MPH_MZPO Manažerské poradenství

Ekonomicko-správní fakulta
podzim 2024
Rozsah
1/1/0. 4 kr. Ukončení: zk.
Vyučováno kontaktně
Vyučující
Ing. Eva Švandová, Ph.D. (přednášející)
Ing. Eva Švandová, Ph.D. (cvičící)
Garance
Ing. Eva Švandová, Ph.D.
Katedra podnikové ekonomiky a managementu – Ekonomicko-správní fakulta
Kontaktní osoba: Vlasta Radová
Dodavatelské pracoviště: Katedra podnikové ekonomiky a managementu – Ekonomicko-správní fakulta
Rozvrh
každý lichý pátek 10:00–11:50 S308, kromě Pá 8. 11.
  • Rozvrh seminárních/paralelních skupin:
MPH_MZPO/01: každý lichý pátek 12:00–13:50 S308, kromě Pá 8. 11., E. Švandová
Omezení zápisu do předmětu
Předmět je určen pouze studentům mateřských oborů.

Předmět si smí zapsat nejvýše 24 stud.
Momentální stav registrace a zápisu: zapsáno: 17/24, pouze zareg.: 0/24
Jiné omezení: Minimální počet pro otevření předmětu je 10 zapsaných studentů. / The minimum number of enrolled students to open the course is 10.
Mateřské obory/plány
Cíle předmětu
Manažerské poradenství je odvětvím, kam část absolventů ekonomických škol míří. Nabízí různorodou práci, potenciál pro osobnostní a kvalifikační růst, na druhou stranu ne každý se může stát poradcem. Předmět si neklade primárně za cíl rozvíjet stávající znalosti podnikového procesu (Nauky o podniku, Management, Ekonomika orgaizací apod.), ale je zacílen na rozvoj schopnosti studenta aranžovat poradenský proces, získávat a pracovat s daty a prezentovat fakta pro podporu finálních strategických rozhodnutí klientovi. Pro rozvoj osobnosti poradce jsou přínosné předměty Projektové řízení, Inovační management pro osvojení kreativní metod při hledání řešení, popřípadě Controlling, kde studenti pracují se sotwary pro prezentaci a reportování dat (Power BI).

Cílem předmětu (z pohledu studenta) je vytvořit si obraz možného působení v poradenské praxi včetně zásadních rozhodnutí, osvojit si poradenský proces od budování vztahu s klienty po prezentaci řešení, šířit pozitivní postoj k poradenství v podnikové praxi.

V předmětu si klademe za cíl (z pohledu učitele) usnadnit studentům vstup, rozhodování a samotné působení na poradenském trhu, který má svá specifika, a to v roli poradce nebo v roli zákazníka poptávající poradenské služby.
Výstupy z učení
S ohledem na definované cíle lze výstupy z učení zakomponovat do třech základních oblastí.

Ad 1. Formulace obrazu vlastní role v poradenské praxi

- budou znát, co je obsahem manažerského poradenství, jeho vývoj, typy poradenských organizací, role poradce
- poznají business modely vybraných poradenských firem, budou je schopni analyzovat z pohledu rizik
- vytvoří vlastní business model pro poradenskou praxi a definují jeho rizika
- dozví se a vyzkouší si, jak postupovat při "tzv. case interview"
- zhodnotí svůj potenciál stát se poradcem a formulují si cíle pro to, jak se stát poradcem

Ad 2. Osvojení si poradenského procesu

- poznají fáze poradenského procesu, jejich obsah a cíl a budou umět definovat jejich obsah s ohledem na konkrétní poradenský úkol
- jsou schopni vytvořit poradenskou nabídku, naplánovat projekt, kalkulovat náklady spojené s prací poradce a s implementací navržených řešení problému
- umí provést strukturovanou analýzu problému (dekomponovat problém) a navrhnout strukturované řešení
- umí argumentovat klientovi a prezentovat data klientovi ve strukturované podobě
- umí vytvořit závěrečnou zprávu, projekt zhodnotit a ukončit
-umí implementovat základy vyjednávání při vyjednávání (BATNA, WATNA apod.)
Ad 3. Vnímat a šířit pozitivní postoj k poradenství v praxi (nejen argumentačně ale i "dobrým" příkladem")

