PdF NSPZP4p Speciální pedagogika (Specializace 4 - mentální postižení a poruchy autistického spektra)
Název anglicky: Special Education (Specialization 4 - (Education of Individuals with Intellectual Disabilities and Autism Spectrum Disorders)
navazující prezenční se specializací, vyučovací jazyk: čeština
Zahrnut v programu: PdF N-SPZP Speciální pedagogika
navazující prezenční se specializací, vyučovací jazyk: čeština
Zahrnut v programu: PdF N-SPZP Speciální pedagogika
Informace o studiu
- Součásti SZZ a jejich obsahPovinný předmět
Pedagogika a psychologie (společný základ)
Obhajoba diplomové práce (pokud je zadaná na katedře, i když bude zadaná na jiné katedře, např. na psychologii, téma bude vždy speciálněpedagogické)
Speciální pedagogika (test)
Povinně volitelný předmět
Mentální postižení a PAS
Volitelný předmět
Specifické poruchy učení
SZZ je tematickými okruhy zaměřena na získání prohloubených poznatků z oboru inkluzivní a speciální pedagogiky a z patopsychologie. Dále je zaměřena na následující kompetence studentů - má široké odborné znalosti a dovednosti ze speciální pedagogiky se zaměřením na mentální postižení a poruchy autistického spektra. Má základní komunikační vědomosti a dovednosti, je schopen aplikovat přístupy ke vzdělávání a výchově žáků se speciálními vzdělávacími potřebami do jejich výuky, ovládá práci se žáky se SVP na úrovni speciálního pedagogika – zpracování speciálněpedagogické diagnostiky, individuálního vzdělávacího plánu, intervence, práce se skupinou i jednotlivcem. Je schopen vytvářet a provádět vlastní aktivity, reflektovat své schopnosti a dovednosti, je schopen analyzovat životní situace osob s postižením a volit vhodný postup pro intervenci a podporu. Dokáže provádět speciálněpedagogickou a poradenskou činnost, je schopen metodologicky navrhnout a zpracovat výzkum v edukaci žáka se SVP, argumentovat ve prospěch zvoleného postupu.
Státní závěrečná zkouška z pedagogiky a psychologie je zkouškou způsobilosti, v níž student/ka prokazuje poznatky ze základních pedagogických a psychologických disciplín, propojuje je, začleňuje do teoretických souvislostí a vyvozuje z nich praktické implikace. Student/ka se na zkoušku připraví dle stanovených okruhů s oporou o odborné publikace (včetně výsledků pedagogického a psychologického výzkumu) a studentské portfolio (přípravy na vyučovací hodiny, videonahrávky, písemné sebereflexe, seminární práce, portfoliové úkoly atd.). Důraz je kladen na kritické uchopení poznatků, jejich vzájemné propojení, vztažení k dosavadní pedagogické zkušenosti studenta/studentky a k řešení pedagogicko-psychologických problémů ve výukové praxi. Zkouška z pedagogiky a psychologie je hodnocena jednou známkou.
