Z290 Vývojová a sociální psychologie pro učitele

Fakulta informatiky
jaro 2001
Rozsah
2/1. 3 kr. (plus ukončení). Doporučované ukončení: zk. Jiná možná ukončení: k, z.
Vyučující
doc. PhDr. Josef Prokeš, Ph.D. (přednášející)
Garance
prof. PhDr. Karel Pala, CSc.
Katedra strojového učení a zpracování dat – Fakulta informatiky
Kontaktní osoba: doc. PhDr. Josef Prokeš, Ph.D.
Rozvrh
St 10:00–12:50 C408
Předpoklady
Předmět není možno zapsat po úspěšném absolvování U290 Psychologie.
Omezení zápisu do předmětu
Předmět je nabízen i studentům mimo mateřské obory.
Mateřské obory/plány
Osnova
  • Činitelé vývoje a zákony vývojových změn.
  • Charakteristika a srovnání vývojových změn v pubertě a adolescenci.
  • Úroveň poznávacích procesů dospívajících.
  • Sebepoznávání, sebepojetí a seberealizace v prúběhu dospívání.
  • Dynamika přizpůsobování dospívajících vnějším podmínkám.
  • Některé specifické výchovné problémy v dospívání.
  • Psychologické aspekty obvyklých výchovných přístupů k dětem a dospívajícím.
  • Vývoj a funkční dynamika systému autoregulačních mechanismů osobnosti jako celku.
  • Charakteristika zralé a kultivované osobnosti.
  • Školní třída jako sociální skupina, postavení jedince v této skupině.
  • Psychologická analýza vyučovacího procesu, psychologické základy didaktických zásad.
  • Psychologie učení.
  • Hodnocení učebních výsledků, školní úspěšnost a neúspěšnost a její intelektové a mimointelektové příčiny.
  • Psychologická analýza výchovného působení.
  • Duševní hygiena ve výuce a výchově dospívajících.
  • Modely některých školských situací v práci s dospívajícími a možnosti jejich řešení.
  • Náročné životní situace a typy obranných mechanismů.
  • Psychologické aspekty médií, psychologické problémy drogových závislostí.
Literatura
  • FONTANA, David. Psychologie ve školní praxi. Vyd. 1. Praha: Portál, 1997, 383 s. ISBN 80-7178-063-4. info
  • ČAČKA, Otto. Psychologie vrstev duševního dění osobnosti a jejich autodiagnostika. Vyd. 2., opr. a dopl. Brno: Doplněk, 1998, 382 s. ISBN 8072390104. info
  • PROKEŠ, Josef. Nečítankové dětství. První. Brno: Masarykova univerzita, 1995. info
  • PROKEŠ, Josef. Nečítankové dospívání : průhledy do adolescence perspektivou krásné literatury a psychologie (čtení pro učitele, vychovatele i rodiče). Photo by Petr Baran - Zbyněk Maděryč. Vyd. 1. Brno: Masarykova univerzita, 1994, 206 s. ISBN 80-210-0873-3. info
  • PROKEŠ, Josef. Aktuální otázky psychologie pro pedagogy. První. Brno: Masarykova univerzita, 1994. info
Metody hodnocení
ústní zkouška
Informace učitele
Předměty společného základu učitelského studia na FI MU v Brně by bylo vhodné absolvovat v pořadí: a) Z290 Psychologie pro učitele, b) Z390 Školní pedagogika, c) Z391 Obecná didaktika, d) Z90 Speciální pedagogika.
Další komentáře
Studijní materiály
Předmět je vyučován každoročně.
Předmět je zařazen také v obdobích jaro 1999, jaro 2000, jaro 2002.