FI:IV122 Matematika a programování - Informace o předmětu
IV122 Matematika a programování
Fakulta informatikyjaro 2018
- Rozsah
- 1/1/1. 3 kr. (plus ukončení). Doporučované ukončení: zk. Jiná možná ukončení: k.
- Vyučující
- doc. Mgr. Radek Pelánek, Ph.D. (přednášející)
- Garance
- doc. RNDr. Aleš Horák, Ph.D.
Katedra strojového učení a zpracování dat – Fakulta informatiky
Dodavatelské pracoviště: Katedra strojového učení a zpracování dat – Fakulta informatiky - Rozvrh
- Út 8:00–9:50 B130
- Předpoklady
- Znalosti matematiky na úrovni kurzů MB101-MB104 (případně schopnost se chybějící pojmy samostatně doučit), základní programátorská zběhlost v libovolném programovacím jazyce.
- Omezení zápisu do předmětu
- Předmět je nabízen i studentům mimo mateřské obory.
Předmět si smí zapsat nejvýše 40 stud.
Momentální stav registrace a zápisu: zapsáno: 0/40, pouze zareg.: 0/40, pouze zareg. s předností (mateřské obory): 0/40 - Mateřské obory/plány
- předmět má 23 mateřských oborů, zobrazit
- Cíle předmětu
- Cílem kurzu procvičení znalostí a dovedností z předchozího studia a jejich zvládnutí na důkladnější úrovni, konkrétně hlubší pochopení vybraných matematických pojmů pomocí programátorských cvičení.
- Výstupy z učení
- Student bude po absolvování předmětu schopen: demonstrovat pochopení vybraných matematických pojmů skrze praktickou implementaci; samostatně napsat program využívající matematické pojmy.
- Osnova
- Jsou procházeny základní pojmy z různých oblastí matematiky, které jsou procvičeny na programátorských úlohách, většinou s grafickým výstupem.
- Teorie čísel a kombinatorika, vizualizace výpočtů.
- Základní geometrie a geometrické operace (želví grafika a úhly, goniometrické funkce, vykreslení elementárních objektů, geometrické testy, bitmapová grafika).
- Základní geometrické algoritmy (průsečíky úseček, triangulace, konvexní obal).
- Fraktály a chaos, komplexní čísla (Mandelbrotova množina, Juliovy množiny, Sierpinského fraktál, logistická rovnice a Feigenbaumův diagram).
- Lineární algebra, lineární transformace ve 2D a fraktály.
- Pravděpodobnost, statistika, analýza dat (náhodná čísla, lineární regrese, shlukování).
- Grafy (aplikace základních grafových pojmů a algoritmů na příkladě bludišť).
- Literatura
- doporučená literatura
- PELÁNEK, Radek. Programátorská cvičebnice: algoritmy v příkladech. Brno: Computer Press, 2012, 175 s. ISBN 978-80-251-3751-2. info
- VERTH, James M. van. Essential mathematics for games and interactive applications : a programmer's guide. 2nd ed. Burlington, MA: Morgan Kaufmann Publishers, 2008, xxx, 670. ISBN 9780123742971. info
- Výukové metody
- Stručná přednáška shrnující matematické pojmy a základní myšlenky algoritmů bezprostředně následovaná programátorským cvičením v jazyce vlastní volby.
- Metody hodnocení
- Průběžné domácí programátorské úlohy, závěrečná zkouška.
- Informace učitele
- http://www.fi.muni.cz/~xpelanek/IV122/
- Další komentáře
- Studijní materiály
Předmět je vyučován každoročně.
- Statistika zápisu (jaro 2018, nejnovější)
- Permalink: https://is.muni.cz/predmet/fi/jaro2018/IV122