PVEOVS Ekonomika organizací veřejné správy

Ekonomicko-správní fakulta
podzim 2007
Rozsah
1/2/0. 4 kr. Ukončení: zk.
Vyučující
doc. PhDr. Jan Šelešovský, CSc. (přednášející)
doc. PhDr. Jan Šelešovský, CSc. (cvičící)
Garance
doc. PhDr. Jan Šelešovský, CSc.
Katedra veřejné ekonomie – Ekonomicko-správní fakulta
Kontaktní osoba: Lenka Jílková
Rozvrh
Út 14:35–15:20 P304
  • Rozvrh seminárních/paralelních skupin:
PVEOVS/1: Út 15:30–17:05 P304, J. Šelešovský
Předpoklady
Předmět je určen jen pro 5. ročník oboru Veřejná ekonomika. Doporučeným předpokladem je absolvování bazálních předmětů studijního oboru "veřejná ekonomika", tj. veřejné ekonomie a ekonomiky veřejného sektoru.
Omezení zápisu do předmětu
Předmět je nabízen i studentům mimo mateřské obory.
Předmět si smí zapsat nejvýše 46 stud.
Momentální stav registrace a zápisu: zapsáno: 0/46, pouze zareg.: 0/46, pouze zareg. s předností (mateřské obory): 0/46
Jiné omezení: max. 20 cizích studentů; cvičení pouze pro studenty ESF
Mateřské obory/plány
Cíle předmětu
Předmět nabízí studentovi možnost seznámit se s ekonomickými, řídícími a právními aspekty činnosti odvětví institucí, uspokojujících tzv. společenské potřeby, a to produkcí služeb, které představují typické veřejné statky. Výuka ve své první části je zaměřena na objasnění místa, funkcí a fungování fiskálních institucí v ekonomickém systému České republiky. Dále je předmětem výuky ekonomika, organizace a řízení veřejné správy, armády, policie, justice a vězeňské služby. Ve všech těchto odvětvích tvoří významnou součást výkladu komparace se způsobem řešení ekonomických a řídících aspektů odvětví společenské potřeby v zemích EU. V případě armády je zohledňován systém NATO. Vzhledem k velkému množství veřejných financí, které plynou do těchto odvětví, tvoří součást výuky i exkurze a praktická cvičení, ve kterých si student na konkrétních příkladech upevňuje své teoretické poznatky o veřejných zakázkách, oceňování veřejných projektů, veřejné volbě a kontrole.
Osnova
  • 1. Blok odvětví společenských potřeb. Blok odvětví společenských potřeb jako součást veřejného sektoru. Společná charakteristika - institucionální typ, produkce veřejných statků, faktory efektivnosti, způsoby financování a postavení daného odvětví ve společenském systému demokratických států. 2. Ekonomika veřejné správy. Veřejná správa jako iniciátor ekonomických a řídících procesů v jednotlivých odvětvích veřejného sektoru. Ekonomika veřejné správy a její vertikální a horizontální struktura. 3. Fiskální instituce. Fiskální instituce a jejich úloha ve veřejných financích. Místo a kompetence parlamentu, vlády s důrazem na Ministerstvo financí. Struktura a úkoly finančních a celních orgánů. 4. Fiskální systém. Fiskální systém a úkoly České správy sociálního zabezpečení, zdravotních pojišťoven, České národní banky, státních účelových fondů, privatizačních fondů a vládních agentur. Místo krajů a obcí ve fiskálním systému. Zákon o podpoře regionálního rozvoje. 5. Ekonomika a řízení justice. Justice jako fenomén spravedlnosti a právní jistoty občana. Ekonomika a řízení odvětví justice a jeho základních institucí (ministerstvo, soudy, státní zastupitelství). 6. Právní služby. Provázanost justice jako veřejného sektoru se sektorem privátním ve věcech advokacie, komerčního práva, profesních komor, rejstříkových soudů, smírčích řízení. Institucionalita státu a nároky na rozpočet. 