PdF NSPZP6p Speciální pedagogika (Specializace 6 - speciální andragogika)
Název anglicky: Special Education (Specialization 6 - Special Education in Adulthood)
navazující prezenční se specializací, vyučovací jazyk: čeština
Zahrnut v programu: PdF N-SPZP Speciální pedagogika
navazující prezenční se specializací, vyučovací jazyk: čeština
Zahrnut v programu: PdF N-SPZP Speciální pedagogika
Informace o studiu
- Součásti SZZ a jejich obsahPovinný předmět
Pedagogika a psychologie (společný základ)
Obhajoba diplomové práce (pokud je zadaná na katedře, i když bude zadaná na jiné katedře, např. na psychologii, téma bude vždy speciálněpedagogické)
Speciální pedagogika dospělých
Povinně volitelný předmět
Intervence u dospělých s postižením a sociálním znevýhodněním
SZZ je tematickými okruhy zaměřena na získání prohloubených poznatků z oboru inkluzivní a speciální pedagogiky a z patopsychologie. Dále je zaměřena na následující kompetence studentů - má široké odborné znalosti a dovednosti ze speciální pedagogiky a ze speciální andragogiky. Má základní komunikační vědomosti a dovednosti, zná a dokáže použít vhodné komunikační strategie u dospělých jedinců s ohledem na jejich možnosti, dovednosti a aktuální životní situaci, je schopen zvolit a uplatňovat adekvátní přístup k lidem s postižením a znevýhodněním. Orientuje se v aktuálních přístupech zaměřených na poradenství a podporu osob se specifickými potřebami v období dospělosti a v seniorském věku, jejich rodin a sociálního okolí (diagnostika, individuální plán podpory, intervence, práce s jednotlivcem a se skupinou. Je schopen vytvářet a provádět vlastní aktivity, reflektovat své schopnosti a dovednosti, je schopen analyzovat životní situace osob s postižením a volit vhodný postup pro intervenci a podporu. Dokáže provádět speciálněpedagogickou a poradenskou činnost, je schopen metodologicky navrhnout a zpracovat výzkum se zaměřením na dospělé jedince s postižením či znevýhodněním a argumentovat ve prospěch zvoleného postupu.
Státní závěrečná zkouška z pedagogiky a psychologie je zkouškou způsobilosti, v níž student/ka prokazuje poznatky ze základních pedagogických a psychologických disciplín, propojuje je, začleňuje do teoretických souvislostí a vyvozuje z nich praktické implikace. Student/ka se na zkoušku připraví dle stanovených okruhů s oporou o odborné publikace (včetně výsledků pedagogického a psychologického výzkumu) a studentské portfolio (přípravy na vyučovací hodiny, videonahrávky, písemné sebereflexe, seminární práce, portfoliové úkoly atd.). Důraz je kladen na kritické uchopení poznatků, jejich vzájemné propojení, vztažení k dosavadní pedagogické zkušenosti studenta/studentky a k řešení pedagogicko-psychologických problémů ve výukové praxi. Zkouška z pedagogiky a psychologie je hodnocena jednou známkou.
Student v případě zájmu může absolvovat i Státní rigorózní zkoušky z oboru Speciální pedagogika
Struktura rigorózní zkoušky
Část povinná
- Filosofie
- Patopsychologie
- Inkluzivní (speciální) pedagogika
Část povinně volitelná (1 předmět)
- Logopedie
- Surdopedie
- Psychopedie
- Somatopedie
- Oftalmopedi
- Etopedie
- Specifické poruchy učení
- Souběžné postižení více vadami
- Adiktologie
- Speciální andragogika
Obhajoba rigorózní práce
Student se zaměřuje na řešení konkrétního výzkumného tématu, které je v souladu s výzkumným zaměřením katedry, které byla udělená akreditace pro rigorózní řízení pro příslušný studijní program. Rigorózní práce je zpracována obvykle v rozsahu cca 100 stran, z toho cca polovinu textu tvoří teoretická východiska a druhou polovinu výzkumný projekt. - Návrh témat kvalifikačních prací a témata obhájených pracíNávrh témat kvalifikačních prací
Participace dospělých s mentálním postižením na volnočasových aktivitách v inkluzivním prostředí.
Bariéry a facilitátory v přechodu ze školy do zaměstnání u dospívajících se smyslovým postižením.
Celoživotní vzdělávání v kontextu sociálního znevýhodnění.
Další vzdělávání a profesní adaptace u dospělých se získaným zdravotním postižením.
Metody tréninku kognitivních schopností u seniorů s demencí.
