SP2002 Strategie podpory v učení a práce s žáky se speciálními vzdělávacími potřebami na ZŠ

Pedagogická fakulta
podzim 2024
Rozsah
0/2/0. 2 bloky pro kombinované studium. 4 kr. Ukončení: k.
Vyučováno kontaktně
Vyučující
doc. PhDr. Ilona Bytešníková, Ph.D. (přednášející)
Mgr. Radmila Dačevová, Ph.D. (přednášející)
doc. PhDr. Věra Vojtová, Ph.D. (přednášející)
Mgr. et Mgr. Tereza Hormandlová (cvičící)
Garance
doc. PhDr. Věra Vojtová, Ph.D.
Katedra speciální a inkluzivní pedagogiky – Pedagogická fakulta
Kontaktní osoba: PhDr. Mgr. Ilona Fialová, Ph.D.
Dodavatelské pracoviště: Katedra speciální a inkluzivní pedagogiky – Pedagogická fakulta
Rozvrh seminárních/paralelních skupin
SP2002/KombiSem01: Pá 18. 10. 8:00–11:50 učebna 1, So 26. 10. 13:00–16:50 učebna 1, I. Bytešníková, R. Dačevová, T. Hormandlová, V. Vojtová
SP2002/PrezSem01: St 12:00–13:50 učebna 1, I. Bytešníková, R. Dačevová, V. Vojtová
Předpoklady
Absolvování předmětu SP2001 Strategie podpory funkční gramotnosti.
Omezení zápisu do předmětu
Předmět je určen pouze studentům mateřských oborů.
Mateřské obory/plány
předmět má 12 mateřských oborů, zobrazit
Cíle předmětu
Cílem předmětu je osvojit si základní znalosti, intervenční přístupy a strategie ve vzdělávání žáků se speciálními vzdělávacími potřebami v prostředí inkluzivní školy a prostředí škol pro žáky se speciálními vzdělávacími potřebami.
Výstupy z učení
Po absolvování předmětu bude mít studující kompetence k vyhodnocování edukačních kontextů specifických potřeb žáků s postižením/znevýhodněním a) na systémové školské úrovni; b) na individuální úrovni žáka. Tato témata bude umět komunikovat a) s rodiči; b) s pedagogy školy, c) se spolužáky.
Osnova
  • 1) Škola jako prostředí učení - systém školy a jeho procesy. 2) Postižení/znevýhodnění jako bariéra ve vzdělávání 3) Učení jako formativní proces - význam vztahů, vazeb, hodnocení, motivace pro učení pro sebevnímání a aspirační cíle v učení 4) Specifikace práce s heterogenní třídou - individualizace, skupinová práce, projektová práce 5) Specifika postižení/znevýhodnění pro učení a naplnění nadání 6) Komunikace pro podporu aktivního učení, inkluze ve třídě 7) Komunikace se sborovnou 8) Komunikace s rodiči 9) Podpůrná opatření v edukačním procesu
Literatura
    doporučená literatura
  • ČERVENKA, Karel, Věra VOJTOVÁ a Petra RÖDEROVÁ. Kdo jsme? / Who are we? Rozmanitost rolí speciálního pedagoga očima speciálního pedagoga / Variety of roles of special educational needs teachers as perceived by special educational needs teachers. 1. vyd. Brno: Masarykova univerzita, 2021, 196 s. ISBN 978-80-280-0247-3. info
  • PETTY, Geoffrey. Teaching today : a practical guide. Fifth edition. Oxford: University Press, 2014, 624 stran. ISBN 9781408523148. info
  • ČADILOVÁ, Věra a Zuzana ŽAMPACHOVÁ. Strukturované učení : vzdělávání dětí s autismem a jinými vývojovými poruchami. Vydání první. Praha: Portál, 2008, 405 stran. ISBN 9788073674755. info
    neurčeno
  • VÍTKOVÁ, Marie a Miroslava BARTOŇOVÁ. Specifika ve vzdělávání žáků se speciálními vzdělávacími potřebami v inkluzivním prostředí základní školy. 1. vyd. Brno: Masarykova univerzita, 2013, 257 s. ISBN 978-80-210-6646-5. info
Výukové metody
interaktivní přednáška, diskuse v kontextu vlastní pedagogické praxe, skupinová práce, reflexe
Metody hodnocení
Typ výuky: konzultace, ukončení kolokviem; k úspěšnému absolvování předmětu je nutné aktivní zapojení do týmového úkolu a reflexe práce jiného týmu; účast na výuce 95%, zpracování tématu do posteru v týmu a jeho prezentace.
Navazující předměty
Studijní opora
https://is.muni.cz/auth/el/ped/podzim2024/SP2002
Další komentáře
Studijní materiály
Předmět je vyučován každoročně.
Předmět je zařazen také v obdobích podzim 2022, podzim 2023.
  • Statistika zápisu (nejnovější)
  • Permalink: https://is.muni.cz/predmet/ped/podzim2024/SP2002