7. Ekonomika a řízení vězeňské služby. Vězeňská služba, její úkoly, struktura GŘ a specifika jednotlivých kategorií věznic. Řízení a financování jednotlivých složek vězeňské služby. Zkušenostmi s privátními věznicemi ve světě. 8. Ekonomika a řízení obrany. Obrana státu jako společenská potřeba a veřejný statek. Struktura a vzájemné vztahy faktorů národní bezpečnosti. Systém PPB v podmínkách AČR a efektivnost procesů zabezpečování potřeb armády. Civilní kontrola nad ozbrojenými silami a způsob jejich řízení. 9. Ekonomická problematika NATO. Struktura a orgány NATO. Rozpočty NATO a podíl členských států na úkolech aliance. Místo ČR a AČR v alianci. Realizace přijatých úkolů interoperability AČR. Vojenskoekonomická infrastruktura NATO v Evropě. 10. Ekonomika a krizové řízení. Systém a orgány krizového řízení. Zákon o krizovém řízení. Zákon o hospodářských opatřeních pro krizové stavy. Mimořádný a válečný rozpočet. Integrovaný záchranný systém. Zkušenosti z povodní. Přizpůsobování krizového řízení požadavkům a standardům NATO. 11. Hospodářská mobilizace. Hospodářská mobilizace a její úloha v systému národního hospodářství. Řízení a financování přípravy hospodářské mobilizace. Návaznost na civilní nouzové plánování NATO. Český zbrojní průmysl a vojenskohospodářská politika. 12. Řízení a ekonomika policie. Veřejný pořádek a bezpečnost v kompetenci Ministerstva vnitra. Struktura odvětví, řídící schéma a způsob financování. Struktura a úkoly jednotlivých služeb policie ČR. Role obecní policie a její úkoly. Úloha BIS a její financování. 13. Soutěžní prostředí a kontrola. Úřad pro hospodářskou soutěž. Zákon o zadávání veřejných zakázek. Zákon o veřejné podpoře. Komise pro cenné papíry a její úkoly. Bankovní dohled. Funkce a úkoly Nejvyššího kontrolního úřadu. Finanční kontrola ve veřejné správě. Kontrola a audit ve veřejném sektoru. 14. Podnikatelská a profesní samospráva. Filozofické, ideové a právní aspekty přenesené působnosti v zájmové samosprávě. Místo podnikatelské a profesionální samosprávy. Role hospodářských a obchodních komor v evropských zemích. Hospodářská komora ČR. Agrární komora ČR. Živnostenská společenstva. Profesní komory. Regulační a seberegulační funkce podnikatelské samosprávy.
Literatura
  • Jurajdová, H., Šelešovský, J. a kol.: Účetnictví, daně a financování územně samosprávných celků a organizací neziskového sektoru, ESF MU, Brno 2002
  • Peková, J., Pilný, J.: Veřejná správa a finance, ASPI 2002. ISBN 80-86395-21-9
  • REKTOŘÍK, Jaroslav. Ekonomika a řízení odvětví veřejného sektoru. 1. vyd. Praha: Ekopress, 2002. ISBN 80-86119-60-2. info
Metody hodnocení
Prezeční studium, povinně volitelný předmět 9. semestru v rozsahu 1/2. Předpokládá se odborná exkurze v institucích, kterých se daná problematika týká. Zkouška je písemná a ústní. Dopustí-li se student u zkoušky nedovoleného jednání, zejména používání různých nedovolených pomůcek („taháků“), opisování, vynášení zadání testů a vůbec jednání narušující průběh zkoušky, přeruší učitel zkoušku a podle závažnosti přestupku udělí klasifikaci do ISu F, nebo FF, případně i FFF. Uvedený postup se vztahuje na všechny aktivity, které vstupují do závěrečného hodnocení předmětu, (POTy, seminární práce, referáty, apod.).
Informace učitele
Student musí sledovat aktuální stav řešené problematiky v médiích, na www stránkách příslušných organizací.
Další komentáře
Předmět je vyučován každoročně.
Předmět je zařazen také v obdobích podzim 2001, podzim 2002, podzim 2003, podzim 2004, podzim 2005, podzim 2006, podzim 2008.