MKV_RKMD Rozvoj komunikačních a manažerských dovedností

Ekonomicko-správní fakulta
jaro 2010
Rozsah
0/0. 4 kr. Ukončení: z.
Vyučující
doc. PhDr. Růžena Lukášová, CSc. (přednášející)
Ing. Tereza Šinkyříková (cvičící)
Garance
doc. PhDr. Růžena Lukášová, CSc.
Katedra veřejné ekonomie – Ekonomicko-správní fakulta
Kontaktní osoba: Mgr. Kateřina Kociánová
Rozvrh
So 27. 2. 8:30–11:50 P312, So 13. 3. 8:30–11:50 P312, So 20. 3. 8:30–11:50 P312, So 24. 4. 8:30–11:50 P312
Předpoklady
! KVRD Rozvoj kom. a man. doved.
Omezení zápisu do předmětu
Předmět je nabízen i studentům mimo mateřské obory.
Mateřské obory/plány
Cíle předmětu
Efektivní komunikace má v práci vedoucího pracovníka organizace veřejného sektoru mimořádný význam, neboť zásadním způsobem ovlivňuje efektivnost organizace a kvalitu služeb, které organizace poskytuje. Zdokonalování a rozvoj komunikačních dovedností, na něž je kurz zaměřen, je proto důležitou součástí přípravy studentů na jejich praxi.

Úvodní studijní bloky předmětu jsou zaměřeny na základní komunikační dovednosti potřebné pro úspěch v jakémkoli jednání, navazující bloky směřují k rozvoji vybraných manažerských dovedností.

Hlavním cílem předmětu je rozvinout dovednost studentů:
- efektivně sdělovat a předávat informace;
- efektivně klást otázky, naslouchat, argumentovat a odpovídat na námitky ;
- prezentovat své návrhy, informace apod. ;
- vést hodnotící rozhovor ;
- vyjednávat
- komunikovat asertivně.
Osnova
  • Výuka bude probíhat v rámci čtyř soustředění, v nichž bude kombinována výuková forma přednášek a tutoriálů.
  • Tematické bloky
  • 1. Komunikační proces, komunikace slovní a mimoslovní. Význam efektivní komunikace v řízení, možnosti a metody rozvoje komunikačních dovedností. Zásady účinné slovní a mimoslovní komunikace. Komunikační typy osobnosti, efektivní strategie jednání s jednotlivými typy. Prezentace a rozbor výukového videofilmu „Náš kolega – náš zákazník“.
  • 2. Základní komunikační dovednosti. Kladení otázek - typy otázek, výhody a nevýhody jednotlivých typů otázek. Aktivní naslouchání - význam naslouchání, rozvoj dovednosti naslouchat. Účinná argumentace a přesvědčování – volba argumentů, formulace argumentů, výstavba argumentace. Překonávání námitek – druhy námitek, postup překonávání námitek. Prezentační dovednosti – příprava prezentace, struktura prezentace, účinná slovní a mimoslovní komunikace při prezentaci, vizuální pomůcky - jejich význam a zásady efektivního použití.
  • 3. Asertivita a její význam. Asertivní, pasivní, agresivní a pasivně agresivní jednání - charakteristika, důsledky pro řídící práci. Asertivní práva, asertivní techniky. Intrapersonální a interpersonální přínos asertivního myšlení a jednání. Základní asertivní dovednosti: asertivní pochvala, asertivní kritika, prosazení oprávněného požadavku, odmítnutí nepřijatelného požadavku, reakce na oprávněnou kritiku, reakce na neoprávněnou kritiku. Prezentace a rozbor výukového videofilmu „Komunikační inteligence“.
  • 4. Rozhovory se spolupracovníky – druhy, význam, zásady efektivního vedení. Výběrový rozhovor, hodnotící rozhovor. Příprava, zásady účinného vedení. Vyjednávání. Příprava na vyjednávání, vyjednávací styly. Individuální a týmové vyjednávání. Prezentace a rozbor výukového videofilmu „Hodnotící pohovor“.
Literatura
  • MATĚJKA, Marek a Pavel VIDLAŘ. Vše o přijímacím pohovoru : jak poznat druhou stranu. 1. vyd. Praha: Grada, 2002, 193 s. ISBN 8024702150. info
  • HOSPODÁŘOVÁ, Ivana. Veřejná prezentace od A do Z. Illustrated by Zuzana Holečková. 1. vyd. Praha: Expertis, 1997, 71 s. ISBN 80-902446-1-0. info
  • KŘIVOHLAVÝ, Jaro. Tajemství úspěšného jednání. 1. vyd. Praha: Grada, 1995, 162 s. ISBN 80-85623-84-6. info
Metody hodnocení
Formální prověření znalostí bude realizováno prostřednictvím ohodnocení kvality zpracování zadaného POTu (zadání POTu viz Průvodce studiem) a prostřednictvím závěrečného testu, který bude zaměřen především na schopnost aplikace znalostí v konkrétních situacích. Podmínkou udělení zápočtu bude úspěšné zvládnutí POTu a úspěšné absolvování zápočtového testu.
Informace učitele
Další základní literatura/Additional basic literature:

GODEFROY, CH., H., LOUIS, R.: Nauč se přesvědčovat. Praha: Alternativa, 1991.

MENTZEL, W.: Rozhovory se spolupracovníky. Praha: Grada Publishing, 2004. ISBN 80-247-0408-0.

O BRIENOVÁ, P.: Pozitivní řízení. Asertivita pro manažery. Praha: Management Press,1996. ISBN 80-85603-98-5.



Doporučená literatura/Recommended literature:

LUKÁŠOVÁ, R.: Komunikace v práci vedoucího pracovníka. In Němeček, P. a kol. VEDOUCÍ PODNIKU - podnik v kostce. Praha: Verlag Dashöfer, 1998. ISBN 80 - 901859 - 5 - 9. Část 14, díl 8 . 60 stran.
LUKÁŠOVÁ, R.: Komunikace ve správních činnostech ÚSC. Brno: Masarykova univerzita, 2006. ISBN 80-210-3948-5.
MEDZIHORSKÝ, Š.: Asertivita. Praha: Elfa, 1991. ISBN 80-900197-1-4
NOVÁK, T., POKORNÁ, A.: Asertivita jako lék v profesních a mezilidských vztazích. Praha: C. H. Beck, 2003. ISBN 80-7179-354-X.
ŠULEŘ, O.: Zvládáte své manažerské role? Jak rozhodovat, předávat informace, organizovat a motivovat své podřízené. Praha: Computer Press, 2002.ISBN 80-7226-702-7.
Další komentáře
Předmět je vyučován každoročně.
nezapisují si studenti, kteří absolvovali předmět KVRD.
Předmět je zařazen také v obdobích jaro 2011, jaro 2012, jaro 2013, jaro 2014, jaro 2015, jaro 2016, jaro 2017, jaro 2018, jaro 2019, jaro 2020, jaro 2021, jaro 2022, jaro 2023, jaro 2024, jaro 2025.