ESF:MKV_RKMD Rozvoj kom. a man. doved. - Informace o předmětu
MKV_RKMD Rozvoj komunikačních a manažerských dovedností
Ekonomicko-správní fakultajaro 2012
- Rozsah
- 0/0. 4 kr. Ukončení: z.
- Vyučující
- doc. PhDr. Růžena Lukášová, CSc. (přednášející)
Ing. Jana Godarová, Ph.D. (pomocník) - Garance
- doc. PhDr. Růžena Lukášová, CSc.
Katedra veřejné ekonomie – Ekonomicko-správní fakulta
Kontaktní osoba: Mgr. Kateřina Kociánová
Dodavatelské pracoviště: Katedra veřejné ekonomie – Ekonomicko-správní fakulta - Rozvrh
- So 25. 2. 8:30–11:50 P312, So 10. 3. 8:30–11:50 P312, So 17. 3. 8:30–11:50 P312, So 28. 4. 8:30–11:50 P312
- Omezení zápisu do předmětu
- Předmět je nabízen i studentům mimo mateřské obory.
- Mateřské obory/plány
- Veřejná ekonomika a správa (program ESF, N-HPS)
- Cíle předmětu
- Efektivní komunikace má v práci vedoucího pracovníka organizace veřejného sektoru mimořádný význam, neboť zásadním způsobem ovlivňuje efektivnost organizace a kvalitu služeb, které organizace poskytuje. Zdokonalování a rozvoj komunikačních dovedností, na něž je kurz zaměřen, je proto důležitou součástí přípravy studentů na jejich praxi.
Úvodní studijní bloky předmětu jsou zaměřeny na základní komunikační dovednosti potřebné pro úspěch v jakémkoli jednání, navazující bloky směřují k rozvoji vybraných manažerských dovedností.
Hlavním cílem předmětu je rozvinout dovednost studentů:
- efektivně sdělovat a předávat informace;
- efektivně klást otázky, naslouchat, argumentovat a odpovídat na námitky ;
- prezentovat své návrhy, informace apod. ;
- vést hodnotící rozhovor ;
- vyjednávat
- komunikovat asertivně. - Osnova
- Výuka bude probíhat v rámci čtyř soustředění, v nichž bude kombinována výuková forma přednášek a tutoriálů.
- Tematické bloky
- 1. Komunikační proces, komunikace slovní a mimoslovní. Význam efektivní komunikace v řízení, možnosti a metody rozvoje komunikačních dovedností. Zásady účinné slovní a mimoslovní komunikace. Komunikační typy osobnosti, efektivní strategie jednání s jednotlivými typy. Prezentace a rozbor výukového videofilmu „Náš kolega – náš zákazník“.
- 2. Základní komunikační dovednosti. Kladení otázek - typy otázek, výhody a nevýhody jednotlivých typů otázek. Aktivní naslouchání - význam naslouchání, rozvoj dovednosti naslouchat. Účinná argumentace a přesvědčování – volba argumentů, formulace argumentů, výstavba argumentace. Překonávání námitek – druhy námitek, postup překonávání námitek. Prezentační dovednosti – příprava prezentace, struktura prezentace, účinná slovní a mimoslovní komunikace při prezentaci, vizuální pomůcky - jejich význam a zásady efektivního použití.
- 3. Asertivita a její význam. Asertivní, pasivní, agresivní a pasivně agresivní jednání - charakteristika, důsledky pro řídící práci. Asertivní práva, asertivní techniky. Intrapersonální a interpersonální přínos asertivního myšlení a jednání. Základní asertivní dovednosti: asertivní pochvala, asertivní kritika, prosazení oprávněného požadavku, odmítnutí nepřijatelného požadavku, reakce na oprávněnou kritiku, reakce na neoprávněnou kritiku. Prezentace a rozbor výukového videofilmu „Komunikační inteligence“.
- 4. Rozhovory se spolupracovníky – druhy, význam, zásady efektivního vedení. Výběrový rozhovor, hodnotící rozhovor. Příprava, zásady účinného vedení. Vyjednávání. Příprava na vyjednávání, vyjednávací styly. Individuální a týmové vyjednávání. Prezentace a rozbor výukového videofilmu „Hodnotící pohovor“.
- Literatura
- MATĚJKA, Marek a Pavel VIDLAŘ. Vše o přijímacím pohovoru : jak poznat druhou stranu. 1. vyd. Praha: Grada, 2002, 193 s. ISBN 8024702150. info
- HOSPODÁŘOVÁ, Ivana. Veřejná prezentace od A do Z. Illustrated by Zuzana Holečková. 1. vyd. Praha: Expertis, 1997, 71 s. ISBN 80-902446-1-0. info
- KŘIVOHLAVÝ, Jaro. Tajemství úspěšného jednání. 1. vyd. Praha: Grada, 1995, 162 s. ISBN 80-85623-84-6. info
- Metody hodnocení
- Formální prověření znalostí bude realizováno prostřednictvím ohodnocení kvality zpracování zadaného POTu (zadání POTu viz Průvodce studiem) a prostřednictvím závěrečného testu, který bude zaměřen především na schopnost aplikace znalostí v konkrétních situacích. Podmínkou udělení zápočtu bude úspěšné zvládnutí POTu a úspěšné absolvování zápočtového testu.
- Informace učitele
- Další základní literatura/Additional basic literature:
GODEFROY, CH., H., LOUIS, R.: Nauč se přesvědčovat. Praha: Alternativa, 1991.
MENTZEL, W.: Rozhovory se spolupracovníky. Praha: Grada Publishing, 2004. ISBN 80-247-0408-0.
O BRIENOVÁ, P.: Pozitivní řízení. Asertivita pro manažery. Praha: Management Press,1996. ISBN 80-85603-98-5.
Doporučená literatura/Recommended literature:
LUKÁŠOVÁ, R.: Komunikace v práci vedoucího pracovníka. In Němeček, P. a kol. VEDOUCÍ PODNIKU - podnik v kostce. Praha: Verlag Dashöfer, 1998. ISBN 80 - 901859 - 5 - 9. Část 14, díl 8 . 60 stran.
LUKÁŠOVÁ, R.: Komunikace ve správních činnostech ÚSC. Brno: Masarykova univerzita, 2006. ISBN 80-210-3948-5.
MEDZIHORSKÝ, Š.: Asertivita. Praha: Elfa, 1991. ISBN 80-900197-1-4
NOVÁK, T., POKORNÁ, A.: Asertivita jako lék v profesních a mezilidských vztazích. Praha: C. H. Beck, 2003. ISBN 80-7179-354-X.
ŠULEŘ, O.: Zvládáte své manažerské role? Jak rozhodovat, předávat informace, organizovat a motivovat své podřízené. Praha: Computer Press, 2002.ISBN 80-7226-702-7.
- Další komentáře
- Předmět je vyučován každoročně.
nezapisují si studenti, kteří absolvovali předmět KVRD.
- Statistika zápisu (jaro 2012, nejnovější)
- Permalink: https://is.muni.cz/predmet/econ/jaro2012/MKV_RKMD