PVEKMA Ekonomika kultury a masmédií

Ekonomicko-správní fakulta
podzim 2007
Rozsah
2/1/0. 4 kr. Ukončení: zk.
Vyučující
Mgr. Simona Škarabelová, Ph.D. (přednášející)
Mgr. Simona Škarabelová, Ph.D. (cvičící)
Garance
doc. Ing. Jaroslav Rektořík, CSc.
Katedra veřejné ekonomie – Ekonomicko-správní fakulta
Kontaktní osoba: Lenka Jílková
Rozvrh
St 7:40–9:15 P304
  • Rozvrh seminárních/paralelních skupin:
PVEKMA/1: St 9:20–10:05 P304, S. Škarabelová
PVEKMA/2: St 10:15–11:00 P304, S. Škarabelová
Předpoklady
Veřejná ekonomie, Ekonomika veřejného sektoru, Ekonomika neziskových organizací, Marketing ve veřejném sektoru I.
Omezení zápisu do předmětu
Předmět je nabízen i studentům mimo mateřské obory.
Mateřské obory/plány
Cíle předmětu
Ekonomika kultury a masmédií (PVEKMA) Předmět má specializační charakter. Jeho koncepce vychází z předpokladu, e studenti zvládli problematiku přednáenou v předmětech Teorie veřejného sektoru, Ekonomika veřejného sektoru a Ekonomika neziskových organizací. Obecná problematika ekonomiky kultury a masmédií tvoří hlavní náplň přednáek, struktura seminářů pak umoní seznámení se s jednotlivými kulturními a masmediálními institucemi v praxi. Při rozboru typických kulturních a masmediálních institucí je věnována pozornost jejich poslání, jejich roli ve společnosti, specifičnosti jimi produkovaných statků, národohospodářským souvislostem, politice státu vůči nim, jejich institucionální struktuře a systému řízení, organizaci a řízení jednotlivých institucí, monostem jejich vícezdrojového financování, jejich právnímu zakotvení, současným problémům spojeným se změnami jejich právněhospodářských forem. Vechny tematické okruhy jsou pojaty ve svém vývoji a dokumentovány mezinárodními komparacemi.
Osnova
  • Tématický plán přednášek 1. Zahájení výuky – základní informace o obsahu předmětu a průběhu jeho výuky. Struktura a frekvence seminářů. Povinná a doporučená literatura. Předpoklady ke zkoušce. Kulturologie - objasnění pojmu kultura v různých pojetích. Význam kultury v životě jedince a společnosti. Antropologické pojetí kultury. Vliv kultury na rozvoj, kultivace a uchování lidského potenciálu. Kulturní sféra, kulturní činnosti a jejich členění. Oblasti a obory kultury. Kulturní proces, kulturní instituce, kulturní produkt, kulturní statek. Problematika úvah transformace ROPO a reformy veřejné správy v odvětví kultury. 2. Kulturní hodnota a její ocenění. Komerce a veřejný zájem v kultuře. Efektivnost v kultuře. Státní zásahy - ano či ne? Kulturní politika - objasnění a vymezení pojmu. Hlavní současné funkce a modely správy kultury v ČR a ve světě. Kulturní politika EU. 3. Právní formy organizací působících v odvětví kultury. Financování kulturních činností – obecně: zdroje alternativní, přímé i nepřímé; kulturní rozpočty na všech úrovních veřejné správy. Pravidla přidělování dotací. Kategorie výkonu a užitku. Multiplikační efekty dotací do kultury. Zdroje EU. Fundraising a marketing v kulturních organizacích. 4. Kulturní dědictví a památková péče v České republice – její vývoj po r. 1989, dodržování zákona o státní památkové péči. Ochrana movitého kulturního dědictví, muzea a galerie. Jejich vývoj po r. 1989 do současnosti. Současná situace. 5. Profesionální umění – hudební, výtvarné, literární, divadelní umění. Jejich vývoj po r. 1989 do současnosti. Současná situace. Místní, regionální a národnostní kultura. 6. Přednáška externisty – (RNDr. Jiří Plocek – hudebník a bývalý majitel soukromého hudebního vydavatelství GNOSSIS Brno) - Teorie a praxe soukromého hudebního vydavatelství, autorský zákon v praxi. 7. Masová kultura. Příčiny jejího vývoje, její postavení v dnešní společnosti. Způsoby financování masové kultury, její vyhlídky do budoucna. Veřejnoprávní a soukromí provozovatelé. 8. Masmédia – televize, rozhlas, internet. Tisk jako prostředek masové komunikace. Budoucnost veřejnoprávních médií. Mediální manipulace a propaganda. Tématický plán seminářů 1. Návštěva vybrané kulturní instituce – divadla. 2. Půlsemestrální test + Návštěva vybrané kulturní instituce - muzea. 3. Návštěva vybrané kulturní instituce – hudební kluby. 4. Návštěva vybrané masmediální instituce. 5. Závěrečný kontrolní test
Literatura
  • Bourdie, P. O televizi. 1. vyd. Brno: Doplněk 2002, ISBN 80-7239-122-4
  • Ruth Towse. A Handbook of Cultural Economics. 1th ed, Cheltenham (UK). Northampton (USA): Edward Elgar Publishing, 2003.494 s. ISBN 1 84064 338 2
  • McLuhan, M. Člověk, média a elektronická kultura. 1. vyd. Brno: Jota 2000, ISBN 80-7217-128-3
  • Lévy, P. Kyberkultura. 1. vyd. Praha: Karolinum 2000, ISBN 80-246-0109-5
  • Krbová, J. Vybrané obory kultury a masmédií. Organizace, právní prostředí a financování. 1. vyd.Praha: VE 2002, ISBN 80-245-0287-9
  • ŠKARABELOVÁ, Simona a Jarmila NESHYBOVÁ. Ekonomika kultury a masmédií. 1. vyd. Brno: Masarykova univerzita, 2007, 210 s. ISBN 9788021042674. info
  • REKTOŘÍK, Jaroslav. Ekonomika a řízení odvětví veřejného sektoru. 1. vyd. Praha: Ekopress, 2002. ISBN 80-86119-60-2. info
  • HAMERNÍKOVÁ, Bojka. Kultura a masmédia v tržních podmínkách. 1. vyd. Praha: Vysoká škola ekonomická v Praze, 1995, 207 s. ISBN 8070798572. info
Metody hodnocení
Rozvržení předmětu 2/1 probíhá následovně: 8 přednášek po 3 hodinách + 4 semináře po 3 hodinách (mimo budovu ESF) + půlsemestrální a závěrečný kontrolní test v 7. a 13. týdnu
Další komentáře
Studijní materiály
Předmět je vyučován každoročně.
Předmět je zařazen také v obdobích podzim 2001, podzim 2002, podzim 2003, podzim 2004, podzim 2005, podzim 2006, podzim 2008.