FSpS:np4133 Integrativní speciální ped. - Informace o předmětu
np4133 Integrativní speciální pedagogika
Fakulta sportovních studiípodzim 2024
- Rozsah
- 0/1/0. 2 kr. Ukončení: zk.
Vyučováno kontaktně - Vyučující
- Mgr. Alena Skotáková, Ph.D. (cvičící)
- Garance
- Mgr. Alena Skotáková, Ph.D.
Katedra tělesné výchovy a společenských věd – Fakulta sportovních studií
Dodavatelské pracoviště: Katedra tělesné výchovy a společenských věd – Fakulta sportovních studií - Rozvrh seminárních/paralelních skupin
- np4133/UTVh: Út 10:00–10:50 E34/225 - seminární místnost, kromě Út 17. 9., A. Skotáková
np4133/UTVj: St 13:00–13:50 E34/225 - seminární místnost, kromě St 18. 9., A. Skotáková - Předpoklady
- BOZP_OK(bozp_po_stud) && BOZP_OK(bozp_po_stud_fsps)
- Omezení zápisu do předmětu
- Předmět je určen pouze studentům mateřských oborů.
- Mateřské obory/plány
- Učitelství tělesné výchovy pro základní a střední školy (program FSpS, N-UTV) (3)
- Cíle předmětu
- - osvojit si základní informace o jednotlivých typech zdravotního postižení, možnostech vzdělávání osob s postižením
- informovat o současné legislativě v rámci inkluzivního vzdělávání, zejména v tělesné výchově a sportu - Výstupy z učení
- Student bude po absolvování předmětu schopen:
- orientovat se v problematice jednotlivých typů postižení
- popsat jaké možnosti vzdělávání mají lidé se specifickými potřebami
- uchopit legislativní rámec inkluzivního vzdělávání včetně poradenského systému
- analyzovat možnosti inkluzivního vzdělávání pro jednotlivé druhy postižení
- navrhnout individuálně vzdělávací plán pro žáka se specifickými potřebami
- navrhnout možnosti pohybových a sportovních aktivit pro osoby s různým typem postižení v rámci inkluze i mimo ni
- aplikovat základy a principy komunikace s osobami se specifickými potřebami - reflektovat a analyzovat aplikaci pohybového programu pro osoby se speciálními vzdělávacími potřebami (SVP) - Osnova
- - úvodní reflexe k pohybovému programu, který proběhl v září jako pokračování Projektové výuky z předchozích semestrů - Speciální pedagogika – pojem, předmět, cíle, interdisciplinární vztahy, klasifikace oboru, terminologie
- - Legislativa, integrace, inkluze – pojem, terminologie, formy a možnosti integrace, kurikulární dokumenty, individuální vzdělávací plán
- - Diagnostika a pedagogicko-psychologický poradenský systém
- - Tělesné postižení – charakteristika, klasifikace, etiologie, možnosti léčby, vzdělávání, DMO, vhodné pohybové aktivity a sporty, inkluze žáka s tělesným postižením do Tv
- - Mentální postižení – charakteristika, klasifikace dle WHO, etiologie, možnosti vzdělávání, Downův syndrom, vhodné pohybové aktivity a sporty, inkluze žáka s mentálním postižením do Tv
- - Autismus – charakteristika, etiologie, možnosti vzdělávání, vhodné pohybové aktivity a sporty, inkluze žáka s autismem do Tv
- - Zrakové postižení – charakteristika, klasifikace, etiologie, možnosti léčby, možnosti vzdělávání, vhodné pohybové aktivity a sporty, inkluze žáka se zrakovým postižením do Tv
- - Sluchové postižení – charakteristika, klasifikace, etiologie, možnosti vzdělávání, protetika, vhodné pohybové aktivity a sporty, inkluze žáka se sluchovým postižením do Tv
- - Narušená komunikační schopnost – charakteristika, klasifikace, etiologie, náprava, podpora
- - Alternativní a augmentativní komunikace – charakteristika, jednotlivé systémy
- - Specifické poruchy učení – charakteristika, klasifikace, etiologie, náprava, možnosti vzdělávání, vhodné pohybové aktivity a sporty, inkluze žáka s SPU do Tv
- - Poruchy chování – charakteristika, klasifikace, možnosti nápravy, zařízení
- - Terapie ve speciálně pedagogické péči – canisterapie, hipoterapie - U všech témat se odkazujeme na zkušenosti studentů z projektové výuky zadané v předchozím semestru na základě nichž proběhl v září Adaptační den na Veslařské (spolupráce se ZŠ logopedickou)
- Literatura
- SKOTÁKOVÁ, Alena. Speciální pedagogika. Online. Brno: Masarykova univerzita, 2014, s. nestránkováno, 81 s. ISBN 978-80-210-6996-1. URL info
- Výukové metody
- Projektová výuka – dokončení projektové výuky z předchozího semestru – reflexe, zhodnocení, analýza
- praktický seminář. V online režimu MS teams
- úkoly pro samostudium: studium doporučené literatury
- kontrola úkolů: v zápočtovém týdnu - Metody hodnocení
- požadavky k ukončení:
- aktivní účast na seminářích or MS teams
- vypracování seminární práce na dané téma
- zkouška - Další komentáře
- Studijní materiály
- Nachází se v prerekvizitách jiných předmětů
- nk4145 Didaktika aplikované tělesné výchovy
np4133 || nk4133&&bozp_ok(bozp_po_stud) && bozp_ok(bozp_po_stud_fsps) - np4145 Didaktika aplikované tělesné výchovy
PřF:XS080 || np4133 || nk4133&&bozp_ok(bozp_po_stud) && bozp_ok(bozp_po_stud_fsps)
- nk4145 Didaktika aplikované tělesné výchovy
- Statistika zápisu (nejnovější)
- Permalink: https://is.muni.cz/predmet/fsps/podzim2024/np4133