Průchod studijním plánem
FF FNLJUpJ Učitelství latinského jazyka a literatury pro střední školy
Název anglicky: Upper Secondary School Teacher Training in Latin Language and Literature
navazující prezenční jednooborový, vyučovací jazyk: čeština
Zahrnut v programu: FF N-LJU_ Učitelství latinského jazyka a literatury pro střední školy
navazující prezenční jednooborový, vyučovací jazyk: čeština
Zahrnut v programu: FF N-LJU_ Učitelství latinského jazyka a literatury pro střední školy
Informace o studiu
- Součásti SZZ a jejich obsahStátní závěrečná zkouška obsahuje tyto části:
1. Obhajoba diplomové práce. Obhajoba je ústní a skládá se z krátkého představení práce, odpovědi na posudky oponentů a diskuse.
2. Pedagogika a psychologie – písemná zkouška ověřující znalosti z pedagogických a psychologických disciplín tvořících společný základ studia učitelských studijních programů na FF MU.
3. Oborová didaktika – ústní zkouška ověřující znalosti metod výuky latinského jazyka a literatury. Rozprava nad vybranou složkou studentského portfolia.
4. Překlad originálního textu (Tacitus, Horatius). Student prokazuje schopnost pracovat s obtížnějším textem, který vyžaduje pokročilé znalosti dobového kontextu i hlubší teoretické znalosti (metrika) a dostatečnou zkušenost se čtením latinských prozaických i básnických textů.
5. Ústní zkouška z dějin latinské literatury (důkladná znalost antické literatury včetně literatury pozdní antiky, znalost základních rysů středověké latinské literatury). Student rovněž prokazuje znalost relevantních literárních děl z vlastní četby v překladu i v originále. - Návrh témat kvalifikačních prací a témata obhájených pracíAnalýza výuky antické literatury na gymnáziích
Online zdroje ve výuce latinského jazyka
Výuka latinské slovní zásoby v etymologických souvislostech
Možnosti využití antických literárních textů ve výuce latinského jazyka
Možnosti využití středověkých literárních textů ve výuce latinského jazyka
Začlenění antických a středověkých reálií do výuky latinského jazyka
Srovnání struktury učiva v českých učebnicích latinského jazyka
Latina nás baví. Využití filmů a komiksů s antickou tematikou při výuce latiny
Obhájené závěrečné práce jsou zveřejněny v online repozitáři: https://is.muni.cz/thesis/
Doporučený průchod studijním plánem
Diplomová práce (16 kreditů)
Povinné předměty (88 kreditů)
Pedagogicko-psychologický základ (24 kreditů)
Kód | Název | Ukončení | Kreditů | Semestr | Profilace |
FF:SUP001 | Psychologie pro učitele I | zk | 4 | 1 | Z |
FF:SUP002 | Školní pedagogika | zk | 4 | 1 | Z |
FF:SUP003 | Školní didaktika | zk | 4 | 2 | Z |
FF:SUP004 | Psychologie pro učitele II | zk | 4 | 2 | Z |
FF:SUP005 | Speciální pedagogika a pedagogická diagnostika | zk | 4 | 2 | Z |
FF:SUP006 | Kompendium pro učitele | zk | 4 | 3 | Z |
24 kreditů |
Oborové didaktiky a praxe (48 kreditů)
Kód | Název | Ukončení | Kreditů | Semestr | Profilace |
FF:LJ951 | Didaktika latiny I | k | 6 | 1 | P |
FF:LJ952 | Didaktika latiny II | k | 6 | 2 | P |
FF:LJ953 | Seminář k didaktice latiny I | k | 6 | 1 | P |
FF:LJ954 | Seminář k didaktice latiny II | k | 6 | 2 | P |
FF:LJUPP01J | Pedagogická praxe I | z | 6 | 1 | P |
FF:LJUPP02J | Pedagogická praxe II | z | 6 | 2 | P |
FF:LJUPP03J | Pedagogická praxe III | z | 6 | 3 | P |
FF:LJURS01J | Reflektivní seminář k praxi I | z | 2 | 1 | P |
FF:LJURS02J | Reflektivní seminář k pedagogické praxi II | z | 6 | 2 | P |
FF:LJURS03J | Reflektivní seminář k praxi III | z | 2 | 3 | P |
52 kreditů |
Oborové předměty (16 kreditů)
Kód | Název | Ukončení | Kreditů | Semestr | Profilace |
FF:LJ156 | Test z latinské normativní gramatiky | zk | 2 | 4 | P |
FF:LJ253 | Četba a metrický rozbor Horatia | k | 4 | 3 | P |
FF:LJ263 | Interpretační seminář středověké latiny | k | 4 | 3 | P |
FF:LJ351 | Římská literatura císařství a pozdní antiky | zk | 4 | 1 | P |
FF:LJ958 | Samostatná četba pro učitelské studium | k | 2 | 2 | P |
16 kreditů |
Povinně volitelné předměty (16 kreditů)
Interpretační seminář z antické literatury (4 kredity)
Student si volí jeden interpretační seminář z antické literatury.
Středověká literatura (4 kredity)
Student si musí zapsat jeden z předmětů o středověké literatuře. Absolventi bakalářského studia v hlavním či vedlejším studijním plánu oboru Latinský jazyk a literatura si volí předmět LJ303, absolventi jednooborového bakalářského studia Latinského jazyka a literatury si volí předmět MEDMgr04.
Kód | Název | Ukončení | Kreditů | Semestr | Profilace |
FF:LJ303 | Základy středolatinské literatury | k | 4 | 1 | P |
FF:MEDMgr04 | Vybrané kapitoly ze středověké a humanistické literatury | zk | 4 | 2 | P |
8 kreditů |
Ostatní předměty (8 kreditů)
Student si volí předměty podle svých zájmů tak, aby získali minimálně 8 kreditů.
Kód | Název | Ukončení | Kreditů | Semestr | Profilace |
FF:DSMA06 | Římské reálie | zk | 3+2 | 4 | P |
FF:LJ151 | Archaická latina | zk | 4 | 3 | P |
FF:LJ152 | Pozdní latina | zk | 4 | 2 | P |
FF:LJ153 | Středověká a humanistická latina I | k | 4 | 3 | P |
FF:LJ154 | Středověká a humanistická latina II | zk | 4 | 4 | P |
FF:LJ262 | Latinský překladatelský seminář | k | 4 | 2 | P |
FF:MEDMgr01 | Vybrané literární teorie a metody interpretace textu | k | 4 | 3 | P |
29 kreditů |