UA390 Školní pedagogika

Fakulta informatiky
podzim 2009
Rozsah
1/1. 2 kr. (plus ukončení). Doporučované ukončení: zk. Jiná možná ukončení: k, z.
Vyučující
doc. PhDr. Josef Prokeš, Ph.D. (přednášející)
Garance
prof. Ing. Václav Přenosil, CSc.
Katedra strojového učení a zpracování dat – Fakulta informatiky
Kontaktní osoba: doc. PhDr. Josef Prokeš, Ph.D.
Rozvrh
Čt 16:00–17:50 C525
Předpoklady
! Z390 Školní pedagogika
Omezení zápisu do předmětu
Předmět je určen pouze studentům mateřských oborů.
Mateřské obory/plány
Cíle předmětu
Předmět je určen studentům učitelství matematiky a výpočetní techniky pro střední školy. Hlavní cíle kurzu jsou: poskytnout základní znalosti v oblasti vědy o edukačních procesech, a to zejména v problematice edukační reality, edukačních procesů; v problematice osobnosti edukanta a edukátora; v kurikulu jako obsahu školní edukace; v problematice učebnic; v profilu edukace ve školní třídě; v evaluaci vzdělávacích výsledků; v problematice školy jako instituce pro řízenou edukaci; v problematice pedagogického výzkumu; v mezinárodní komparaci vzdělávacích systémů. Na konci tohoto kurzu bude student schopen porozumět základní znalosti v oblasti vědy o edukačních procesech a to zejména v problematice edukačních procesů; vytvořit profil edukace ve školní tříde; interpretovat kurikulum jako obsah školní edukace.
Osnova
  • Pedagogika jako vědní disciplína, filosofie výchovy.
  • Výchova, její funkce, činitelé a formy.
  • Pedagogické principy a jejich aplikace.
  • Kapitoly z dějin pedagogiky, odkaz J.A.Komenského.
  • Profese učitele. Sociální prostředí školy.
  • Dovednosti učitele pro přípravu a realizaci partnersko-kooperativní komunikace.
  • Kooperativní formy vyučování a učení jako prostředek socializace žáka.
  • Úskalí v práci začínajícího učitele.
  • Otevřené učení, projektové učení, týmové učení, plánování výuky.
  • Pedagogika volného času a počítačové hry.
  • Pedagogické aspekty koncepce trvale udržitelného rozvoje.
  • Škola pro 21.století. Výsledky a efekty školní edukace. Pedagogický výzkum: stav, struktura, fungování. Komparace edukace na mezinárodní úrovni. Trendy, problémy a perspektivy edukace v mezinárodním kontextu.
Literatura
  • Moderní vyučování. Edited by Geoffrey Petty, Translated by Štěpán Kovařík. 1. vyd. Praha: Portál, 1996, 380 s. ISBN 80-7178-070-7. info
  • PRŮCHA, Jan. Vzdělávání a školství ve světě :základní mezinárodní komparace vzdělávacích systémů. Vyd. 1. Praha: Portál, 1999, 319 s. ISBN 80-7178-290-4. info
  • Moderní pedagogika. Edited by Jan Průcha. 1. vyd. Praha: Portál, 1997, 495 s. ISBN 80-7178-170-3. info
  • PROKEŠ, Josef. Škola pro 21. století. První. Brno: Masarykova univerzita, 1993, 110 s. info
Výukové metody
přednáška, výklad, diskuse, seminární práce, referát, esej, projekt a jeho obhajoba, simulace, dialogická metoda, řízené objevování, exkurze do MZK a knihovny FF MU, týmová práce uvnitř skupiny
Metody hodnocení
Během semestru každý student přednese referát ze zadané problematiky a odevzdá esej na téma, které jej během výuky zaujalo (ať již v kladném nebo záporném slova smyslu). 2 průběžné písemné zkoušky, závěrečná zkouška, poslední vyučovací hodinu se studenti podrobí písemné zkoušce, k jejímuž výsledku bude přihlíženo u závěrečné zkoušky ústní.
Navazující předměty
Informace učitele
http://www.fi.muni.cz/usr/prokes
Předměty společného základu učitelského studia na FI MU v Brně by bylo vhodné absolvovat v pořadí: a) UA290 Psychologie pro učitele, b) UA390 Školní pedagogika, c) UA391 Obecná didaktika, d) UA090 Speciální pedagogika. Studijní text je v elektronické formě na webové stránce předmětu.
Další komentáře
Studijní materiály
Předmět je vyučován každoročně.
Předmět je zařazen také v obdobích podzim 2002, podzim 2003, podzim 2004, podzim 2005, podzim 2006, podzim 2007, podzim 2008, podzim 2010, podzim 2011, podzim 2012.