Edukace a profesní příprava u osob ve výkonu trestu odnětí svobody
Témata obhájených diplomových prací
Specifika výuky prostorové orientace a samostatného pohybu dospělých osob s hluchoslepotou <https://is.muni.cz/auth/th/25823/pedf_m/?lang=cs>
Participace osob s Williamsovým syndromem v České republice a Spolkové republice Německo <https://is.muni.cz/auth/th/371573/pedf_m_b1/?lang=cs>
Pracovní uplatnění absolventů střední školy pro zrakově postižené <https://is.muni.cz/auth/th/392217/pedf_m/?lang=cs>
Sociální služby sociální rehabilitace a chráněné bydlení pro osoby s mentálním postižením - případová studie <https://is.muni.cz/auth/th/350882/pedf_m_b1/?lang=cs>
Sexuální výchova jedinců s mentálním postižením <https://is.muni.cz/auth/th/397136/pedf_m/?lang=cs>
Témata obhájených rigorózních prací
Sekundární prevence po infarktu myokardu
Komplexní výchovně vzdělávací systém ve statutárním městě Brně
Činnost pracovníků školního poradenského pracoviště v inkluzivním prostředí škol hlavního vzdělávacího proudu
Osoby s mentální retardací jako uživatelé sociálních služeb
Komplexní péče o afatické pacienty a jejich subjektivní pohled na problematiku
Determinanty zmyslového vnímania a možnosti špeciálnopedagogickej podpory u jednotlivcov s viacnásobným postihnutím
Doporučený průchod studijním plánem
Pedagogicko-psychologická propedeutika (19 kr.)
Kód | Název | Ukončení | Kreditů | Semestr | Profilace |
PdF:SP2007 | Metodologie speciálně pedagogického výzkumu 2 | zk | 3 | 2 | P |
PdF:SP2607 | Sociální politika a sociální práce | k | 3 | 4 | - |
PdF:SZ6039 | Pedagogická psychologie | zk | 4 | 1 | - |
PdF:SZ6042 | Školní pedagogika | zk | 2 | 2 | - |
12 kreditů |
Cizí jazyk
Kód | Název | Ukončení | Kreditů | Semestr | Profilace |
PdF:JVp017 | Angličtina pro speciální pedagogy - C | z | 3 | 1 | - |
PdF:JVp018 | Angličtina pro speciální pedagogy - D | zk | 4 | 2 | - |
7 kreditů |
Speciálněpedagogický základ (14 kr.)
Kód | Název | Ukončení | Kreditů | Semestr | Profilace |
PdF:SP2600 | Andragogika a geragogika | zk | 8 | 1 | P |
PdF:SP2904 | Poruchy autistického spektra | zk | 4 | 1 | P |
PdF:SP2907 | Výtvarné techniky v intervenci | z | 2 | 2 | - |
PdF:SP2999 | Internacionalizace oboru Speciální pedagogika | z | - | 2 | - |
14 kreditů |
Profilace (specializace) (29 kr.)
Kód | Název | Ukončení | Kreditů | Semestr | Profilace |
PdF:SP2009 | Patopsychologie 2 | k | 3 | 1 | P |
PdF:SP2601 | Speciální andragogika osob se zdravotním postižením | zk | 8 | 1 | P |
PdF:SP2602 | Speciální andragogika osob se sociálně patologickými projevy chování | zk | 8 | 2 | P |
PdF:SP2603 | Poradenství a intervence u dospělých osob | zk | 6 | 3 | P |
PdF:SP2604 | Penitenciaristika a penologie | zk | 4 | 3 | P |
29 kreditů |
Praxe (30 kr.)
Kód | Název | Ukončení | Kreditů | Semestr | Profilace |
PdF:SP2008 | Jednopřípadové výzkumné strategie v praxi | k | 6 | 2 | Z |
PdF:SP2605 | Podpora dospělých osob se smyslovým postižením | zk | 3 | 3 | P |
PdF:SP2681 | Odborná praxe souvislá 1 – SA | z | 4 | 2 | P |
PdF:SP2682 | Odborná praxe souvislá 2 – SA | z | 4 | 3 | P |
PdF:SP2683 | Odborná praxe souvislá 3 – SA | z | 4 | 4 | P |
PdF:SP2691 | Reflektivní seminář 1 – SA | z | 3 | 2 | - |
PdF:SP2692 | Reflektivní seminář 2 – SA | z | 3 | 3 | - |
PdF:SP2693 | Reflektivní seminář 3 – SA | z | 3 | 4 | - |
30 kreditů |
Medicínská propedeutika (12 kr.)
Kód | Název | Ukončení | Kreditů | Semestr | Profilace |
PdF:SP2554 | Intervence jedinců s epilepsií | k | 2 | 2 | P |
PdF:SP2903 | Krizová intervence | k | 4 | 3 | - |
PdF:SP2934 | Behaviorální přístupy v učení | k | 6 | 3 | P |
12 kreditů |
Závěrečná práce (16 kr.)
Kód | Název | Ukončení | Kreditů | Semestr | Profilace |
PdF:IV_DP | Diplomová práce | z | 4 | 3 | P |
PdF:IV_DPd | Diplomová práce - Dokončení | z | 8 | 4 | P |
PdF:IV_DPp | Diplomová práce - Projekt | z | 4 | 2 | P |
16 kreditů |