FSpS:nk4051 Diagnostika a poh. sys. v on - Informace o předmětu
nk4051 Diagnostika a pohybový systém v ontogenezi
Fakulta sportovních studiípodzim 2024
- Rozsah
- 7/13/0. 5 kr. Ukončení: zk.
Vyučováno kontaktně - Vyučující
- Mgr. Pavlína Bazalová (přednášející)
Mgr. Klára Vomáčková (přednášející)
Mgr. Vít Horák (cvičící)
MUDr. Kateřina Kapounková, Ph.D. (cvičící) - Garance
- MUDr. Kateřina Kapounková, Ph.D.
Katedra pohybových aktivit a zdraví – Fakulta sportovních studií
Dodavatelské pracoviště: Katedra pohybových aktivit a zdraví – Fakulta sportovních studií - Rozvrh
- Pá 18. 10. 10:15–11:55 E34/203 - seminární místnost, Pá 1. 11. 17:10–18:50 E34/225 - seminární místnost, Pá 13. 12. 11:10–13:40 B11/236
- Rozvrh seminárních/paralelních skupin:
- Předpoklady
- BOZP_OK(bozp_po_stud) && BOZP_OK(bozp_po_stud_fsps)
- Omezení zápisu do předmětu
- Předmět je určen pouze studentům mateřských oborů.
- Mateřské obory/plány
- Kondiční trénink (program FSpS, N-KTAK) (2)
- Cíle předmětu
- Cílem předmětu Diagnostika a pohybový systém v ontogenezi je seznámení studentů s vývojem pohybových vzorů v ontogenezi, jejich formativnímu vlivu na pohybový systém člověka a vztahu k psychickému vývoji. Nedílnou součástí je úvod do diagnostiky pohybových vzorů, definice ideálního pohybového vzoru a doporučení pro vhodnou pohybovou stimulaci vedoucí k fyziologické adaptaci na zátěž a prevenci maladaptace.
- Výstupy z učení
- Student po úspěšném ukončení předmětu bude schopen:
1. interpretovat základní znalosti o ontogenezi motoriky člověka
2. popsat a diagnostikovat ideální pohybové vzorce
3. popsat základní charakteristiky doporučené fyzické zátěže vedoucí k fyziologické adaptaci a prevenci maladaptace v jednotlivých věkových obdobích - Osnova
- Diagnostika pohybového systému – spontánní hybnost, reflexní hybnost, polohové testy
- Prenatální pohybový vývoj a novorozenecké stadium psychomotorického vývoje – základní charakteristika
- 1-16 měsíční stadium psychomotorického vývoje – reflexní a spontánní hybnost včetně svalových synergií a respirace
- Batolecí, předškolní a školní období psychomotorického vývoje – specifikace vhodné pohybové zátěže a adaptačních/maladaptačních mechanizmů, pohlavní rozdíly
- Adolescence, dospělý věk a stáří – specifikace vhodné pohybové zátěže a adaptačních/maladaptačních mechanizmů
- Literatura
- doporučená literatura
- VOJTA, Václav a Annegret PETERS. Vojtův princip : svalové souhry v reflexní lokomoci a motorické ontogenezi. Translated by Denisa Mendelová. 1. vydání. Praha: Grada, 2010, 180 stran. ISBN 9788024727103. info
- OATIS, Carol A. Kinesiology : the mechanics and pathomechanics of human movement. 2nd ed. Baltimore: Lippincott Williams & Wilkins, 2009, xiv, 946. ISBN 9781451108989. info
- KOLÁŘ, Pavel. Rehabilitace v klinické praxi. 1. vyd. Praha: Galén, 2009, xxxi, 713. ISBN 9788072626571. info
- VÉLE, František. Kineziologie : přehled klinické kineziologie a patokineziologie pro diagnostiku a terapii poruch pohybové soustavy. 2., rozš. a přeprac. vyd. Praha: Triton, 2006, 375 s. ISBN 8072548379. info
- Pohybový systém a zátěž. 1. vyd. Praha: Grada, 1997, 252 s. ISBN 8071692581. info
- Výukové metody
- frontální typ výuky s otevřenou diskusí k prezentovaným tématům a praktické cvičení s demonstracemi probíraných témat přímo na studentech.
- Metody hodnocení
- -Povinná docházka na praktické semináře - max. 1 absence -Aktivita na seminářích a aktivní přístup k výuce -Krátký praktický výsup (5-10 min) na zvolené téma v kontextu vývojové kineziologie -Zavěrečné hodnocení studenta proběhne formou praktické a ústní zkoušky
- Další komentáře
- Studijní materiály
- Statistika zápisu (nejnovější)
- Permalink: https://is.muni.cz/predmet/fsps/podzim2024/nk4051