FI:UA391 Obecná a didaktika - Informace o předmětu
UA391 Obecná a alternativní didaktika
Fakulta informatikyjaro 2003
- Rozsah
- 1/1. 2 kr. (plus ukončení). Doporučované ukončení: zk. Jiná možná ukončení: k, z.
- Vyučující
- doc. PhDr. Josef Prokeš, Ph.D. (přednášející)
- Garance
- prof. PhDr. Karel Pala, CSc.
Katedra strojového učení a zpracování dat – Fakulta informatiky
Kontaktní osoba: doc. PhDr. Josef Prokeš, Ph.D. - Rozvrh
- St 16:00–17:50 C416
- Předpoklady
- ! Z391 Obecná a didaktika
Předmět není možno zapsat po úspěšném absolvování U391 Obecná a alternativní didaktika. - Omezení zápisu do předmětu
- Předmět je nabízen i studentům mimo mateřské obory.
- Mateřské obory/plány
- Učitelství výpočetní techniky pro střední školy (program FI, M-SS)
- Cíle předmětu
- Předmět navazuje na "Z390 Školní pedagogika" a poskytuje základní znalosti v oblasti obecné a alternativní didaktiky, zejména v problematice teoretických otázek obsahu a struktury vzdělávání, v didaktické analýze obsahu učiva, v problematice mezipředmětových vztahů. Seznámí studenty s didaktickými zásadami a vyučovacími metodami i s organizačními formami edukace. Prohloubí teoretické znalosti studentů v oblasti přípravy na školní edukaci, zaměří se na pedagogickou diagnózu třídy a vytváření didaktických dovedností. Neopomine se zabývat aktivitou edukantů v procesu školní edukace, důraz bude klást na metody objevování, na přípravu a motivaci k samostudiu, na učení z textu, vyhledávání, kritické hodnocení a zpracování informací. Seznámí studenty s možnostmi alternativní edukace.
- Osnova
- Didaktika jako vědní a studijní disciplina ve studiu učitelství.
- Teoretické otázky obsahu a struktury vzdělávání.
- Didaktická analýza obsahu učiva.
- Mezipředmětové vztahy a souvislosti výuky.
- Didaktické zásady a vyučovací metody.
- Organizační formy výuky.
- Příprava učitele na výuku.
- Bezpečnostní a hygienická hlediska ve výuce.
- Odborné učebny a laboratoře, školní knihovny a informační střediska.
- Tvořivost a výchova k tvůrčí činnosti.
- Vytváření didaktických dovedností.
- Pedagogická diagnóza jako základ analýzy výsledků výchovně-vzdělávací práce učitele.
- Hospitace ve výuce.
- Další zvyšování kvalifikace učitelů.
- Žák ve výchovné situaci.
- Aktivita žáků ve vyučování, jejich sebevýchova a sebevzdělání. Metody objevování. Učení z textu a vyhledávání informací. Možnosti alternativní výuky a výchovy. Poznámka:studijní text elektronicky dostupný na http://www.fi.muni.cz/usr/qprokes
- Literatura
- Moderní vyučování. Edited by Geoffrey Petty, Translated by Štěpán Kovařík. 1. vyd. Praha: Portál, 1996, 380 s. ISBN 80-7178-070-7. info
- PASCH, Marvin. Od vzdělávacího programu k vyučovací hodině :jak pracovat s kurikulem. Vyd. 1. Praha: Portál, 1998, 416 s. ISBN 80-7178-127-4. info
- SILBERMAN, Mel a Karen LAWSONOVÁ. 101 metod pro aktivní výcvik a vyučování : osvědčené způsoby efektivního vyučování. 1. vyd. Praha: Portál, 1997, 311 s. ISBN 80-7178-124-X. info
- PROKEŠ, Josef. Ředitel školy a začínající učitelé, sociální vztahy v pedagogickém týmu. Brno: Centrum pro další vzdělávání učitel Masarykovy univerzity v Brně, 1993, 47 s. studijní text pro kvalifikační studium. ISBN 1020/PM. info
- Metody hodnocení
- ústní zkouška
- Informace učitele
- http://www.fi.muni.cz/usr/qprokes
Předměty společného základu učitelského studia na FI MU v Brně by bylo vhodné absolvovat v pořadí: a) Z290 Psychologie pro učitele, b) Z390 Školní pedagogika, c) Z391 Obecná didaktika, d) Z90 Speciální pedagogika. - Další komentáře
- Studijní materiály
Předmět je vyučován každoročně.
- Statistika zápisu (jaro 2003, nejnovější)
- Permalink: https://is.muni.cz/predmet/fi/jaro2003/UA391