VV035 3D Character Modeling

Fakulta informatiky
podzim 2019
Rozsah
1/1. 1 kr. (plus ukončení). Ukončení: k.
Vyučující
doc. Mgr.art. Helena Lukášová, ArtD. (přednášející)
Mgr. Jiří Chmelík, Ph.D. (cvičící)
Mgr. Zoltán Orémuš (cvičící)
Garance
doc. Mgr.art. Helena Lukášová, ArtD.
Katedra vizuální informatiky – Fakulta informatiky
Kontaktní osoba: doc. Mgr.art. Helena Lukášová, ArtD.
Dodavatelské pracoviště: Katedra vizuální informatiky – Fakulta informatiky
Rozvrh seminárních/paralelních skupin
VV035/01: St 12:00–13:50 C403, J. Chmelík, H. Lukášová
VV035/02: Čt 14:00–15:50 C403, J. Chmelík, H. Lukášová
Předpoklady
SOUHLAS
Interest in digital 3D modelling applications, creative thinking, independent work on assignments.
Omezení zápisu do předmětu
Předmět je nabízen i studentům mimo mateřské obory.
Předmět si smí zapsat nejvýše 25 stud.
Momentální stav registrace a zápisu: zapsáno: 1/25, pouze zareg.: 0/25, pouze zareg. s předností (mateřské obory): 0/25
Mateřské obory/plány
předmět má 70 mateřských oborů, zobrazit
Cíle předmětu
The aim of the course is to explain principles of 3D modelling, how to create an organic form, especially the characters in the 3D modelling program. The anatomy of the human body is explained in relation to the 3D modelling techniques. Students are working independently under the teacher's supervision. The presentation of the model - lights, composition, rendering is also explained. There are also lectures explaining modelling techniques and explanation of the human anatomy with examples from art history. The work of CG artists is also introduced. The course is designed to include the explanation of realization of the model in the material through rapid prototyping methods.
Výstupy z učení
The student will learn about the state of the art of contemporary methods for creating 3D characters, will understand terminology. The main outcome is the results of the individual student projects which can be used as the basis for the individual portfolio for personal presentation.
Osnova
  • Proportion of the human body
  • Modelling of the organic form in 3D modelling programs
  • Human head anatomy
  • Low Poly model Modelling of the according to photo references
  • Model presentation- lights, composition, render
  • Creative work with the finished model, deformation tools.
  • Preparation of the 3D model for realization through rapid prototyping methods
Literatura
    povinná literatura
  • ROBINSON, Josh. Essential 3ds Max 8. Plano: Wordware Publishing, 2006, x, 406. ISBN 1556224850. info
    doporučená literatura
  • THALER, Peter. Pictoplasma. Berlin: Gestalten Verlag, 2001, 216 s. ISBN 3-931126-58-7. info
  • THALER, Peter. Pictoplasma. London: Gestalten Verlag, 2003, 223 s. ISBN 3-89955-021-8. info
  • CUSSON, Roger a Jamie CARDOSO. Realistic architectural visualization with 3ds max and mental ray. 2nd ed. Burlington, MA: Focal Press, 2010, xv, 280. ISBN 0240812298. info
  • STEEN, Joep van der a Ted BOARDMAN. Rendering with mental ray and 3Ds Max. 2nd ed. Oxford: Focal Press, 2010, xi, 253. ISBN 9780240812373. info
  • DRAPER, Pete. Deconstructing the elements with 3ds max : create natural fire, earth, air and water without plug-ins. 3rd ed. Oxford: Focal, 2009, xxi, 321. ISBN 0240521269. info
  • BROOKER, Darren. Essential CG lighting techniques with 3ds max. 3rd ed. Burlington, MA: Focal Press, 2008, xi, 397. ISBN 9780240521176. info
    neurčeno
  • DE LA FLOR, Mike a Bridgette MONGEON. Digital sculpting with Mudbox : essential tools and techniques for artists. Burlington, MA: Focal Press, 2010, xix, 263. ISBN 9780240812038. info
  • WARD, Antony. Game character development. Boston, MA: Course Technology, 2008, x, 213. ISBN 9781598634655. info
Výukové metody
The combination of the lectures and student's hands-on projects working on computers. Lectures are focused on the given topics with the presentation of the examples from the history of fine arts and from the contemporary works of the character designers as well. The explanation of the basics of the human anatomy. Students are working on the computer during the semester under the teacher's supervision. Leading towards the independent creative work.
Metody hodnocení
Lectures and assignments in the studio, 3D software exercises. Colloquium.
Vyučovací jazyk
Angličtina
Navazující předměty
Informace učitele
http://is.muni.cz/www/26724/index.html
Předmět byl inovován v rámci projektu OPVK Studio digitálního sochařství a nových médií, reg č. CZ.1.07/2.2.00/28.0278 je spolufinancován Evropským sociálním fondem a státním rozpočtem České republiky.
Další komentáře
Studijní materiály
Předmět je vyučován každoročně.
Nachází se v prerekvizitách jiných předmětů
Předmět je zařazen také v obdobích podzim 2003, podzim 2004, podzim 2005, podzim 2006, podzim 2007, podzim 2008, podzim 2009, podzim 2010, podzim 2011, podzim 2012, podzim 2013, podzim 2014, podzim 2015, podzim 2016, podzim 2017, podzim 2018, podzim 2020, podzim 2021, podzim 2022, podzim 2023, podzim 2024.