ESF:MPH_SPOF Společenská odpovědnost firem - Informace o předmětu
MPH_SPOF Společenská odpovědnost firem
Ekonomicko-správní fakultapodzim 2020
- Rozsah
- 1/1/0. 4 kr. Ukončení: zk.
- Vyučující
- doc. Ing. Alena Klapalová, Ph.D. (přednášející)
Ing. Michal Jirásek, Ph.D. (cvičící)
Ing. Radmila Štangová (cvičící) - Garance
- doc. Ing. Alena Klapalová, Ph.D.
Katedra podnikové ekonomiky a managementu – Ekonomicko-správní fakulta
Kontaktní osoba: Vlasta Radová
Dodavatelské pracoviště: Katedra podnikové ekonomiky a managementu – Ekonomicko-správní fakulta - Rozvrh
- Po 10:00–10:50 S310
- Rozvrh seminárních/paralelních skupin:
MPH_SPOF/02: Po 9:00–9:50 S313, A. Klapalová - Předpoklady
- Ačkoliv tento předmět nemá žádné prerekvizity, je znalost základních pojmů z marketingu a marketingové komunikace výhodou.
- Omezení zápisu do předmětu
- Předmět je určen pouze studentům mateřských oborů.
- Mateřské obory/plány
- Podniková ekonomika a management (program ESF, N-PEM)
- Cíle předmětu
- Cílem předmětu je rozvinout znalosti a schopnosti studentů v oblasti společenské odpovědnosti tak, aby byli schopni po jeho absolvování samostatně formulovat CSR strategii pro vybraný subjekt a vytvořit akční plán.
- Výstupy z učení
- Na konci tohoto předmětu bude student schopen:
- vysvětlit vztah mezi společenskou odpovědností firem (CSR) a podnikatelskou etikou;
- navrhnout na základě vize, mise a strategie firmy vhodnou CSR strategii;
- popsat jednotlivé kroky implementace CSR do podnikového řízení a postup aplikovat na konkrétní případ;
- určit nejhodnější způsoby vyhodnocení efektivity navrhovaných aktivit;
- zvolit pro firmu nejvhodnější standard upravující její odpovědné chování a posoudit stupeň naplnění požadavků zvoleného standardu. - Osnova
- Osnova témat:
- - Společenská odpovědnost (firem) - základní pojmy;
- - Vývoj společenské odpovědnosti;
- - Strategický přístup ke společenské odpovědnosti firem – koncept sdílených hodnot;
- - Vztah mezi společenskou odpovědností a udržitelným rozvojem a růstem;
- - Vztah mezi společenskou odpovědností a cirkulární ekonomikou;
- - Vztah mezi společenskou odpovědností a podnikatelskou etikou;
- - Standardy upravující společensky odpovědné chování firmy;
- - Řízení CSR v dodavatelském řetězci;
- - Reportování o společenské odpovědnosti firem;
- - Proces implementace společenské odpovědnosti do řízení podniku;
- - Hodnocení výkonnosti společenské odpovědnosti firmy;
- - Sociální podnikání.
- Literatura
- povinná literatura
- HASKI-LEVENTHAL, Debbie. Strategic corporate social responsibility : tools & theories for responsible management. Edited by David L. Cooperrider. First edition. Los Angeles: Sage, 2018, xxx, 377. ISBN 9781473998018. info
- CHANDLER, David. Strategic corporate social responsibility : sustainable value creation. Edition 4. Los Angeles: Sage, 2017, xxxvii, 44. ISBN 9781506310992. info
- WILHELM, Kevin. Making sustainability stick : the blueprint for successful implementation. First edition. Upper Saddle River, New Jersey: Pearson Education, 2015, xi, 292. ISBN 9780134383040. info
- KAŠPAROVÁ, Klára a Vilém KUNZ. Moderní přístupy ke společenské odpovědnosti firem a CSR reportování. 1. vyd. Praha: Grada Publishing, 2013, 160 s. Management. ISBN 978-80-247-4480-3. info
- PULLMAN, Madeleine a Margaret SAUTER. Sustainability delivered : designing socially and environmentally responsible supply chains. First edition. New York: Business expert press, 2012, 165 stran. ISBN 9781606493182. info
- doporučená literatura
- ALEXANDER, Paula. Corporate Social Irresponsibility. 1st edition. Routledge, 2015, 426 s. ISBN 0-415-72146-6. info
- WILLIAMS, E. Freya. Green giants : how smart companies turn sustainability into billion-dollar businesses. New York: AMACOM, American Management Association, 2015, ix, 278. ISBN 9780814436134. info
- DOHNALOVÁ, Marie. Sociální ekonomika, sociální podnikání : podnikání pro každého. 1. vyd. Praha: Wolters Kluwer Česká republika, 2012, 131 s. ISBN 9788073572693. info
- Výukové metody
- Základní využité výukové metody jsou přednáška a seminář. V rámci přednášek jsou dále využity slovní a diskusní metody výuky. V rámci seminářů se využívají situační a inscenační metody výuky, což má za cíl propojit kognitivní učení s učením sociálním. Při prezentacích jednotlivých týmů se navíc využívá mechanismu nápodoby.
- Metody hodnocení
- Závěrečný písemný test, aktivita na seminářích - řešení úkolů a týmové projekty a jejich obhajoba. Závěrečný test tvoří 40% z celkového hodnocení (minimální počet bodů je v procentech 60%), týmový projekt tvoří taktéž 40% (kritéria hodnocení dle informací poskytnutých vyučujícími) a aktivita na seminářích tvoří 20% z celkového hodnocení.
Jakékoli opisování, zaznamenávání nebo vynášení testů, používání nedovolených pomůcek jakož i komunikačních prostředků nebo jiné narušování objektivity zkoušky (zápočtu) bude považováno za nesplnění podmínek k ukončení předmětu a za hrubé porušení studijních předpisů. Následkem toho uzavře vyučující zkoušku (zápočet) hodnocením v ISu známkou "F" a děkan zahájí disciplinární řízení, jehož výsledkem může být až ukončení studia. - Další komentáře
- Předmět je vyučován každoročně.
- Nachází se v prerekvizitách jiných předmětů
- MPH_COSR Corporate Social Responsibility
(!MPH_SPOF) || !NOWANY(MPH_SPOF)
- MPH_COSR Corporate Social Responsibility
- Statistika zápisu (podzim 2020, nejnovější)
- Permalink: https://is.muni.cz/predmet/econ/podzim2020/MPH_SPOF