UA391 Obecná a alternativní didaktika

Fakulta informatiky
jaro 2004
Rozsah
1/1. 2 kr. (plus ukončení). Doporučované ukončení: zk. Jiná možná ukončení: k, z.
Vyučující
doc. PhDr. Josef Prokeš, Ph.D. (přednášející)
Garance
prof. PhDr. Karel Pala, CSc.
Katedra strojového učení a zpracování dat – Fakulta informatiky
Kontaktní osoba: doc. PhDr. Josef Prokeš, Ph.D.
Rozvrh
Čt 14:00–15:50 B410
Předpoklady
! Z391 Obecná a didaktika
Omezení zápisu do předmětu
Předmět je nabízen i studentům mimo mateřské obory.
Mateřské obory/plány
Cíle předmětu
Předmět navazuje na "Z390 Školní pedagogika" a poskytuje základní znalosti v oblasti obecné a alternativní didaktiky, zejména v problematice teoretických otázek obsahu a struktury vzdělávání, v didaktické analýze obsahu učiva, v problematice mezipředmětových vztahů. Seznámí studenty s didaktickými zásadami a vyučovacími metodami i s organizačními formami edukace. Prohloubí teoretické znalosti studentů v oblasti přípravy na školní edukaci, zaměří se na pedagogickou diagnózu třídy a vytváření didaktických dovedností. Neopomine se zabývat aktivitou edukantů v procesu školní edukace, důraz bude klást na metody objevování, na přípravu a motivaci k samostudiu, na učení z textu, vyhledávání, kritické hodnocení a zpracování informací. Seznámí studenty s možnostmi alternativní edukace.
Osnova
  • Didaktika jako vědní a studijní disciplina ve studiu učitelství.
  • Teoretické otázky obsahu a struktury vzdělávání.
  • Didaktická analýza obsahu učiva.
  • Mezipředmětové vztahy a souvislosti výuky.
  • Didaktické zásady a vyučovací metody.
  • Organizační formy výuky.
  • Příprava učitele na výuku.
  • Bezpečnostní a hygienická hlediska ve výuce.
  • Odborné učebny a laboratoře, školní knihovny a informační střediska.
  • Tvořivost a výchova k tvůrčí činnosti.
  • Vytváření didaktických dovedností.
  • Pedagogická diagnóza jako základ analýzy výsledků výchovně-vzdělávací práce učitele.
  • Hospitace ve výuce.
  • Další zvyšování kvalifikace učitelů.
  • Žák ve výchovné situaci.
  • Aktivita žáků ve vyučování, jejich sebevýchova a sebevzdělání. Metody objevování. Učení z textu a vyhledávání informací. Možnosti alternativní výuky a výchovy. Poznámka:studijní text elektronicky dostupný na http://www.fi.muni.cz/usr/qprokes
Literatura
  • Moderní vyučování. Edited by Geoffrey Petty, Translated by Štěpán Kovařík. 1. vyd. Praha: Portál, 1996, 380 s. ISBN 80-7178-070-7. info
  • PASCH, Marvin. Od vzdělávacího programu k vyučovací hodině :jak pracovat s kurikulem. Vyd. 1. Praha: Portál, 1998, 416 s. ISBN 80-7178-127-4. info
  • SILBERMAN, Mel a Karen LAWSONOVÁ. 101 metod pro aktivní výcvik a vyučování : osvědčené způsoby efektivního vyučování. 1. vyd. Praha: Portál, 1997, 311 s. ISBN 80-7178-124-X. info
  • PROKEŠ, Josef. Ředitel školy a začínající učitelé, sociální vztahy v pedagogickém týmu. Brno: Centrum pro další vzdělávání učitel Masarykovy univerzity v Brně, 1993, 47 s. studijní text pro kvalifikační studium. ISBN 1020/PM. info
Metody hodnocení
ústní zkouška
Informace učitele
http://www.fi.muni.cz/usr/qprokes
Předměty společného základu učitelského studia na FI MU v Brně by bylo vhodné absolvovat v pořadí: a) UA290 Psychologie pro učitele, b) UA390 Školní pedagogika, c) UA391 Obecná didaktika, d) UA090 Speciální pedagogika.
Další komentáře
Studijní materiály
Předmět je vyučován každoročně.
Předmět je zařazen také v obdobích jaro 2003, jaro 2005, jaro 2006, jaro 2007, jaro 2008, jaro 2009, jaro 2010, jaro 2011, jaro 2012.