MKV_ORCH Organizační chování

Ekonomicko-správní fakulta
podzim 2010
Rozsah
0/0. 4 kr. Ukončení: zk.
Vyučující
doc. PhDr. Růžena Lukášová, CSc. (přednášející)
Ing. Lenka Kopečková (pomocník)
Garance
doc. PhDr. Růžena Lukášová, CSc.
Katedra veřejné ekonomie – Ekonomicko-správní fakulta
Kontaktní osoba: Mgr. Kateřina Kociánová
Rozvrh
Ne 7. 11. 12:50–16:15 P303, Ne 12. 12. 16:20–19:30 P303, Ne 19. 12. 12:50–16:15 P303
Omezení zápisu do předmětu
Předmět je určen pouze studentům mateřských oborů.
Mateřské obory/plány
Cíle předmětu
Účelem kurzu je zprostředkovat studentům poznatky o chování organizace a chování lidí uvnitř organizace, potřebné pro efektivní řízení a rozvoj organizací. Jedná se o kurz interdisciplinárního charakteru, který v praktické rovině integruje poznatky psychologie, sociologie a managementu a chování organizace a lidí v ní vysvětluje z širší perspektivy efektivity organizačního chování.

Cílem kurzu je:
- umožnit studentům pochopit hlavní zákonitosti chování organizací a chování lidí uvnitř organizací
- naučit studenty předvídat tendence v chování organizací a lidí uvnitř organizace
- rozvinout dovednost studentů cíleně volit opatření k ovlivňování jedinců, skupin a organizací jako celku za účelem zvyšování jejich efektivnosti.
Osnova
  • Výuka bude probíhat v rámci tří soustředění, v nichž bude kombinována výuková forma přednášek a tutoriálů.
  • Tematické bloky:
  • 1.blok:
  • A. Úvod do kurzu. Organizační chování a význam jeho studia.
  • Pojem organizace, organizační chování. Interdisciplinární přístup ke studiu a chápání organizace. Organizace a prostředí.
  • B. Člověk v organizaci.
  • Osobnost člověka. Osobnostní determinanty výkonnosti a chování lidí v organizaci, individuální rozdíly mezi lidmi.Pracovní motivace a pracovní spokojenost. Pracovní role,konflikt rolí, přetížení rolí. Stres a jeho zdroje v rámci organizace. Vnímání a učení v organizaci.
  • Sociální percepce a její zákonitosti, sociální stereotypy. Teorie učení, individuální rozdíly v učení jednotlivců. Socializace a adaptace jednotlivce v organizaci.
  • 2.blok: Skupiny v organizaci a jejich řízení.
  • Formální a neformální skupiny v organizaci. Skupinové role, struktura skupiny. Skupinové procesy a chování. Efektivnost pracovní skupiny.
  • Pracovní skupina a pracovní tým. Typy týmů, charakteristické rysy týmové práce. Týmové role. Výběr členů týmu, rozvoj týmu. Styl vedení, typologie stylů vedení, volba stylu vedení ve vztahu k charakteristikám organizace a pracovních skupin.
  • Vztahy v oganizaci a jejich dynamika. Moc v organizaci, zdroje moci, vliv rozdělení moci na chování a rozhodování v organizaci. Politika v organizaci. Organizační konflikty, zdroje konfliktů, řízení konfliktů.
  • 3. blok: Organizační rozvoj a změna.
  • Vnější a vnitřní příčiny nutnosti organizační změny. Typy organizačních změn, model řízené změny. Zdroje rezistence vůči změně, překonávání rezistence vůči změně.
  • Učící se organizace, její charakteristiky a význam.
  • Organizační kultura a její utváření.Pojem organizační kultura, prvky organizační kultury, struktura organizační kultury. Zdroje organizační kultury. Obsah a síla organizační kultury, organizační subkultury. Funkce organizační kultury, vliv organizační kultury na chování organizace. Vliv organizační kultury na efektivnost organizace. Střet subkultur v rámci organizace, jeho důsledky. Význam obsahu a síly organizační kultury v organizacích veřejného sektoru. Organizační kultura a etika v organizaci. Poznání organizační kultury jako východisko utváření žádoucí organizační kultury.Postup formulace žádoucí organizační kultury. Nástroje utváření žádoucí organizační kultury. Organizační kultura a New Public Management.
Literatura
  • Organizační chování :jak se každý den chovají spolupracovníci, nadřízení, podřízení, obchodní partneři či zákazníci. Edited by František Bělohlávek. 1. vyd. Olomouc : Rubico, 1996. 343 s. ISBN 80-85839-09-1.
  • Lukášová, Růžena - Nový, Ivan a kol. Organizační kultura. Praha : Grada Publishing, 2004. 176 s. edice Expert, sv. 1. ISBN 80-247-0648-2.
  • Řízení a rozvoj lidí ve firmách. Edited by Michaela Tureckiová. Vyd. 1. Praha : Grada, 2004. 168 s. ISBN 80-247-0405-6.
Metody hodnocení
Předmět je zakončen písemnou zkouškou. Podmínkou připuštění ke zkouškovému testu je: 1. zpracování individuální seminární práce na zadané téma, 2. týmové zpracování zadané případové studie, prezentace řešení v rámci posledního výukového bloku, kvalita zpracování a kvalita prezentace zadané týmové práce.
Další komentáře
Předmět je vyučován každoročně.
Předmět je zařazen také v obdobích podzim 2009, podzim 2012, podzim 2014, podzim 2015, podzim 2016, podzim 2017, podzim 2018, podzim 2019, podzim 2020, podzim 2021, podzim 2022, podzim 2023, podzim 2024.