaměřením na vzdělávání
bakalářský prezenční vedlejší, vyučovací jazyk: čeština
Zahrnut v programu: PdF B-HV3S Hudební výchova se zaměřením na vzdělávání
Informace o studiu
- Součásti SZZ a jejich obsahObsah státní závěrečné zkoušky je následující:
- Hudební výchova včetně oborové didaktiky
- Druhý obor včetně oborové didaktiky
- Obhajoba bakalářské práce
- Pedagogicko-psychologický základ pro bakalářské studium (podrobný obsah a rozsah je uveden v příloze č. 1 žádosti)
Předměty státní zkoušky vycházejí z pilířových disciplín hudební výchovy a oborové didaktiky:
Praktická část
1. Hra na nástroj a hlasová výchova:
- přednesová skladba libovolného stylového období v trvání minimálně 4 minut
- pěvecká realizace tří připravených lidových písní s vlastním nástrojovým doprovodem (z toho nejméně jedné vícehlasé) s transpozicí do tónin příslušného tónorodu odpovídajících dětskému hlasovému rozsahu. (U vícehlasých písní pěvecká znalost všech hlasů.)
2. Řízení sboru:
- základní dirigentská technika a s ní související pojmy (postavení, příprava, zdvih, nástupy a závěry na různých dobách taktu, na dobách, které nejsou ve schématu, dělení, lomení, předtaktí, taktovací schémata, tempové, dynamické a výrazové odlišnosti
- partitury: Bedřich Smetana: Má hvězda
Přiletěly vlaštovičky
Západ slunce
Leoš Janáček: Ondráš, Ondráš !
Ty ukvalsky kosteličku
Na tych fojtovych lukach
Ty ukvalsky kostelíčku, hej!
Pan Buh vam zaplať!
Fojtova Hanka
- posluchač prokáže schopnost orientace v uvedených partiturách po stránce formální, harmonické, výrazové, pěvecké a instrumentální ( zpěv a hra partů ) a dirigentské ( za doprovodu klavíru )
3. Didaktika:
Činnostní pojetí HV na ZŠ a SŠ
Teoretická část:
1. Vývoj a systém stupnic
2. Akordy z hlediska akordiky
3. Modulace
4. Chromatické akordy v systému funkční harmonie
5. Systematika a stručná charakteristika jednotlivých skupin hudebních nástrojů
6. Hudba v českých zemích od nejstarších památek do r. 1620
7. Hudební formy od gregoriánského chorálu po moteto
8. Hudební formy renesance a baroka
9. Hudba českého baroka
10. Hudba evropského baroka
11. Hudební formy od klasicismu po dnešek
12. Raný romantismus
13. Novoromantismus
14. Klasicko – romantická syntéza
15. Pozdní romantismus
16. Národní školy
17. Romantismus v české hudbě
18. Vznik hudebního klasicismu, vídeňský klasicismus
19. Hudební klasicismus v Českých zemích
20. Parametr barvy v hudbě 20. století
21. Neostyly a jejich principy, hlavní představitelé
22. Impresionismus
23. Dodekafonie, serialismus, postserialismus a postmoderna
24. Česká hudba 20. a 21. století - Návrh témat kvalifikačních prací a témata obhájených pracíNávrhy témat bakalářské práce z Hudební výchovy:
1. Problematika práce instrumentálních souborů na středních školách
2. Středoškolská zájmová hudební činnost v regionu
3. Středoškolské folklorní soubory
4. Středoškolské pěvecké sbory v regionu - historie a současnost
5. Problematika práce sbormistra pěveckého sboru gymnázia
6. Problematika uplatňování hudebně folklorního dědictví
7. Duchovní hudba 20. století
8. Moravská hudební kultura
9. Významné instituce a osobnosti hudebního života minulosti i současnosti
10. Hudební festivaly a přehlídky
Seznam úspěšně obhájených bakalářských prací (výběr):
2016
- Tradiční lidová kultura a folklor v obci Suchá Loz, Bc. Veronika Adamcová, zdroj informací: agenda záv. práce
