FI:UA290 Psychologie pro učitele - Informace o předmětu
UA290 Vývojová a sociální psychologie pro učitele
Fakulta informatikyjaro 2003
- Rozsah
- 2/1. 3 kr. (plus ukončení). Doporučované ukončení: zk. Jiná možná ukončení: k, z.
- Vyučující
- doc. PhDr. Josef Prokeš, Ph.D. (přednášející)
- Garance
- prof. PhDr. Karel Pala, CSc.
Katedra strojového učení a zpracování dat – Fakulta informatiky
Kontaktní osoba: doc. PhDr. Josef Prokeš, Ph.D. - Rozvrh
- St 9:00–11:50 C416
- Předpoklady
- ! Z290 Psychologie pro učitele
Předmět není možno zapsat po úspěšném absolvování U290 Psychologie. - Omezení zápisu do předmětu
- Předmět je nabízen i studentům mimo mateřské obory.
- Mateřské obory/plány
- Učitelství výpočetní techniky pro střední školy (program FI, M-SS)
- Cíle předmětu
- Předmět poskytuje základní znalosti v oblasti vývojové a sociální psychologie pro učitele, jakož i psychologie osobnosti edukanta i edukátora. Rovněž se zabývá psychologickou problematikou malých sociálních skupin. Zvláštní důraz klade na prevenci šikany ve škole. Předmět se zabývá psychologickou analýzou edukace ve škole a psychologickými základy didaktických zásad, modeluje některé typické školské situace a ukazuje možnosti jejich řešení. Předmět se rovněž zabývá psychologickými aspekty vlivu informačních technologií na osobnost edukanta.
- Osnova
- Činitelé vývoje a zákony vývojových změn.
- Charakteristika a srovnání vývojových změn v pubertě a adolescenci.
- Úroveň poznávacích procesů dospívajících.
- Sebepoznávání, sebepojetí a seberealizace v dospívání.
- Dynamika přizpůsobování dospívajících vnějším podmínkám.
- Některé specifické výchovné problémy v dospívání.
- Psychologické aspekty obvyklých výchovných přístupů k dětem a dospívajícím.
- Vývoj a funkční dynamika systému autoregulačních mechanismů osobnosti jako celku.
- Charakteristika zralé a kultivované osobnosti.
- Školní třída jako sociální skupina, postavení jedince v této skupině.
- Psychologická analýza vyučovacího procesu, psychologické základy didaktických zásad.
- Psychologie učení.
- Hodnocení učebních výsledků, školní úspěšnost a neúspěšnost a její intelektové a mimointelektové příčiny.
- Psychologická analýza výchovného působení.
- Duševní hygiena ve výuce a výchově dospívajících.
- Modely některých školských situací v práci s dospívajícími a možnosti jejich řešení.
- Náročné životní situace a typy obranných mechanismů.
- Psychologické aspekty médií, psychologické problémy drogových závislostí. Poznámka: studijní text elektronicky dostupný na http://www.fi.muni.cz/usr/qprokes
- Literatura
- FONTANA, David. Psychologie ve školní praxi. Vyd. 1. Praha: Portál, 1997, 383 s. ISBN 80-7178-063-4. info
- NEVŘALA, Jan. Sociální psychologie pro učitele. 1. vyd. Ostrava: Ostravská univerzita Ostrava, 1994, 112 s. ISBN 8070424192. info
- PROKEŠ, Josef. Aktuální otázky psychologie pro pedagogy. První. Brno: Masarykova univerzita, 1994. info
- Metody hodnocení
- ústní zkouška
- Informace učitele
- http://www.fi.muni.cz/usr/qprokes
Předměty společného základu učitelského studia na FI MU v Brně by bylo vhodné absolvovat v pořadí: a) Z290 Psychologie pro učitele, b) Z390 Školní pedagogika, c) Z391 Obecná didaktika, d) Z90 Speciální pedagogika. - Další komentáře
- Studijní materiály
Předmět je vyučován každoročně.
- Statistika zápisu (jaro 2003, nejnovější)
- Permalink: https://is.muni.cz/predmet/fi/jaro2003/UA290