FI:PB009 Základy počítačové grafiky - Informace o předmětu
PB009 Základy počítačové grafiky
Fakulta informatikyjaro 2020
- Rozsah
- 2/1/0. 3 kr. (plus ukončení). Ukončení: zk.
- Vyučující
- prof. Ing. Jiří Sochor, CSc. (přednášející)
Ing. Matěj Lang (cvičící)
Mgr. Tomáš Pšorn (cvičící)
RNDr. Vojtěch Brůža (cvičící)
RNDr. Jan Byška, Ph.D. (cvičící)
Mgr. et Mgr. Iva Raclavská, DiS. (pomocník) - Garance
- prof. Ing. Jiří Sochor, CSc.
Katedra vizuální informatiky – Fakulta informatiky
Kontaktní osoba: prof. Ing. Jiří Sochor, CSc.
Dodavatelské pracoviště: Katedra vizuální informatiky – Fakulta informatiky - Rozvrh
- Po 17. 2. až Pá 15. 5. St 12:00–13:50 D2
- Rozvrh seminárních/paralelních skupin:
PB009/02: Po 17. 2. až Pá 15. 5. každou lichou středu 14:00–15:50 B311, M. Lang, J. Sochor
PB009/03: každou sudou středu 16:00–17:50 B311, T. Pšorn, J. Sochor
PB009/04: Po 17. 2. až Pá 15. 5. každou lichou středu 16:00–17:50 B311, T. Pšorn, J. Sochor - Předpoklady
- Znalost základů maticového počtu, lin.algebry a geometrie.
- Omezení zápisu do předmětu
- Předmět je nabízen i studentům mimo mateřské obory.
Předmět si smí zapsat nejvýše 150 stud.
Momentální stav registrace a zápisu: zapsáno: 2/150, pouze zareg.: 0/150, pouze zareg. s předností (mateřské obory): 0/150 - Mateřské obory/plány
- předmět má 57 mateřských oborů, zobrazit
- Cíle předmětu
- Cílem předmětu je poskytnout přehled o základních algoritmech a metodách používaných při tvorbě modelů a jejich vykreslování. Posluchači získají znalosti, které jim umožní orientaci v širokém spektru úloh řešených v počítačové grafice včetně nezbytného matematického základu. Získají praktické dovednosti při programování základních algoritmů a rozumí relevantním problémům vykreslování, vyhlazování a osvětlování.
- Výstupy z učení
- Po absolvování kurzu se studenti
- seznámí a zorientují v širokém spektru problémů řešených v počítačové grafice;
- porozumí matematickým základům a programovacím principům v oblasti PG;
- získají praktické dovednosti při programování základních algoritmů;
- porozumí problémům spojeným s vykreslováním, vyhlazováním a osvětlováním. - Osnova
- Grafická primitiva, rastrové algoritmy.
- Vyplňování, ořezávání.
- Transformace, promítání.
- Interpolační a volně tvarovatelné křivky a plochy.
- Barva, barevné modely.
- Základní úpravy rastrového obrazu.
- Modely a modelování těles.
- Osvětlovací modely a vybarvování.
- Textury.
- Viditelnost v prostoru obrazu.
- Globální osvětlení, sledování paprsku, radiozita.
- Literatura
- FOLEY, James D. Computer graphics :principles and practice. 2nd ed. Reading: Addison-Wesley Publishing Company, 1990, 1174 s. ISBN 0-201-12110-7. info
- ŽÁRA, Jiří, Bedřich BENEŠ, Jiří SOCHOR a Petr FELKEL. Moderní počítačová grafika. 2. vyd. Praha: Computer Press, 2005, 609 s. I 1. ISBN 80-251-0454-0. info
- Výukové metody
- Teoretické přednášky o základních principech, metodách a algoritmech. Cvičení zaměřená na programování základních algoritmů ve podle připravených šablon, volba Processing, C++, Java. Rozpracování 5 domácích úloh na cvičení. Studijní materiály: Slajdy z přednášek, velký výběr knih o základech počítačové grafiky.
- Metody hodnocení
- 5 domácích programovacích úloh dokončených v předepsaných termínech před písemnou zkouškou. Předmět je hodnocen na základě bodů z domácích úloh a písemné zkoušky (25+25b).
- Informace učitele
- http://www.fi.muni.cz/~sochor/PB009
Materiály jsou publikovány na intranetu. The lecture materials are available on the intranet. - Další komentáře
- Studijní materiály
Předmět je vyučován každoročně. - Nachází se v prerekvizitách jiných předmětů
- Statistika zápisu (jaro 2020, nejnovější)
- Permalink: https://is.muni.cz/predmet/fi/jaro2020/PB009