PA213 Advanced Computer Graphics

Fakulta informatiky
jaro 2021
Rozsah
2/0/0. 2 kr. (plus ukončení). Ukončení: zk.
Vyučující
doc. RNDr. Barbora Kozlíková, Ph.D. (přednášející)
RNDr. Jan Byška, Ph.D. (pomocník)
RNDr. Katarína Furmanová, Ph.D. (pomocník)
Mgr. Matúš Talčík (pomocník)
Mgr. Marek Trtík, Ph.D. (pomocník)
Garance
doc. RNDr. Barbora Kozlíková, Ph.D.
Katedra vizuální informatiky – Fakulta informatiky
Kontaktní osoba: doc. RNDr. Barbora Kozlíková, Ph.D.
Dodavatelské pracoviště: Katedra vizuální informatiky – Fakulta informatiky
Rozvrh
St 14:00–15:50 Virtuální místnost
Předpoklady
Basic algebra and geometry. The knowledge of computer graphics fundamentals (in a range of the PB009 and PA010 courses) and basic GPU programming (in a range of the PV112 and PV227 courses).
Omezení zápisu do předmětu
Předmět je nabízen i studentům mimo mateřské obory.
Předmět si smí zapsat nejvýše 50 stud.
Momentální stav registrace a zápisu: zapsáno: 0/50, pouze zareg.: 0/50, pouze zareg. s předností (mateřské obory): 0/50
Mateřské obory/plány
Cíle předmětu
Invited lectures covering the latest research results and challenges in specific fields related to computer graphics, and programming sessions on selected algorithms. Students should gain an overview of the research trends in the computer graphics field and get practical experience with the implementation of CG algorithms.
Výstupy z učení
At the end of the course students
- will understand the theoretical concepts of modern computer graphics;
- will be able to judge and evaluate the research and development trends in the field;
- will be able to asses the complexity of computer graphics algorithms;
- will be able to implement algorithms in various application areas.
Osnova
  • Selected topics from the list below will be presented by experts in these fields. Students will learn about theoretical basis of their concepts and algorithms, and will get an experience with implementation as well.
  • Global illumination
  • Sampling and reconstruction
  • Rendering equation and its solution
  • Radiosity method
  • Monte Carlo and path tracing
  • Photon mapping
  • Participating media
  • BSSRDF models
  • Image-based rendering
  • Image Warping
  • Image-based modelling and rendering
  • The light field
  • Direct rendering of volume data
  • Terrain rendering
  • Point-based rendering
  • Matting
  • Collision detection
  • Forward Kinematics, Inverse Kinematics
Literatura
  • MUKUNDAN, R. Advanced methods in computer graphics : with examples in OpenGL. New York: Springer, 2012, xiii, 312. ISBN 9781447123392. info
  • DUTRÉ, Philip, Kavita BALA a Philippe BEKAERT. Advanced global illumination. 2nd ed. Wellesley: A K Peters, 2006, xvi, 366. ISBN 1568813074. info
  • ERICSON, Christer. Real-time collision detection. Amsterdam: Elsevier, 2005, xxxviii, 5. ISBN 1558607323. info
  • WATT, Alan H. 3D Computer Graphics. 2nd ed. Wokingham: Addison-Wesley Publishing Company, 1993, 500 s., ob. ISBN 0-201-63186-5. info
  • ACM Digital Library - www.acm.org/dl
Výukové metody
Lectures (mostly invited) on selected topics covering key and hot research areas + implementation project.
Metody hodnocení
Final evaluation will be based on the student's work within the semester (project implementation).
Vyučovací jazyk
Angličtina
Navazující předměty
Informace učitele
Detailed instructions will be available in the Interactive syllabus in the IS at the beginning of and within the semester.
Další komentáře
Předmět je vyučován každoročně.
Předmět je zařazen také v obdobích jaro 2020, jaro 2022, jaro 2023, jaro 2024, jaro 2025.