Student v případě zájmu může absolvovat i Státní rigorózní zkoušky z oboru Speciální pedagogika
Struktura rigorózní zkoušky
Část povinná
- Filosofie
- Patopsychologie
- Inkluzivní (speciální) pedagogika
Část povinně volitelná (1 předmět)
- Logopedie
- Surdopedie
- Psychopedie
- Somatopedie
- Oftalmopedi
- Etopedie
- Specifické poruchy učení
- Souběžné postižení více vadami
- Adiktologie
- Speciální andragogika
Obhajoba rigorózní práce
Student se zaměřuje na řešení konkrétního výzkumného tématu, které je v souladu s výzkumným zaměřením katedry, které byla udělená akreditace pro rigorózní řízení pro příslušný studijní program. Rigorózní práce je zpracována obvykle v rozsahu cca 100 stran, z toho cca polovinu textu tvoří teoretická východiska a druhou polovinu výzkumný projekt. - Návrh témat kvalifikačních prací a témata obhájených pracíNávrh témat kvalifikačních prací
Žák s lehkým mentálním postižením v inkluzivní škole
Žák s poruchou autistického spektra v inkluzivní škole
Snoezelen jako prostředek seberegulace žáků s Aspergerovým syndromem
Rozvoj grafomotoriky žáků s lehkým mentálním postižením
Využití bazální stimulace a snoezelenu v základní škole speciální
Specifika vzdělávání žáků s poruchou autistického spektra
Rozvoj komunikačních dovedností u žáků s poruchou autistického spektra
Předprofesní a profesní příprava žáků s mentálním postižením
Inkluze žáka s mentálním postižením z pohledu spolužáků
Inkluze žáka s poruchou autistického spektra z pohledu spolužáků
Klima inkluzivní třídy
Distanční vzdělávání žáků s poruchou autistického spektra
Distanční vzdělávání žáků s mentálním postižením
Didaktické pomůcky pro žáky s LMP na 1. stupni ZŠ
Variabilita postižení ve třídě a nároky na kompetence pedagoga
Žák s lehkým mentálním postižením v inkluzivní škole
Žák s poruchou autistického spektra v inkluzivní škole
Snoezelen jako prostředek seberegulace žáků s Aspergerovým syndromem
Rozvoj grafomotoriky žáků s lehkým mentálním postižením
Využití bazální stimulace a snoezelenu v základní škole speciální
Specifika vzdělávání žáků s poruchou autistického spektra
Rozvoj komunikačních dovedností u žáků s poruchou autistického spektra
Předprofesní a profesní příprava žáků s mentálním postižením
Inkluze žáka s mentálním postižením z pohledu spolužáků
Inkluze žáka s poruchou autistického spektra z pohledu spolužáků
Klima inkluzivní třídy
Distanční vzdělávání žáků s poruchou autistického spektra
Distanční vzdělávání žáků s mentálním postižením
Didaktické pomůcky pro žáky s LMP na 1. stupni ZŠ
Variabilita postižení ve třídě a nároky na kompetence pedagoga
Témata obhájených diplomových prací
Postavení asistenta pedagoga v edukačním procesu v systému základního školství
Dostupné: https://is.muni.cz/th/hu15i/
Sebepojetí rodiny dítěte s Downovým syndromem v inkluzivní společnosti
Dostupné: https://is.muni.cz/th/e4p18/
Možnosti rozvoje komunikačních dovedností u žáků s mentálním postižením a souběžným postižením více vadami
Dostupné: https://is.muni.cz/th/tykxo/
Individuální zvláštnosti u žáků s poruchou autistického spektra
Dostupné: https://is.muni.cz/th/sh8xy/
Témata obhájených rigorózních prací
Sekundární prevence po infarktu myokardu
Komplexní výchovně vzdělávací systém ve statutárním městě Brně
Činnost pracovníků školního poradenského pracoviště v inkluzivním prostředí škol hlavního vzdělávacího proudu
Osoby s mentální retardací jako uživatelé sociálních služeb
Komplexní péče o afatické pacienty a jejich subjektivní pohled na problematiku
Determinanty zmyslového vnímania a možnosti špeciálnopedagogickej podpory u jednotlivcov s viacnásobným postihnutím
Kvalifikační práce jsou uložené v archivu závěrečných prací včetně posudků is.muni.cz
Doporučený průchod studijním plánem
Pedagogicko-psychologická propedeutika (19 kr.)
