MPV_EKVZ Ekonomika vzdělávání

Ekonomicko-správní fakulta
jaro 2021
Rozsah
2/0/0. 5 kr. k = 1,5. Ukončení: zk.
Vyučující
doc. Ing. Gabriela Daniel, PhD. (přednášející)
PhDr. Markéta Horáková, Ph.D. (přednášející)
Garance
doc. Ing. Gabriela Daniel, PhD.
Katedra veřejné ekonomie – Ekonomicko-správní fakulta
Kontaktní osoba: Jana Biskupová
Dodavatelské pracoviště: Katedra veřejné ekonomie – Ekonomicko-správní fakulta
Omezení zápisu do předmětu
Předmět je nabízen i studentům mimo mateřské obory.
Jiné omezení: max. 20 cizích studentů; cvičení pouze pro studenty ESF
Mateřské obory/plány
Cíle předmětu
Hlavní cíle kurzu jsou: prohloubení znalostí souvisejících s ekonomikou vzdělávání;
ovládat teorii lidského kapitálu a vyhodnotit vztah vzdělání a trhu práce;
porozumět poslání, pravidel řízení a financování státních i nestátních škol všech stupňů v ČR a evaluovat vybrané vzdělávací instituce.
zhodnotit stav, vývoj a trendy vzdělávací politiky ČR a EU;
argumentovat význam celoživotního vzdělávání;
identifikovat faktory ovlivňující kvalitu ve vzdělávání a posoudit vzdělávací instituce z hlediska dosahování kvality.
Osnova
  • 1.Úvod do ekonomiky vzdělávání
  • 2.Postavení a význam vzdělání ve veřejném sektoru, vzdělání jako veřejný statek.
  • 3.Lidský kapitál, vztah vzdělání a trhu práce.
  • 4.Veřejná správa ve školství, legislativa.
  • 5.Regionální školství.
  • 6.Financování regionálního školství.
  • 7.Soukromé a církevní školy, jejich financování.
  • 8.Terciární vzdělávání, veřejné a soukromé vysoké školy.
  • 9.Financování terciárního vzdělávání.
  • 10.Celoživotní vzdělávání.
  • 11.Vzdělávací politika a EU, nástroje evropské vzdělávací politiky.
  • 12.Kvalita ve vzdělávání.
  • 13.Reforma ve vzdělávání.
Literatura
    povinná literatura
  • Vybrané problémy vzdělávací politiky. Edited by Jaroslav Kalous - Arnošt Veselý. 1. vyd. Praha: Karolinum, 2006, 159 s. ISBN 8024612593. info
  • KALOUS, Jaroslav a Arnošt VESELÝ. Vybrané problémy vzdělávací politiky. 1. vyd. Praha: Karolinum, 2006, 159 s. ISBN 8024612623
    doporučená literatura
  • LADD, Helen F.; FISKE, Edward B. (ed.). Handbook of research in education finance and policy. Routledge, 2012. ISBN 0805861459.
  • OECD (2013), Education at a Glance 2013: OECD Indicators, OECD Publishing. http://dx.doi.org/10.1787/eag-2013-en
Výukové metody
Teoretická příprava, rozbor přístupů a diskuze, práce ve skupinách, prezentace seminárních prací.
Metody hodnocení
Pro úspěšné absolvování předmětu musí student během semestru získat alespoň 120 bodů a odevzdat seminární práci na jedno z vypsaných témat. V průběhu semestru se píší 2 testy, z nichž z každého je možno dosáhnout maximálně 100 bodů. Dalšími hodnocenými aktivitami jsou seminární práce (povinná, 0-30 b.), prezentace (0-20 b.) a aktivní účast v diskuzi (0-10 b. za semestr). Nezíská-li student minimální počet 120 bodů, bude automaticky hodnocen známkou F. Získá-li 120 a více bodů, je mu navrženo hodnocení dle následující stupnice :
A nad 200
B 180-199
C 160-179
D 140-159
E 120-139
F pod 120
Nebude-li student souhlasit s tabulkovým hodnocením, bude mít možnost dostavit se k ústní zkoušce a své hodnocení upravit. Dopustí-li se student u zkoušky nedovoleného jednání, zejména používání různých nedovolených pomůcek („taháků“), opisování, vynášení zadání testů a vůbec jednání narušující průběh zkoušky, přeruší učitel zkoušku a udělí klasifikaci do ISu F. Uvedený postup se vztahuje na všechny aktivity, které vstupují do závěrečného hodnocení předmětu.
Další komentáře
Studijní materiály
Předmět je vyučován každoročně.
Výuka probíhá každý týden.
Pokud se zapíše méně než 15 studentů, může být předmět vyučován více individuálně, příp. blokovou formou.
Předmět je zařazen také v obdobích jaro 2010, jaro 2011, jaro 2012, jaro 2013, jaro 2014, jaro 2019, jaro 2020, jaro 2022, jaro 2023.