ESF:MPP_PRFI Právo a finance - Informace o předmětu
MPP_PRFI Právo a finance
Ekonomicko-správní fakultapodzim 2010
- Rozsah
- 1/2/0. 5 kr. Ukončení: zk.
- Vyučující
- JUDr. Jindřiška Šedová, CSc. (přednášející)
JUDr. Jindřiška Šedová, CSc. (cvičící) - Garance
- JUDr. Jindřiška Šedová, CSc.
Katedra práva – Ekonomicko-správní fakulta
Kontaktní osoba: Lenka Hráčková - Rozvrh
- každé sudé pondělí 12:50–14:30 P104
- Rozvrh seminárních/paralelních skupin:
MPP_PRFI/02: St 12:50–14:30 VT203, J. Šedová
MPP_PRFI/03: St 14:35–16:15 VT203, J. Šedová
MPP_PRFI/04: St 16:20–17:55 VT203, J. Šedová
MPP_PRFI/05: St 18:00–19:35 VT105, J. Šedová - Předpoklady
- ! PPPAFI Právo a finance
Předmět předpokládá základní znalosti a dovednosti z oblasti: - teorie práva - organizace podniku Uvedené dovednosti lze získat absolvováním předmětu Základy práva a Ekonomika organizací. - Omezení zápisu do předmětu
- Předmět je otevřen studentům libovolného oboru.
- Cíle předmětu
- Předmět je koncipován jako úvod do problematiky ochrany spotřebitelů finančních služeb. Struktura předmětu je tvořena čtyřmi tématickými okruhy. Úvodní část objasňuje strategii spotřebitelské politiky EU a ochranu spotřebitele v EU. Současně vymezuje hlavní pojmy ochrany spotřebitele. Druhá část je věnována mechanismu vynucení dodržování hmotně-právních norem ochrany spotřebitele. Pozornost je zaměřena na veřejnoprávní i soukromoprávní ochranu spotřebitele z hlediska jejího účelu a chráněných zájmů, kompetentních institucí, sankcí, rozhodování sporů v rámci soudního i mimosoudního řízení. Třetí část objasňuje specifika ochrany klientů v hlavních segmentech finančního trhu. Důraz klade na objasnění práva klienta na informace před podepsáním smlouvy a na etický přístup při poskytování finančních služeb. Závěrečná část seznamuje s pravidly uplatňování pohledávky spotřebitelů finančních služeb v civilním soudním řízení, cestou zajištění, v likvidaci, v insolvenčním řízení, v rozhodčím řízení, cestou mimosoudního řešení sporů, pomocí inkasní kanceláře nebo SOLVIT, důsledky prekluze a promlčení pohledávky.
- Osnova
- Téma/týden
- 1. Obecné otázky ochrany spotřebitele.
- A. Strategie spotřebitelské politiky EU. Vývoj ochrany spotřebitele v EU. Ochrana spotřebitele v EU. Vymezení hlavních pojmů užívaných v právní úpravě ochrany spotřebitele v ČR: pojem spotřebitel, postavení spotřebitele, ochrana spotřebitele (účel ochrany, chráněné zájmy) aj.
- B. Způsoby ochrany spotřebitele (1)
- Mechanismus vynucení dodržování hmotně-právních norem na ochranu spotřebitele).
- A. veřejnoprávní ochrana
- - Účel ochrany spotřebitele, chráněné zájmy
- - Kompetentní instituce
- 2. Způsoby ochrany spotřebitele (2)
- - Porušení hmotně-právních pravidel
- - Důsledky veřejnoprávní ochrany spotřebitele. Správní dozor a sankce
- 3. Způsoby ochrany spotřebitele (3)
- B. soukromoprávní ochrana
- - Účel ochrany spotřebitele, chráněné zájmy
- - Kompetentní instituce
- - Rozhodování v případě sporu
- a) Zahájení soudního řízení, rozhodnutí, opravné prostředky
- b) Mimosoudní rozhodnutí sporu – zásady pro mimosoudní řízení
- - Jak správně postupovat při reklamaci
- 4. Ochrana klientů v hlavních segmentech finančního trhu (1)
- A. Bankovnictví (typy bankovních smluv; ochrana klienta-právo na informace před podepsáním smlouvy, etický kodex v bankovnictví a klientské standardy bank, bankovní tajemství)
- B.Spotřebitelské úvěry
- 5. Ochrana klientů v hlavních segmentech finančního trhu (2)
- C. Finanční zprostředkování (typy smluv, etika v oblasti finančního zprostředkování, služby poskytované podle živnostenského zákona, služby poskytované podle zvláštních předpisů, ochrana klienta)
- D. Investování a finanční trhy (etika v oblasti investování, ochrana investorů)
- 6. Ochrana klientů v hlavních segmentech finančního trhu (3)
- E. Leasing (leasingová smlouva, etika poskytování leasingových služeb, ochrana investorů)
- F. Penzijní připojištění (smlouva o penzijním připojištění, informační povinnost penzijních fondů, etika poskytování penzijního připojištění, ochrana klientů)
- G. Pojišťovnictví (pojistná smlouva, ochrana klienta-právo na informace před podepsáním smlouvy, etický přístup při poskytování pojištění)
- 7. Uplatnění pohledávky spotřebitelů finančních služeb (v civilním soudním řízení, cestou zajištění, v likvidaci, v insolvenčním řízení, v rozhodčím řízení, mimosoudní alternativní řešení sporů, inkasní kanceláře, SOLVIT, promlčení a prekluze, )
- Témata seminářů:
- 1. Úvodní seminář
- 2. Ochrana spotřebitele – prostředky získávání neoprávněných výhod: síla, zneužívání postavení, prostředky právní ochrany, ochrana soukromoprávní, veřejnoprávní.
