FI:PA010 Intermediate Computer Graphics - Informace o předmětu
PA010 Intermediate Computer Graphics
Fakulta informatikypodzim 2020
- Rozsah
- 2/0/1. 3 kr. (plus ukončení). Ukončení: zk.
- Vyučující
- RNDr. Jan Byška, Ph.D. (přednášející)
doc. RNDr. Barbora Kozlíková, Ph.D. (přednášející)
prof. Ing. Jiří Sochor, CSc. (přednášející)
Ing. Matěj Lang (pomocník) - Garance
- doc. RNDr. Barbora Kozlíková, Ph.D.
Katedra vizuální informatiky – Fakulta informatiky
Dodavatelské pracoviště: Katedra vizuální informatiky – Fakulta informatiky - Rozvrh
- Út 10:00–11:50 A318
- Předpoklady
- Basic algebra and geometry. Computer graphics fundamentals.
- Omezení zápisu do předmětu
- Předmět je nabízen i studentům mimo mateřské obory.
- Mateřské obory/plány
- předmět má 29 mateřských oborů, zobrazit
- Cíle předmětu
- Lectures cover classical and the most important fields of interest in computer graphics and current research results. Students should gain the purview of the critical issues and research trends in computer graphics field.
- Výstupy z učení
- At the end of the course students
- will understand the theoretical concepts of modern computer graphics;
- will be able to judge and evaluate the research and development trends in the field;
- will be able to asses the complexity of computer graphics algorithms;
- will be able to design complex graphics systems in various application areas. - Osnova
- Polygon and Triangular meshes: problems, related tasks, filtering and re-meshing, simplification and approximation
- Subdivision surfaces
- Advanced modeling techniques: global and local deformations, implicit modeling
- Volume data visualization: isosurfaces
- Signal sampling and reconstruction
- Textures: mapping, filtering, synthesis
- Image transformations, warping, and morphing
- Image matting
- Computational geometry
- Hierarchical representations
- Speed-up techniques for real-time rendering
- Shadows: hard shadows, soft shadows
- Point set and image registration
- The topics are explained with both mathematical description as well as its algorithmic counterpart. Students will learn theoretical basis of the above-described concepts, algorithms, and representations.
- Literatura
- MUKUNDAN, R. Advanced methods in computer graphics : with examples in OpenGL. New York: Springer, 2012, xiii, 312. ISBN 9781447123392. info
- DUTRÉ, Philip, Kavita BALA a Philippe BEKAERT. Advanced global illumination. 2nd ed. Wellesley: A K Peters, 2006, xvi, 366. ISBN 1568813074. info
- WATT, Alan H. a Fabio POLICARPO. 3D games Animation and advanced real-time rendering. Harlow: Addison-Wesley, 2003, xvi, 547. ISBN 0201787067. info
- Výukové metody
- Lectures on various theoretical topics covering significant and hot research areas. Class discussions. Study materials: Slides available on the intranet, ACM Digital Library.
- Metody hodnocení
- 2 HWs (40 pts), written exam (60 pts), 90 minutes.
- Vyučovací jazyk
- Angličtina
- Navazující předměty
- Informace učitele
- The detailed information for students can be found in the interactive syllabus in the Information system.
- Další komentáře
- Předmět je vyučován každoročně.
- Statistika zápisu (podzim 2020, nejnovější)
- Permalink: https://is.muni.cz/predmet/fi/podzim2020/PA010