- Problematika výuky Hudební nauky ve vyšších ročnících ZUŠ, Bc. Jitka Hájková, zdroj informací: agenda záv. práce
- Úpravy děl pro mládežnické orchestry, Bc. Karolína Klempířová, zdroj informací: agenda záv. práce
- Poslech vážné hudby v hudební výchově a jeho pozitivní vliv na žáky základních škol, Bc. Vilma Křiváková, zdroj informací: agenda záv. práce
- Josef Adamík, život, dílo a analýza skladby Nebeské pastviny, Bc. Tereza Kudelová, zdroj informací: agenda záv. práce
- Padesát let dívčího pěveckého sboru SPgŠ Kroměříž, Bc. Darina Lukášová, zdroj informací: agenda záv. práce
- Dětské folklorní soubory v obci Vlčnov, Bc. Klára Maťašová, zdroj informací: agenda záv. práce
- Historie Ondrášku, dětského pěveckého sboru ZUŠ Nový Jičín, a osobnosti spjaté se sborem, Bc. Michaela Mrštíková, zdroj informací: agenda záv. práce
- Česká filmová hudba (se zaměřením na Vadima Petrova, Karla Svobodu, Petra Hapku a Luboše Fišera), Bc. Kristýna Obdržálková, zdroj informací: agenda záv. práce
- Kosmáci: rod hudebníků a literátů s kořeny na Moravskobudějovicku
Archiv: http://is.muni.cz/th/426162/pedf_b/, Bc. Pavla Šálková, zdroj informací: agenda záv. práce
- Analýza nejposlouchanějších skladeb na serveru YouTube.com, Bc. Jakub Šindelka, zdroj informací: agenda záv. práce
- Osobnost Ferdinanda Vacha na pozadí hudebního rozvoje města Kroměříže, Bc. Marie Stodůlková, zdroj informací: agenda záv. práce
- Výuka základů hudební teorie pomocí kytary, Bc. Lucie Vernerová, zdroj informací: agenda záv. práce
- Leona Zezulová - život a umělecká tvorba, Bc. et Bc. Hana Zezulová, zdroj informací: agenda záv. práce
2015
- České skladatelky, archiv, Bc. Zezulová, Hana, 1.6.2015
- Vybrané technické problémy některých klavírních škol s důrazem na požadavky žáka, Bc. Baronová, Marie, 1.6.2015
- Vliv hlasové výchovy na děti s poruchou pozornosti, archiv, Bc. Neveselá, Gabriela, 1. 6. 2015
- Ženy v operách B. Smetany a jejich významné představitelky na scéně ND Brno, archiv, Bc. Novotná, Lada, 2. 2. 2015
- Postavení hudební výchovy na základních a středních školách z pohledu žáka a učitele, archiv, Bc. Moravcová, Milena, 6.6.2013
- Zhudebněná poezie Jana Skácela, archiv Bc. Mátlová, Markéta roz. Zavřelová, 5.2.2013
Doporučený průchod studijním plánem
Povinné předměty (P+PV 55 kr.)
Kód | Název | Ukončení | Kreditů | Semestr | Profilace |
PdF:HV005 | Nauka o hudebních formách | zk | 3 | 1 | P |
PdF:HV011 | Úvod do studia hudební výchovy a hudební teorie | zk | 3 | 1 | P |
PdF:HV014 | Intonace a sluchová analýza 1 | z | 2 | 2 | - |
PdF:HV016 | Základy sbormistrovství 1 | z | 2 | 4 | P |
PdF:HV017 | Základy sbormistrovství 2 | zk | 4 | 5 | P |
PdF:HV020 | Harmonie 1 | z | 3 | 2 | P |
PdF:HV021 | Harmonie 2 | zk | 4 | 3 | P |
PdF:HV204 | Nauka o hudebních nástrojích | k | 2 | 5 | P |
PdF:HV209 | Hudební software | z | 2 | 4 | - |
PdF:HV212 | Hudební analýza 1 | z | 2 | 4 | - |
PdF:HV213 | Hudební analýza 2 | z | 2 | 5 | - |
PdF:HV215 | Intonace a sluchová analýza 2 | z | 2 | 3 | - |
PdF:HV222 | Dějiny hudby 1 | k | 3 | 1 | P |
PdF:HV223 | Dějiny hudby 2 | k | 3 | 2 | P |
PdF:HV224 | Dějiny hudby 3 | k | 3 | 3 | P |
PdF:HV225 | Dějiny hudby 4 | k | 3 | 4 | P |
PdF:HV226 | Hra na nástroj a hlasová výchova 1 | k | 3 | 1 | P |
PdF:HV227 | Hra na nástroj a hlasová výchova 2 | k | 3 | 2 | P |
PdF:HV228 | Hra na nástroj a hlasová výchova 3 | k | 3 | 3 | P |
PdF:HV229 | Hra na nástroj a hlasová výchova 4 | k | 3 | 4 | P |
55 kreditů |