BKH_KOPO Komunikace v podniku

Ekonomicko-správní fakulta
jaro 2025
Rozsah
26/0/0. tutorial 12 hodin. 6 kr. Ukončení: zk.
Vyučováno kontaktně
Vyučující
Mgr. et Mgr. Tomáš Ondráček, Ph.D. (přednášející)
Garance
Mgr. et Mgr. Tomáš Ondráček, Ph.D.
Katedra podnikové ekonomiky a managementu – Ekonomicko-správní fakulta
Kontaktní osoba: Vlasta Radová
Dodavatelské pracoviště: Katedra podnikové ekonomiky a managementu – Ekonomicko-správní fakulta
Předpoklady
FORMA(K)
Omezení zápisu do předmětu
Předmět je určen pouze studentům mateřských oborů.

Jiné omezení: Minimální počet pro otevření předmětu je 10 zapsaných studentů. / The minimum number of enrolled students to open the course is 10.
Mateřské obory/plány
Cíle předmětu
Studenti budou schopni komunikovat v rámci různých událostí v podnikovém prostředí. Studenti budou schopni analyzovat komunikační události v podnikovém prostředí s ohledem k psychologickým, etickým (v určité míře i zákonným) a praktickým (publika, úspěšnost, přesvědčivost) aspektům. Studenti budou schopni podat zpětnou vazbu a vést hodnotící komunikaci. Studenti budou schopni účastnit se vyjednávání a obhajovat svoji pozici. Studenti budou schopni srozumitelně formulovat svoji pozici a vést komunikaci na různých úrovních a v různých úlohách v rámci podniku.
Výstupy z učení
Student bude po absolvování předmětu schopen: diskutovat, vyjednávat a hodnotit; provést analýzu komunikace v podnikovém prostředí; zhodnotit přijatelnost a kvalitu komunikace v podnikovém prostředí; zhodnotit psychologické a etické aspekty různých komunikačních událostí v podnikovém prostředí; zhodnotit vhodnost komunikačních nástrojů v podnikovém prostředí; určit typy publik, které se účastní nebo jsou cílem komunikačních událostí; formulovat základní vymezení a aspekty komunikace v podnikovém prostředí.
Osnova
  • Komunikace v podnikovém prostředí
  • Komunikace a její složky
  • Psychologické aspekty komunikace
  • Důvěra, ochota, spolupráce a přesvědčivost
  • Etické a právní aspekty komunikace v podniku
  • Úspěšnost, přesvědčivost, správnost a kvalita komunikace
  • Analýza komunikace
  • Interní komunikace
  • Komunikační kanály v podniku a jejich specifika
  • Směry komunikace a jejich specifika
  • Týmová komunikace
  • Hodnotící komunikace a zpětná vazba
  • Non-verbální komunikace v podniku a její aspekty
  • Komunikace při náboru a vyjednávání o podmínkách práce
  • Externí komunikace
  • Druhy publik a jejich specifika
  • Multimodální komunikace a polylogy
  • Vyjednávání
  • Další výzvy podnikové komunikace
Literatura
    povinná literatura
  • TELLÉUS, Annika. Naslouchat je umění : jak účinně a pozitivně komunikovat. Translated by Helena Stiessová. Vydání první. Praha: Portál, 2022, 143 stran. ISBN 9788026218692. URL info
  • MOLEN, Hendrik Klaas Theo van d a Y. H. GRAMSBERGEN-HOOGLAND. Communication in organizations : basic skills and conversation models. Second edition. London: Routledge, Taylor & Francis Group, 2019, 1 online. ISBN 9781315147963. URL info
  • BĚLOHLÁVEK, František. Jak vést rozhovory s podřízenými pracovníky : výběrové, hodnoticí, obtížné a rozvojové pohovory. 2., rozšířené vydání. Praha: Grada, 2017, 186 stran. ISBN 9788027104338. URL info
    doporučená literatura
  • Speciální číslo o argumentaci online časopisu Filosofie Dnes: Filosofie Dnes, 2018 [online]. 10(2) [2021-14-05]. 1804-0969. Dostupné z: https://filosofiednes.ff.uhk.cz/index.php/hen/issue/view/23
  • THEAKER, Alison. The public relations handbook. Sixth edition. London: Routledge, Taylor & Francis Group, 2021, 1 online. ISBN 9780429298578. URL info
  • TOMANDL, Jan, Jaroslav ČUŘÍK, Kristýna MARŠOVSKÁ a Tereza FOJTOVÁ. Krizová komunikace : principy - zkušenosti - postupy. 1. vyd. Brno: Masarykova univerzita, 2020, 221 s. ProMedia, sv. 1. ISBN 978-80-210-9636-3. info
  • Workplace communication. Edited by Leena Mikkola - Maarit Valo. New York: Routledge, Taylor & Francis Group, 2020, 1 online. ISBN 9780429196881. URL info
  • CHATFIELD, Tom. Critical thinking : your guide to effective argument, successful analysis & independent study. First edition. Los Angeles: Sage, 2018, vii, 314. ISBN 9781473947139. info
  • HOLÁ, Jana. Interní komunikace v teorii a praxi. [Pardubice]: Univerzita Pardubice, 2017, 159 stran. ISBN 9788075600998. info
Výukové metody
přednášky, diskuze, seminární práce, studium odborné literatury, praktická cvičení
Metody hodnocení
1. seminární práce analyzující specifickou komunikační událost v podniku,
2. prezentace/praktické cvičení (založená na seminární práci),
3. (aktivní účast na seminářích a cvičeních),
4. ústní zkouška prokazující získané znalosti a dovednosti.
Jakékoli opisování, zaznamenávání nebo vynášení testů, používání nedovolených pomůcek jakož i komunikačních prostředků nebo jiné narušování objektivity zkoušky (zápočtu) bude považováno za nesplnění podmínek k ukončení předmětu a za hrubé porušení studijních předpisů. Následkem toho uzavře vyučující zkoušku (zápočet) hodnocením v ISu známkou "F" a děkan zahájí disciplinární řízení, jehož výsledkem může být až ukončení studia
V případě, že si student kurz zapíše v době svého výjezdu do zahraničí, platí pro něj stejné podmínky, tj. musí napsat seminární práci na vybrané téma a následně absolvovat ústní zkoušku, kde bude také prezentovat seminární práci. Je doporučeno kontaktovat vyučujícího na začátku semestru a dohodnout se na tématu práce, studijních materiálech a průběhu ukončení.
Další komentáře
Studijní materiály
Předmět je vyučován každoročně.
Výuka probíhá blokově.
Poznámka k četnosti výuky: 12 hodin.
Předmět je zařazen také v obdobích jaro 2024.
  • Statistika zápisu (nejnovější)
  • Permalink: https://is.muni.cz/predmet/econ/jaro2025/BKH_KOPO