ESF:BPH_PSEK Psychologie pro ekonomy - Informace o předmětu
BPH_PSEK Psychologie pro ekonomy
Ekonomicko-správní fakultajaro 2011
- Rozsah
- 2/2/0. 8 kr. Ukončení: zk.
- Vyučující
- doc. PhDr. Božena Šmajsová Buchtová, CSc. (přednášející)
Mgr. Ing. Viktor Kulhavý, Ph.D., MSLS (cvičící)
Mgr. Mojmír Snopek (cvičící)
doc. Ing. Mgr. Jakub Procházka, Ph.D. (cvičící) - Garance
- doc. PhDr. Božena Šmajsová Buchtová, CSc.
Katedra podnikové ekonomiky a managementu – Ekonomicko-správní fakulta
Kontaktní osoba: Vlasta Radová - Rozvrh
- Po 12:50–14:30 P101
- Rozvrh seminárních/paralelních skupin:
BPH_PSEK/02: Út 17:10–18:45 S301, J. Procházka
BPH_PSEK/03: Po 9:20–11:00 S301, J. Procházka
BPH_PSEK/04: Po 11:05–12:45 S301, J. Procházka
BPH_PSEK/05: Út 12:50–14:30 S301, V. Kulhavý
BPH_PSEK/06: Út 12:00–13:35 S311, J. Procházka
BPH_PSEK/07: St 9:20–11:00 S301, M. Snopek
BPH_PSEK/08: Út 15:30–17:05 S301, J. Procházka
BPH_PSEK/09: St 11:05–12:45 S301, M. Snopek
BPH_PSEK/10: St 12:50–14:30 S301, V. Kulhavý
BPH_PSEK/11: St 15:30–17:05 S301, V. Kulhavý - Předpoklady
- ! PHPCHE Psychologie pro ekonomy
- Omezení zápisu do předmětu
- Předmět je nabízen i studentům mimo mateřské obory.
Předmět si smí zapsat nejvýše 250 stud.
Momentální stav registrace a zápisu: zapsáno: 0/250, pouze zareg.: 0/250, pouze zareg. s předností (mateřské obory): 0/250 - Mateřské obory/plány
- Podnikové hospodářství (program ESF, B-EKM)
- Podnikové hospodářství (program ESF, M-EKM)
- Cíle předmětu
- Uvedení do studia psychologie začíná humanistickým přístupem k člověku jako osobnosti, jako subjektu a činiteli sociálních vztahů, s přihlédnutím k jeho determinaci biologické, jeho vazbám v mikro-, -mezo-, exo- a makrosystému prostředí, se zřetelem k celoživotnímu procesu vývoje. V úvodní části je vysvětlen problém fylogeneze a ontogeneze člověka, kterým uvádíme vlastní psychosomatické pojednání o vybraných otázkách lidské osobnosti. Od pojetí člověka jako bytosti přírodní a společenské přecházíme k výkladu vnitřního a vnějšího obrazu osobnosti, k problémům lidského prožívání a chování. Tento složitý komplex vnitřního světa člověka analyzujeme z hlediska motivace chování, osobnostní dynamiky, biologické rovnováhy i výkonových možností člověka. V osobnostně akcentovaném rozvrhu témat postupujeme k vývojovým změnám osobnosti, k metodám jejího psychologického poznání a k otázce kategorizace a rozpoznávání psychických poruch. Na závěr zařazujeme nejednoznačnou problematiku udržování aktivního duševního a tělesného zdraví. Výklad psychologické podstaty člověka je doplněn o pohled filozofický, kulturně-antropologický, medicínský a ekologický.
Na konci tohoto kurzu bude student schopen:
- porozumět prožitkovému světu sebe sama a druhých lidí
- získá dovednost analyzovat a chápat lidskou aktivitu
- orientovat se v motivech jednání lidí
- zvládat zátěžové situace - Osnova
- Tématický plán a obsahové zaměření přednášek (podle týdnů výuky):
- 1) Úvod do základů psychologie osobnosti Tradiční přístup. Současné poznatky interdisciplinárního přístupu z oblasti ekofilozofie, sociologie, antropologie, ekologie.
- 2) Lidská fylogeneze a ontogeneze Co je člověk a jak je biologicky podmíněn. Biologické základy psychiky. Činitelé utváření osobnosti. Dědičnost a prostředí. Procesy utváření osobnosti. Socializační vlivy. Člověk a příroda. Člověk a kultura.
- 3) Vnitřní obraz osobnosti Jak si uvědomujeme svět a sebe. Já - integrující činitel duševního života. Vznik a vývoj vědomí já. Sebepojetí - obraz sebe sama. Aspirace, aspirační úroveň. Sebehodnocení.
