PA213 Advanced Computer Graphics

Fakulta informatiky
jaro 2025
Rozsah
2/0/0. 2 kr. (plus ukončení). Ukončení: zk.
Vyučováno kontaktně
Vyučující
RNDr. Jan Byška, Ph.D. (přednášející)
doc. RNDr. Barbora Kozlíková, Ph.D. (přednášející)
Mgr. Marek Trtík, Ph.D. (přednášející)
Garance
doc. RNDr. Barbora Kozlíková, Ph.D.
Katedra vizuální informatiky – Fakulta informatiky
Kontaktní osoba: RNDr. Jan Byška, Ph.D.
Dodavatelské pracoviště: Katedra vizuální informatiky – Fakulta informatiky
Předpoklady
Understanding algebra and geometry is required, along with proficiency in computer graphics fundamentals (covered in courses PB009 Principles of Computer Graphics and PA010 Intermediate Computer Graphics) and basic GPU programming skills (covered in courses PV112 Computer Graphics API and PV227 GPU Rendering).
Omezení zápisu do předmětu
Předmět je nabízen i studentům mimo mateřské obory.
Předmět si smí zapsat nejvýše 50 stud.
Momentální stav registrace a zápisu: zapsáno: 0/50, pouze zareg.: 0/50, pouze zareg. s předností (mateřské obory): 0/50
Mateřské obory/plány
předmět má 30 mateřských oborů, zobrazit
Cíle předmětu
This course aims to equip students with a thorough understanding of advanced computer graphics techniques. Through a blend of theoretical lectures and hands-on programming projects, students will develop the essential skills to create and deploy diverse computer graphics solutions.
Výstupy z učení
At the end of the course, students will be able to
- understand the theoretical concepts of modern computer graphics;
- assess the complexity of computer graphics algorithms;
- implement algorithms in various application areas.
Osnova
  • Fluid Simulations
  • Terrain Rendering
  • L-Systems and Fractals
  • Volumetric Rendering
  • BRDF, BSDF, Monte Carlo Path Tracing
  • Rational Curves and Surfaces
  • General-Purpose Programming on GPUs
Literatura
  • MUKUNDAN, R. Advanced methods in computer graphics : with examples in OpenGL. New York: Springer, 2012, xiii, 312. ISBN 9781447123392. info
  • DUTRÉ, Philip, Kavita BALA a Philippe BEKAERT. Advanced global illumination. 2nd ed. Wellesley: A K Peters, 2006, xvi, 366. ISBN 1568813074. info
  • ERICSON, Christer. Real-time collision detection. Amsterdam: Elsevier, 2005, xxxviii, 5. ISBN 1558607323. info
  • WATT, Alan H. 3D Computer Graphics. 2nd ed. Wokingham: Addison-Wesley Publishing Company, 1993, 500 s., ob. ISBN 0-201-63186-5. info
  • ACM Digital Library - www.acm.org/dl
Výukové metody
Theoretical lectures complemented by practical programming sessions.
Metody hodnocení
Evaluation in this course comprises a written exam and the successful completion of two assignments.
Vyučovací jazyk
Angličtina
Navazující předměty
Informace učitele
Detailed instructions will be available in the Interactive syllabus in the IS at the beginning of and within the semester.
Další komentáře
Předmět je vyučován každoročně.
Výuka probíhá každý týden.
Předmět je zařazen také v obdobích jaro 2020, jaro 2021, jaro 2022, jaro 2023, jaro 2024.