MPV_EKVZ Ekonomika vzdělávání

Ekonomicko-správní fakulta
jaro 2011
Rozsah
2/1/0. 5 kr. k = 1,5. Ukončení: zk.
Vyučující
doc. Ing. Gabriela Daniel, PhD. (přednášející)
Ing. Markéta Páleníková, Ph.D. (přednášející)
Mgr. Ing. Zuzana Špačková, Ph.D. (přednášející)
Ing. Markéta Páleníková, Ph.D. (cvičící)
Garance
Ing. Markéta Páleníková, Ph.D.
Katedra veřejné ekonomie – Ekonomicko-správní fakulta
Kontaktní osoba: Mgr. Kateřina Kociánová
Rozvrh
Út 11:05–12:45 P102
  • Rozvrh seminárních/paralelních skupin:
MPV_EKVZ/01: každý lichý čtvrtek 9:20–11:00 S301, M. Páleníková
Předpoklady
! PVEKSK Ekonomika vzdělávání
Omezení zápisu do předmětu
Předmět je nabízen i studentům mimo mateřské obory.
Jiné omezení: max. 20 cizích studentů; cvičení pouze pro studenty ESF
Mateřské obory/plány
Cíle předmětu
Hlavní cíle kurzu jsou: prohloubení znalostí souvisejících s ekonomikou vzdělávání;
ovládat teorii lidského kapitálu a vyhodnotit vztah vzdělání a trhu práce;
porozumět poslání, pravidel řízení a financování státních i nestátních škol všech stupňů v ČR a evaluovat vybrané vzdělávací instituce.
zhodnotit stav, vývoj a trendy vzdělávací politiky ČR a EU;
argumentovat význam celoživotního vzdělávání;
identifikovat faktory ovlivňující kvalitu ve vzdělávání a posoudit vzdělávací instituce z hlediska dosahování kvality.
Osnova
  • 1.Úvod do ekonomiky vzdělávání
  • 2.Postavení a význam vzdělání ve veřejném sektoru, vzdělání jako veřejný statek.
  • 3.Lidský kapitál, vztah vzdělání a trhu práce.
  • 4.Veřejná správa ve školství, legislativa.
  • 5.Regionální školství.
  • 6.Financování regionálního školství.
  • 7.Soukromé a církevní školy, jejich financování.
  • 8.Terciární vzdělávání, veřejné a soukromé vysoké školy.
  • 9.Financování terciárního vzdělávání.
  • 10.Celoživotní vzdělávání.
  • 11.Vzdělávací politika a EU, nástroje evropské vzdělávací politiky.
  • 12.Kvalita ve vzdělávání.
  • 13.Reforma ve vzdělávání.
Literatura
    povinná literatura
  • BENČO, J. Ekonómia vzdelávania. Bratislava: IRIS,
  • FILIPOVÁ, Lenka. Lidský kapitál a jeho efektivní využití jako zdroj ekonomického růstu v České republice. Praha: Národohospodářský ústav Josefa Hlávky, 2008, 95 s. ISBN 8086729389. info
  • MATĚJŮ, Petr a N. A. BARR. České vysoké školství na křižovatce : investiční přístup k financování studia na vysoké škole v sociologické reflexi. Edited by Natalie Simonová. Praha: Sociologický ústav Akademie věd ČR, 2005, 263 s. ISBN 8073300729. info
  • STIGLITZ, Joseph E. Ekonomie veřejného sektoru. Vyd. 1. Praha: Grada, 1997, 661 s. ISBN 8071694541. info
    doporučená literatura
  • BASL, Josef. (Ne)rovné šance na vzdělání : vzdělanostní nerovnosti v České republice. Edited by Petr Matějů - Jana Straková. Vyd. 1. Praha: Academia, 2006, 411 s. ISBN 8020014004. info
  • Lidský kapitál a investice do vzdělání : sborník z 8. ročníku mezinárodní vědecké konference 20.-21.září 2005. 1. vyd. Praha: Vysoká škola finanční a správní, 2005, 184 s. ISBN 8086754502. info
  • LIESSMANN, Konrad Paul. Teorie nevzdělanosti : omyly společnosti vědění. Translated by Jana Zoubková. Vyd. 1. Praha: Academia, 2008, 125 s. ISBN 9788020016775. info
  • Vzdělání a trh : sborník textů. Edited by Tereza Urbanová. Praha: Liberální institut, 2003, 39 s. ISBN 8086389316. info
Výukové metody
Teoretická příprava, rozbor přístupů a diskuze, práce ve skupinách, prezentace seminárních prací.
Metody hodnocení
Závěrečná ústní zkouška: Podmínkou připuštění ke zkoušce je úspěšné absolvování závěrečného testu (60 %), odevzdání a prezentace vyhovující seminární práce. Student, který neuspěje v písemném testu, má možnost druhého pokusu. Výsledná známka: 30 % test, 20 % seminární práce, 50 % ústní zkouška.
Dopustí-li se student u zkoušky nedovoleného jednání, zejména používání různých nedovolených pomůcek („taháků“), opisování, vynášení zadání testů a vůbec jednání narušující průběh zkoušky, přeruší učitel zkoušku a podle závažnosti přestupku udělí klasifikaci do ISu F, nebo FF, případně i FFF. Uvedený postup se vztahuje na všechny aktivity, které vstupují do závěrečného hodnocení předmětu.Uvedený postup se vztahuje na všechny aktivity, které vstupují do závěrečného hodnocení předmětů.
Další komentáře
Studijní materiály
Předmět je vyučován každoročně.
Nezapisují si studenti, kteří absolvovali předmět PVEKSK.
Předmět je zařazen také v obdobích jaro 2010, jaro 2012, jaro 2013, jaro 2014, jaro 2019, jaro 2020, jaro 2021, jaro 2022, jaro 2023.