CST:CZS32 Czech Cinema I - Informace o předmětu
CZS32 Czech Cinema I
Celouniverzitní studiapodzim 2019
- Rozsah
- 2/0/0. 6 kr. Ukončení: zk.
- Vyučující
- PhDr. Jaromír Blažejovský, Ph.D. (přednášející)
- Garance
- Ing. Violeta Osouchová
Celouniverzitní studia
Kontaktní osoba: Ing. Violeta Osouchová
Dodavatelské pracoviště: Celouniverzitní studia - Rozvrh
- Po 16. 9. až Pá 20. 12. Út 9:00–11:40 C34
- Omezení zápisu do předmětu
- Předmět je určen pouze studentům mateřských oborů.
Předmět si smí zapsat nejvýše 70 stud.
Momentální stav registrace a zápisu: zapsáno: 0/70, pouze zareg.: 0/70 - Mateřské obory/plány
- předmět má 12 mateřských oborů, zobrazit
- Cíle předmětu
- This course is concerned with selected periods, genres and themes of the history of Czech cinema.
Main objectives can be summarized as follows:
to understand relationships between history, ideology and subversion during the history of Czech cinema
be familiar with the genre spectrum of Czech cinema
to enjoy selected films as a spectator. - Osnova
- • Introduction. The silent era. Gustav Machatý: Erotikon (1929), Extase (1933). The sound era 1930–1945. Typology of comedies: Vlasta Burian, crazy comedy, student comedies. Jiří Voskovec & Jan Werich, Martin Frič: Heave Ho! (Hej-rup!, 1934), The World Belongs to Us (Svět patří nám, 1937); Martin Frič: Kristian (1939).
- • The post-war era. The representation of the Holocaust, Alfréd Radok: Distant Journey (Daleká cesta, 1949). Socialist realism, Karel Steklý: The Strike (Siréna, 1947); Vladimír Vlček: Tomorrow, People Will Be Dancing Everywhere (Zítra se bude tančit všude, 1952). Martin Frič: The Emperor's Baker – The Baker's Emperor (Císařův pekař – Pekařův císař, 1951). Otakar Vávra: The Hussite Trilogy (1954–1956)
- • The beginning of the „thaw“. Vojtěch Jasný: When the Cat Comes (Až přijde kocour, 1963, 99 minutes).
- • František Vláčil: Marketa Lazarová (1967, 75 + 85 = 160 min.).
- • The representation of the Holocaust, Ján Kadár & Elmar Klos: The Shop on Main Street (Obchod na korze, 1965, 121 min.).
- • The Czech New Wave, Jiří Menzel, Evald Schorm, Juraj Herz. Věra Chytilová: Daisies (Sedmikrásky, 1966, 76 min).
- • The Czech New Wave, Jan Němec: Diamonds of the Night (Démanty noci, 1964), A Report on the Party and Guests (O slavnosti a hostech, 1966, 70 min.).
- • The Czech New Wave, Miloš Forman: Firemen‘s Ball (Hoří, má panenko, 1967, 71 min.).
- • The Czech New Wave, Pavel Juráček: Case for a Rookie Hangman (Případ pro začínajícího kata, 1969).
- • Genre movies – musicals, comedies, fairy tales, detective stories, children’s movies. A time of servants: the normalization period.
- • The Velvet Revolution and after.
- Literatura
- povinná literatura
- HAMES, Peter. Czech and Slovak cinema : theme and tradition. Edinburgh: Edinburgh University Press, 2010, vii, 264. ISBN 9780748620821. info
- doporučená literatura
- Visegrad cinema : points of contact from the new waves to the present. Edited by Petra Hanáková - K. B. Johnson. 1st pub. Praha: Casablanca, 2010, 196 s. ISBN 9788087292044. info
- HAMES, Peter. The czechoslovak new wave. 2. ed. London: Wallflower Press, 2005, xi, 323. ISBN 1904764436. info
- neurčeno
- ŠVANKMAJER, Jan. Jan Švankmajer : dimensions of dialogue/between film and fine art. Edited by František Dryje - Bertrand Schmitt. 1st ed. Řevnice: Arbor vitae, 2012, 508 s. ISBN 9788074670169. info
- SZCZEPANIK, Petr a Jaroslav ANDĚL. Cinema All the Time. An Anthology of Czech Film Theory and Criticism, 1908-1939. Praha: Národní filmový archiv, 2008, 316 s. Knihovna Iluminace 26. ISBN 978-80-7004-137-6. info
- BARTELT, Dana. Czech film posters of the 20th century. Edited by Zbyněk Groh - Marta Sylvestrová. Brno: Moravian Gallery, 2004, 493 s. ISBN 8070271280. info
- BUCHAR, Robert. Czech new wave filmmakers in interviews. Edited by A. J. Liehm. Jefferson, N.C.: McFarland & Company, 2004, v, 215. ISBN 078641720X. info
- The cinema of Central Europe. Edited by Peter Hames. 1st pub. London: Wallflower Press, 2004, xv, 291. ISBN 1904764215. info
- Dark alchemy : the films of Jan Švankmajer. Edited by Peter Hames. Westport: Praeger, 1995, 202 s. ISBN 0275952991. info
- LIEHM, Mira a A. J. LIEHM. The most important art : eastern European film after 1945. 1s paperback print. Berkeley: University of California Press, 1980, 467 s. ISBN 0520041283. info
- Výukové metody
- Lectures, film screenings, reading, homework.
- Metody hodnocení
- The assessment is based on two essays: the first one (of 1000-1200 words) will be inspired by the topic: The history of Central Europe in the mirror of Czech films. This text should be handed in or sent by email until 5 November. The second essay (of 1500-2000 words) will be inspired by the topic: Czech cinema between genre and auteurism, conformity and subversion. This text should be handed in or sent by email until 19 December.
- Vyučovací jazyk
- Angličtina
- Informace učitele
- http://www.rect.muni.cz/ois/students/special_programs%2C_individual_courses/cesp
- Další komentáře
- Studijní materiály
Předmět je vyučován každoročně.
- Statistika zápisu (nejnovější)
- Permalink: https://is.muni.cz/predmet/cus/podzim2019/CZS32