- umí strukturovaně (pyramidový princip) komunikovat s klientem (běžná komunikace, tvorba reportů pro klienty včetně zpracování a aktivní prezentace výsledku projektu klientovi)
- konstruktivně argumentuje, reaguje na připomínky (potenciálního) klienta a je schopen sestavit seznam výhod, které mu spolupráce s poradcem přinese, a to na základě znalosti možných důvodů kritického pohledu na poradenství
- znát a umět implementovat do praxe etické zásady manažerského poradenství
Osnova
  • Tematické oblasti přednášek:
  • 1. Odvětví poradenství, Poradenský proces, vstupní fáze, Business model poradenské organizace
  • 2. Strukturovaná diagnóza,
  • 3. Strukturované řešení
  • 4. Prezentace dat, ukončení projektu
  • 5. Case interview, základní dovednosti poradce, poradenský přístup, práce s klientem
  • Obsah seminářů:
  • 1. Osobnost poradce
  • 2. Zadání poradenské zakázky
  • 3. Práce s daty; Dekompozice problému; Strukturovaná diagnóza a řešení
  • 5. Prezentace řešení, tvorba závěrečné zprávy pro klienta a komunikace s klientem
  • 6. Prezentace business modelu vlastní poradenské organizace či zhodnocení stávajícíh a návrh na změnu; case interview -
Literatura
    povinná literatura
  • BAAIJ, M. G. An introduction to management consultancy. First edition. Los Angeles: Sage, 2014, xix, 580. ISBN 9781446256138. info
    doporučená literatura
  • BILLINGHAM, Vicky. Project management : how to plan and deliver a successful project. 2nd edition. Wales: Studymates, 2017, 288 stran. ISBN 9781842853238. info
  • CROWTHER, David a Geoff LANCASTER. Research methods : a concise introduction to research in management and business consultancy. 2nd ed. Amsterdam: Elsevier, 2009, viii, 292. ISBN 9780750689533. info
  • BISWAS, Sugata a Daryl TWITCHELL. Management consulting : a complete guide to the industry. Second edition. New York: John Wiley & Sons, 2001, xii, 336. ISBN 9780471444015. info
Výukové metody
Předmět se skládá ze 3 čtyřhodinových bloků přednášek a 3 čtyřhodinových bloků seminářů. Výuka je vedena primárně vyučujícím předmětu, podpořena je výukou expertů z poradenské praxe (např. PricewaterhouseCoopers, EY, interní poradci). Experti poskytují zadání případových studií a vystupují jako mentoři při jejich řešení a odborný dohled při zpracování studie a prezentaci řešení. V rámci přednášek budou prezentovány základní myšlenky formou skupinových diskusí v kombinaci s přednáškou vyučujícího. Student bude mít k dispozici materiál před samotnou výukou k nastudování (max 3 strany textu); zároveň bude v hodinách docházet k práci s textem v podobě krátkých případových studiích pro prohloubení poznání v kontextu praxe. Jedná z přednášek bude vedena expertem v dané oblasti.

Studenti se v rámci v rámci bloku seminářů setkají s různými poradenskými přístupy (interní poradenství vs. poradenství konzultantskými organizacemi Velké čtyřky), budou zpracovávat zadané případové studie, které budou v týmech průběžně zpracovávat (analýza dat s využitím excelu, jejich uspořádání, intepretace apod.) a řešení budou prezentovat. Dále bude zadán jeden domácí úkol, který budou studenti zpracovávat samostatně či týmově (ve dvou max) v průběhu semestru a prezentovat vyučujícímu (návrh business modelu poradce nebo návrh změny business modelu stávající poradenské organizace).
V případě změny epidemiologických podmínek a přechodu výuky do on-line módu, bude skupinový úkol nahrazen zpracováváním zadaných úkolů. Přednášky přejdou do on-line módu a budou nahrávány.
Metody hodnocení
Do finálního hodnocení vstupují následující oblasti, kde student získává bodové hodnocení:


A) Aktivní účast na seminářích (45 bodů)
Body přiděluje vyučující v rámci bloku seminářů. Jedná se o 3 bloky, na každém můžete získat 15 bodů.
B) Body získané za tvorbu či návrh business modelu vlastní poradenské organizace nabo návrh na změnu modelu poradenské organizace a jeho prezentace. (30 bodů)
Bude zpracováno individuálně či ve dvou, diskutováno skupinově.

D) Body za minitesty z učiva probraného v přednáškových blocích (12 bodů)
Bude se jednat o tři mini testíky (max 4 otázky v každém), které má student možnost zodpovědět on-line do týdne od konání přednášky. Budou zde testovány nezbytné znalosti poradce, které v rámci přednášky zazní a studenti na ně budou upozorněni - etické zásady, co znamená MECE, BATNA apod. Student musí získat 70 % bodů celkem (8 z 12). Testy je možné opravovat. Pokud student testy neprojde v průběhu semestru, nebo se mu nepodaří získat požadovaných 70 % bodů celkem, má možnost si povinnost splnit v rámci zkouškového testu, kde bude testován ze všech těchto oblastí.

E) Body získané za řešení zkouškového testu (příkladu). (12 bodů)
Studujícím bude v rámci zkoušky zadána případová studie, poradenský případ, pro který navrhnou řešení. (písemně) Pro úspěšné absolvování předmětu student musí získat 60 % bodů ze 100 celkem, musí absolvovat každou z aktivit, přičemž z minitestů musí získat 70 %. Student má povinnost účastnit se 2 seminární bloků ze 3, přednášky jsou nepovinné.


Jakékoli opisování, zaznamenávání nebo vynášení testů, používání nedovolenýchpomůcek jakož i komunikačních prostředků nebo jiné narušování objektivity zkoušky (zápočtu) bude považováno za nesplnění podmínek k ukončení předmětu a za hrubé porušení studijních předpisů. Následkem toho uzavře vyučující zkoušku(zápočet) hodnocením v ISu známkou "F" a děkan zahájí disciplinární řízení, jehož výsledkem může být až ukončení studia."
Studenti vyjíždějící na zahraniční pobyt si mohou předmět zapsat v prezenční formě a plnit jeho podmínky distančně. V takovém případě napíší před zahájením výukové části semestru email garantovi předmětu a požádají jej o výjimku z podmínky docházet na semináře z důvodu absolvování zahraniční stáže. Garant předmětu je následně seznámí s náhradní podmínkou absolvence předmětu. On-line výuka bude probíhat prostřednictvím platformy Teams.

Další komentáře
Studijní materiály
Předmět je vyučován každoročně.
Předmět je zařazen také v obdobích podzim 2020, podzim 2021, podzim 2022.
  • Statistika zápisu (nejnovější)
  • Permalink: https://is.muni.cz/predmet/econ/podzim2024/MPH_MZPO