ESF:MPV_EKVZ Ekonomika vzdělávání - Informace o předmětu
MPV_EKVZ Ekonomika vzdělávání
Ekonomicko-správní fakultajaro 2021
- Rozsah
- 2/0/0. 5 kr. k = 1,5. Ukončení: zk.
- Vyučující
- doc. Ing. Gabriela Daniel, PhD. (přednášející)
PhDr. Markéta Horáková, Ph.D. (přednášející) - Garance
- doc. Ing. Gabriela Daniel, PhD.
Katedra veřejné ekonomie – Ekonomicko-správní fakulta
Kontaktní osoba: Jana Biskupová
Dodavatelské pracoviště: Katedra veřejné ekonomie – Ekonomicko-správní fakulta - Omezení zápisu do předmětu
- Předmět je nabízen i studentům mimo mateřské obory.
Jiné omezení: max. 20 cizích studentů; cvičení pouze pro studenty ESF - Mateřské obory/plány
- Veřejná ekonomika a správa (program ESF, M-HPS)
- Veřejná ekonomika a správa (program ESF, N-HPS)
- Veřejná ekonomika a správa (program ESF, N-VES)
- Veřejná ekonomika (program ESF, N-HPS)
- Cíle předmětu
- Hlavní cíle kurzu jsou:
prohloubení znalostí souvisejících s ekonomikou vzdělávání;
ovládat teorii lidského kapitálu a vyhodnotit vztah vzdělání a trhu práce;
porozumět poslání, pravidel řízení a financování státních i nestátních škol všech stupňů v ČR a evaluovat vybrané vzdělávací instituce.
zhodnotit stav, vývoj a trendy vzdělávací politiky ČR a EU;
argumentovat význam celoživotního vzdělávání;
identifikovat faktory ovlivňující kvalitu ve vzdělávání a posoudit vzdělávací instituce z hlediska dosahování kvality. - Osnova
- 1.Úvod do ekonomiky vzdělávání
- 2.Postavení a význam vzdělání ve veřejném sektoru, vzdělání jako veřejný statek.
- 3.Lidský kapitál, vztah vzdělání a trhu práce.
- 4.Veřejná správa ve školství, legislativa.
- 5.Regionální školství.
- 6.Financování regionálního školství.
- 7.Soukromé a církevní školy, jejich financování.
- 8.Terciární vzdělávání, veřejné a soukromé vysoké školy.
- 9.Financování terciárního vzdělávání.
- 10.Celoživotní vzdělávání.
- 11.Vzdělávací politika a EU, nástroje evropské vzdělávací politiky.
- 12.Kvalita ve vzdělávání.
- 13.Reforma ve vzdělávání.
- Literatura
- povinná literatura
- Vybrané problémy vzdělávací politiky. Edited by Jaroslav Kalous - Arnošt Veselý. 1. vyd. Praha: Karolinum, 2006, 159 s. ISBN 8024612593. info
- KALOUS, Jaroslav a Arnošt VESELÝ. Vybrané problémy vzdělávací politiky. 1. vyd. Praha: Karolinum, 2006, 159 s. ISBN 8024612623
- doporučená literatura
- LADD, Helen F.; FISKE, Edward B. (ed.). Handbook of research in education finance and policy. Routledge, 2012. ISBN 0805861459.
- OECD (2013), Education at a Glance 2013: OECD Indicators, OECD Publishing. http://dx.doi.org/10.1787/eag-2013-en
- Výukové metody
- Teoretická příprava, rozbor přístupů a diskuze, práce ve skupinách, prezentace seminárních prací.
- Metody hodnocení
- Pro úspěšné absolvování předmětu musí student během semestru získat alespoň 120 bodů a odevzdat seminární práci na jedno z vypsaných témat. V průběhu semestru se píší 2 testy, z nichž z každého je možno dosáhnout maximálně 100 bodů. Dalšími hodnocenými aktivitami jsou seminární práce (povinná, 0-30 b.), prezentace (0-20 b.) a aktivní účast v diskuzi (0-10 b. za semestr). Nezíská-li student minimální počet 120 bodů, bude automaticky hodnocen známkou F. Získá-li 120 a více bodů, je mu navrženo hodnocení dle následující stupnice :
A nad 200
B 180-199
C 160-179
D 140-159
E 120-139
F pod 120
Nebude-li student souhlasit s tabulkovým hodnocením, bude mít možnost dostavit se k ústní zkoušce a své hodnocení upravit. Dopustí-li se student u zkoušky nedovoleného jednání, zejména používání různých nedovolených pomůcek („taháků“), opisování, vynášení zadání testů a vůbec jednání narušující průběh zkoušky, přeruší učitel zkoušku a udělí klasifikaci do ISu F. Uvedený postup se vztahuje na všechny aktivity, které vstupují do závěrečného hodnocení předmětu. - Další komentáře
- Studijní materiály
Předmět je vyučován každoročně.
Výuka probíhá každý týden.
Pokud se zapíše méně než 15 studentů, může být předmět vyučován více individuálně, příp. blokovou formou.
- Statistika zápisu (jaro 2021, nejnovější)
- Permalink: https://is.muni.cz/predmet/econ/jaro2021/MPV_EKVZ