UA290 Vývojová a sociální psychologie pro učitele

Fakulta informatiky
jaro 2004
Rozsah
2/1. 3 kr. (plus ukončení). Doporučované ukončení: zk. Jiná možná ukončení: k, z.
Vyučující
doc. PhDr. Josef Prokeš, Ph.D. (přednášející)
Garance
prof. PhDr. Karel Pala, CSc.
Katedra strojového učení a zpracování dat – Fakulta informatiky
Kontaktní osoba: doc. PhDr. Josef Prokeš, Ph.D.
Rozvrh
St 10:00–12:50 C416
Předpoklady
! Z290 Psychologie pro učitele
Omezení zápisu do předmětu
Předmět je nabízen i studentům mimo mateřské obory.
Mateřské obory/plány
Cíle předmětu
Předmět poskytuje základní znalosti v oblasti vývojové a sociální psychologie pro učitele, jakož i psychologie osobnosti edukanta i edukátora. Rovněž se zabývá psychologickou problematikou malých sociálních skupin. Zvláštní důraz klade na prevenci šikany ve škole. Předmět se zabývá psychologickou analýzou edukace ve škole a psychologickými základy didaktických zásad, modeluje některé typické školské situace a ukazuje možnosti jejich řešení. Předmět se rovněž zabývá psychologickými aspekty vlivu informačních technologií na osobnost edukanta.
Osnova
  • Činitelé vývoje a zákony vývojových změn.
  • Charakteristika a srovnání vývojových změn v pubertě a adolescenci.
  • Úroveň poznávacích procesů dospívajících.
  • Sebepoznávání, sebepojetí a seberealizace v dospívání.
  • Dynamika přizpůsobování dospívajících vnějším podmínkám.
  • Některé specifické výchovné problémy v dospívání.
  • Psychologické aspekty obvyklých výchovných přístupů k dětem a dospívajícím.
  • Vývoj a funkční dynamika systému autoregulačních mechanismů osobnosti jako celku.
  • Charakteristika zralé a kultivované osobnosti.
  • Školní třída jako sociální skupina, postavení jedince v této skupině.
  • Psychologická analýza vyučovacího procesu, psychologické základy didaktických zásad.
  • Psychologie učení.
  • Hodnocení učebních výsledků, školní úspěšnost a neúspěšnost a její intelektové a mimointelektové příčiny.
  • Psychologická analýza výchovného působení.
  • Duševní hygiena ve výuce a výchově dospívajících.
  • Modely některých školských situací v práci s dospívajícími a možnosti jejich řešení.
  • Náročné životní situace a typy obranných mechanismů.
  • Psychologické aspekty médií, psychologické problémy drogových závislostí. Poznámka: studijní text elektronicky dostupný na http://www.fi.muni.cz/usr/qprokes
Literatura
  • FONTANA, David. Psychologie ve školní praxi. Vyd. 1. Praha: Portál, 1997, 383 s. ISBN 80-7178-063-4. info
  • NEVŘALA, Jan. Sociální psychologie pro učitele. 1. vyd. Ostrava: Ostravská univerzita Ostrava, 1994, 112 s. ISBN 8070424192. info
  • PROKEŠ, Josef. Aktuální otázky psychologie pro pedagogy. První. Brno: Masarykova univerzita, 1994. info
  • ČÁP, Jan a Jiří [pedagog] MAREŠ. Psychologie pro učitele [Čáp, 2001]. Vyd. 1. Praha: Portál, 2001, 655 s. ISBN 80-7178-463-X. info
  • KOLÁŘ, Michal [psychoterapeut]. Bolest šikanování. Edited by Bohumil Stejskal. Vyd. 1. Praha: Portál, 2001, 255 s. ISBN 80-7178-513-X. info
Metody hodnocení
písemná a ústní zkouška
Informace učitele
http://www.fi.muni.cz/usr/qprokes
Předměty společného základu učitelského studia na FI MU v Brně by bylo vhodné absolvovat v pořadí: a) UA290 Psychologie pro učitele, b) UA390 Školní pedagogika, c) UA391 Obecná didaktika, d) UA090 Speciální pedagogika.
Další komentáře
Studijní materiály
Předmět je vyučován každoročně.
Předmět je zařazen také v obdobích jaro 2003, jaro 2005, jaro 2006, jaro 2007, jaro 2008, jaro 2009, jaro 2010, jaro 2011, jaro 2012.