Kód | Název | Ukončení | Kreditů | Semestr | Profilace |
PdF:SP2000 | Strategie podpory matematické gramotnosti | zk | 3 | 1 | P |
PdF:SP2007 | Metodologie speciálně pedagogického výzkumu 2 | zk | 3 | 2 | Z |
PdF:SZ6039 | Pedagogická psychologie | zk | 4 | 1 | - |
PdF:SZ6042 | Školní pedagogika | zk | 2 | 2 | - |
12 kreditů |
Cizí jazyky
Kód | Název | Ukončení | Kreditů | Semestr | Profilace |
PdF:JVp017 | Angličtina pro speciální pedagogy - C | z | 3 | 1 | - |
PdF:JVp018 | Angličtina pro speciální pedagogy - D | zk | 4 | 2 | - |
7 kreditů |
Speciálněpedagogický základ (14 kr.)
Kód | Název | Ukončení | Kreditů | Semestr | Profilace |
PdF:SP2001 | Strategie podpory funkční gramotnosti | zk | 4 | 2 | Z |
PdF:SP2002 | Strategie podpory v učení a práce s žáky se speciálními vzdělávacími potřebami na ZŠ | k | 4 | 3 | Z |
PdF:SP2004 | Inkluzivní didaktika | k | 2 | 4 | Z |
PdF:SP2440 | Narušená komunikační schopnost u dětí předškolního věku | zk | 4 | 1 | - |
PdF:SP2999 | Internacionalizace oboru Speciální pedagogika | z | - | 2 | - |
14 kreditů |
Profilace (specializace) (29 kr.)
Kód | Název | Ukončení | Kreditů | Semestr | Profilace |
PdF:SP2003 | Obor: Specifické poruchy učení | zk | 6 | 1 | P |
PdF:SP2005 | Diagnostické domény | k | 4 | 4 | P |
PdF:SP2009 | Patopsychologie 2 | k | 3 | 1 | P |
PdF:SP2441 | SP2441 Mentální postižení a PAS 1 | zk | 5 | 2 | P |
PdF:SP2442 | Mentální postižení a PAS 2 | zk | 5 | 3 | P |
PdF:SP2904 | Poruchy autistického spektra | zk | 4 | 3 | P |
27 kreditů |
Povinně volitelné předměty
Studující si zapisují jeden z níže uvedených předmětů.
Kód | Název | Ukončení | Kreditů | Semestr | Profilace |
PdF:SP2905 | Snoezelen | z | 2 | 2 | - |
PdF:SP2907 | Výtvarné techniky v intervenci | z | 2 | 2 | - |
4 kredity |
Praxe (30 kr.)
Kód | Název | Ukončení | Kreditů | Semestr | Profilace |
PdF:SP2006 | Podpůrná opatření | k | 3 | 4 | P |
PdF:SP2008 | Jednopřípadové výzkumné strategie v praxi | k | 6 | 2 | Z |
PdF:SP2481 | Odborná praxe souvislá 1 – MP-PAS | z | 4 | 2 | P |
PdF:SP2482 | Odborná praxe souvislá 2 – MP-PAS | z | 4 | 3 | P |
PdF:SP2483 | Odborná praxe souvislá 3 – MP-PAS | z | 4 | 4 | P |
PdF:SP2981 | Reflektivní seminář 1 | z | 3 | 2 | - |
PdF:SP2982 | Reflektivní seminář 2 | z | 3 | 3 | - |
PdF:SP2983 | Reflektivní seminář 3 | z | 3 | 4 | - |
30 kreditů |
Medicínská propedeutika (12 kr.)
Kód | Název | Ukončení | Kreditů | Semestr | Profilace |
PdF:SP2901 | ADHD | z | 2 | 3 | - |
PdF:SP2903 | Krizová intervence | k | 4 | 3 | P |
PdF:SP2934 | Behaviorální přístupy v učení | k | 6 | 4 | P |
12 kreditů |
Závěrečná práce (16 kr.)
Kód | Název | Ukončení | Kreditů | Semestr | Profilace |
PdF:SP_DP | Diplomová práce | z | 4 | 3 | P |
PdF:SP_DPd | Diplomová práce - Dokončení | z | 8 | 4 | P |
PdF:SP_DPp | Diplomová práce - Projekt | z | 4 | 2 | P |
16 kreditů |