- 3. Veřejnoprávní ochrana spotřebitelů – chráněné zájmy spotřebitelů.
- - Poctivost poskytování finančních služeb
- - Nekalé obchodní praktiky
- - Klamavé obchodní praktiky
- - Agresivní obchodní praktiky
- - Zákaz diskriminace spotřebitele
- Prezentace případových studií. Diskuse.
- 4. Způsoby ochrany spotřebitele v případě porušení hmotně-právních pravidel:
- pro poskytování investičních služeb
- • pro poskytování finančních služeb obchodníkem s cennými papíry:
- • pro služby zakoupené v internetových obchodech
- • na ochranu spotřebitele v oblasti směnárenské činnosti
- • ochrany spotřebitele – zneužití finančního trhu, transparence
- • ochrany spotřebitelů při porušení předpisů o platebních službách na vnitřním trhu
- • ochrany spotřebitelů podle živnostenského zákona
- • ochrany spotřebitele při neoprávněném podnikání
- Prezentace případových studií. Diskuse.
- 5. Způsoby ochrany spotřebitele – mimosoudní rozhodnutí sporu:
- - zásady pro mimosoudní řízení
- - kontakt sporných stran za pomoci kontaktního místa
- - předání kvalifikované informace
- - mediace
- - speciální rozhodčí řízení
- Jak správně postupovat při reklamaci.
- Prezentace případových studií. Diskuse.
- 6. Ochrana klientů bankovních služeb – právo na informace před podepsáním smlouvy:
- - jeho povinnosti a závazky,
- - povinnosti a závazky banky vůči němu,
- - ceny (poplatky) za poskytované služby,
- - způsob a termín ukončení smlouvy
- - sankce, které hrozí klientovi z nedodržení smluvních ujednání.
- Prezentace případových studií. Diskuse.
- 7. Etický kodex v bankovnictví a klientské standardy bank:
- - vztah banky ke klientele
- - práva klientů ve vztahu k bankám
- - práva bank ve vztahu ke klientům
- - řešení sporů mezi bankou a klientem
- Prezentace případových studií. Diskuse.
- 8. Smlouva o spotřebitelském úvěru
- - smlouvy o spotřebitelském úvěru
- - možnost odstoupení od smlouvy nebo předčasného splacení
- - ochrana osobních údajů
- - RPSN - roční procentní sazba nákladů
- - sankce a pokuty ve smlouvě
- - ručení
- - problémy se splácením
- - odpovědnost za vady služeb a jejich uplatnění
- Prezentace případových studií. Diskuse.
- 9. Finanční zprostředkování:
- - typy smluv
- - etika v oblasti finančního zprostředkování
- Prezentace případových studií. Diskuse.
- 10. Smlouva o penzijním připojištění
- - informační povinnost penzijních fondů
- - etický přístup při poskytování penzijního připojištění
- - ochrana klienta – právo na informace před podepsáním smlouvy
- Prezentace případových studií. Diskuse.
- 11. Uplatnění pohledávky spotřebitelů finančních služeb - Zajištění závazků podle občanského zákoníku, obchodního zákoníku. - Uplatnění pohledávky v rámci likvidace. - Vymáhání pohledávek v insolventním řízení.
- Prezentace případových studií. Diskuse.
- Literatura
- Zákony: Aktuální seznam bude zveřejněn v ISU/ve Studijních materiálech předmětu.
- Šedová, J. Studijní texty. Brno : ESF, 2009, zveřejněny budou v ISu/Studijní materiály předmětu do 15.10.2009
- Výukové metody
- Přednášky a praktická cvičení, týmové řešení případových studií, diskuse k řešeným případům.
- Metody hodnocení
- Předmět je ukončen písemnou zkouškou. Podmínkou připuštění ke zkoušce je účast na seminářích a kladné hodnocení zpracovaných případových studií.
- Další komentáře
- Předmět je dovoleno ukončit i mimo zkouškové období.
Předmět je vyučován každoročně.
Nezapisují si studenti, kteří absolvovali předmět PPPAFI.
- Statistika zápisu (podzim 2010, nejnovější)
- Permalink: https://is.muni.cz/predmet/econ/podzim2010/MPP_PRFI