- 4) Vnější obraz osobnosti Chování - klíč k vnějšímu obrazu člověka. Způsoby chování. Základní dimenze chování. Vnější obraz člověka. Tělesné vzezření. Výrazové projevy.
- 5) Motivace lidského chování Problém motivace. Motivy v kontextu pracovních vztahů. Zdroje motivace. Motivy pracovní spokojenosti. Potřeba personalizace. Teoretické koncepce motivace. Překážky optimální pracovní motivace.
- 6) Biologická osobnostní dynamika Temperament. Pojetí temperamentu. Temperament a emoce. Typologie temperamentu. Biorytmy a osobnost. Chemismus organismu a psychika. Psychobiologický model temperamentu.
- 7) Dynamická rovnováha člověka Proces psychické adaptace. Adaptační dynamismy. Dynamismus naučené bezmocnosti. Dynamismus hledačské aktivity. Frustrace. Způsoby reagování na frustraci. Emoce jako prostředky adaptace. Vůle a adaptační zralost osobnosti.
- 8) Výkonové možnosti člověka Osobnostní předpoklady výkonu. Inteligence. Lidský mozek a jeho výkonnost. Funkce mozku a problém umělého intelektu. Tvořivost. Změny produktivity práce a tvořivé činnosti. Změny pracovních schopností v průběhu stárnutí.
- 9) Člověk a jeho orientace ve světě Člověk jako otevřený kognitivní systém. Člověk jako poznávací subjekt - součást různých ekosystémů a kultury. Poznávací projevy a jejich interaktivní funkce ve struktuře osobnosti.
- 10) Ontogeneze lidské psychiky Fylogeneze, ontogeneze, aktuální geneze. Ontogeneze lidské psychiky. Psychika jako evoluční proces. Periodizace životní dráhy člověka. Senzitivní vývojová období.
- 11) Metody poznávání člověka Pozorování. Rozhovor. Anamnéza. Psychologické testy výkonové a osobnostní. Studium člověka v pracovní činnosti.
- 12) Patologie duševního života Příčiny duševních poruch. Klasifikace duševních poruch. Poruchy prožívání. Poruchy chování. Poruchy intelektu. Toxikománie, alkoholismus, gamblerství.
- 13) Zdroje lidského zdraví Smysl životosprávných korekcí. Člověk jako psychosomatická jednota. Význam pozitivního myšlení. Adaptace člověka v náročných situacích. Stres a jeho vliv na výkonnost člověka. Psychosomatické reakce na stresy. Reichovy zóny. Pohybové a dechové korekce zátěží. Protistresová organizace myšlení.
- Literatura
- povinná literatura
- ŠMAJSOVÁ BUCHTOVÁ, Božena. Psychologie pro ekonomy. Brno: ESF MU, 2004, 202 s. ISBN 80-210-3396-7. info
- Výukové metody
- Předmět je vyučován formou přednášek a seminářů. V průběhu semestru student zpracovává a prezentuje pojednání o odborné publikaci a o vybrané kapitole ze skript. Dále zpracovává esej na zadané téma a na základě pozorování popisuje vnější obraz blízké osoby. Seminář probíhá formou aktivních metod výuky: diskuse, zpětná vazba, modelové situace, psychodrama, hraní rolí.
- Metody hodnocení
- Zpracování seminární práce. Splnění úkolů zadaných na seminářích včetně povinné účasti je podmínkou účasti na závěrečné zkoušce.
Závěrečný písemný test se zadáním tří otázek s volnou možností odpovědi a časovým limitem půl hodiny. Test je hodnocen klasifikační stupnicí A až F - podmínkou úspěšnosti je, že žádná z otázek nemůže být hodnocena známkou F.
Dopustí-li se student u zkoušky nedovoleného jednání, zejména používání různých nedovolených pomůcek („taháků“), opisování, vynášení zadání testů a vůbec jednání narušující průběh zkoušky, přeruší učitel zkoušku a podle závažnosti přestupku udělí klasifikaci do ISu F, nebo FF, případně i FFF. Uvedený postup se vztahuje na všechny aktivity, které vstupují do závěrečného hodnocení předmětu, (POTy, seminární práce, referáty, apod.). - Další komentáře
- Studijní materiály
Předmět je vyučován každoročně.
Nezapisují si studenti, kteří absolvovali předmět PHPCHE. - Nachází se v prerekvizitách jiných předmětů
- Statistika zápisu (jaro 2011, nejnovější)
- Permalink: https://is.muni.cz/predmet/econ/jaro2011/BPH_PSEK