FSpS:np4145 Didaktika apl. těl. výchovy - Informace o předmětu
np4145 Didaktika aplikované tělesné výchovy
Fakulta sportovních studiíjaro 2025
- Rozsah
- 1/1. 2 kr. (plus 1 za zk). Doporučované ukončení: zk. Jiná možná ukončení: k.
Vyučováno kontaktně - Vyučující
- Mgr. Alena Skotáková, Ph.D. (přednášející)
Mgr. Alena Skotáková, Ph.D. (cvičící) - Garance
- Mgr. Alena Skotáková, Ph.D.
Katedra tělesné výchovy a společenských věd – Fakulta sportovních studií
Dodavatelské pracoviště: Katedra tělesné výchovy a společenských věd – Fakulta sportovních studií - Předpoklady
- PřF:XS080 Speciální pedagogika || np4133 Integrativní speciální ped. || nk4133 Integrativní speciální ped. &&BOZP_OK(bozp_po_stud) && BOZP_OK(bozp_po_stud_fsps)
- Omezení zápisu do předmětu
- Předmět je určen pouze studentům mateřských oborů.
- Mateřské obory/plány
- Učitelství tělesné výchovy pro základní a střední školy (program FSpS, N-UTV) (4)
- Cíle předmětu
- Získat základní teoretické informace o možnostech sportu a pohybových aktivit dětí, mládeže a dospělých se speciálními potřebami.
Informovat o možnostech inkluze osob s postižením v oblasti pohybových aktivit a o vhodných pohybových aktivitách ve vztahu k jednotlivým postižením.
Umožnit praktické zkušenosti a spolu se získanými teoretickými poznatky využít při práci s žáky se specifickými vzdělávacími potřebami ve školní tělesné výchově. Umět vypracovat Individuální vzdělávací plán pro žáka s SVP do TV a pracovat s žákem s SVP v běžné hodině Tv
Ve skupinách vytvořit a realizovat vyučovací jednotli pro pozvané žáky z "paragrafové" školy. Využít mezipředmětovou spolupráci - Psychomotorika.
Umět relflektovat IVP pro koknrétního žáka v rámci vzájemného hodnocení v ISu. - Výstupy z učení
- Student bude po absolvování předmětu schopen:
- znát vhodné sporty a pohybové aktivity pro osoby s různým typem postižení
- navrhnout individuální vzdělávací program pro tělesnou výchovu pro žáka se speciálními vzdělávacími potřebami
- navrhnout a plánovat možnosti zařazení žáka s různým typem postižení do běžné tělesné výchovy
- reflektovat IVP v rámci vzájemného hodnocení - uvědomovat si přesahy a prostupnost jednotlivých oblastí, předmětů do práce se žáky s SVP - Osnova
- - inkluze v tělesné výchově – legislativa, osvobození, uvolnění v tělesné výchově
- - tělesné postižení – vhodná cvičení a pohybové aktivity, možnosti seberealizace v oblasti sportu (sitting volejbal, basketbal na vozíku,handbiky), zařazení žáka s tělesným postižením do běžné tělesné výchovy – modifikace sportovních aktivit, principy, specifika
- - mentální postižení – vhodná cvičení a pohybové hry, sport mentálně postižených, speciální olympiády, zařazení žáka s mentálním postižením do běžné tělesné výchovy
- - autismus – charakteristika, možnosti vzdělávání, vhodná cvičení, specifika zařazení žáka s PAS do Tv
- - zrakové postižení – cvičení prostorové orientace, vhodná cvičení a pohybové hry, vhodné sporty (Showdown, Goalball, zvuková střelba), zařazení žáka se zrakovým postižením do běžné Tv, kompenzační pomůcky
- - sluchové postižení – vhodná cvičení a pohybové hry na rozvoj taktilního a zrakového vnímání a prostorové orientace, vhodné sporty, komunikace v běžné Tv s žákem se sluchovým postižením
- - ADHD, ADD – didaktické zásady při cvičení, vhodná cvičení praktická cvičení; úkoly pro samostudium: studium doporučené literatury; kontrola úkolů: v zápočtovém týdnu.
- Literatura
- SKOTÁKOVÁ, Alena. Aplikovaná tělesná výchova. Online. Brno: Masarykova univerzita, 2014, s. nestránkováno, 49 s. ISBN 978-80-210-7350-0. URL info
- JEŠINA, Ondřej a Martin KUDLÁČEK. Aplikovaná tělesná výchova. 1. vydání. Olomouc: Univerzita Palackého v Olomouci, 2011, 180 stran. ISBN 9788024427386. info
- Výukové metody
- praktická cvičení; úkoly pro samostudium: studium doporučené literatury; kontrola úkolů: v zápočtovém týdnu. Projektová výuka - vytvořit a realizovat vyučovací jednotku pro žáky z "paragrafové" školy. SPolupracovat na tvorbě s vyučujícím předmětu Psychomotorika, využít znalosti a zkušenosti z tohoto předmětu. Simulační výuka - na základ co nejkonkrétnější představy o žáku s SVP (imaginární žák, nebo mohou studenti využít žáka z praxe) vytvořit IVP (včetně anamnézy, vstupní motorické diagnostiky, co nejpřesnější diagnózy), vložit do ISu a provést vzájemné hodnocení.
- Metody hodnocení
- požadavky k ukončení – aktivní účast na cvičeních, metodický výstup. Realizace vyučovací jednotky pro pozvanou školu, vypracovat IVP dle zadání
- Statistika zápisu (nejnovější)
- Permalink: https://is.muni.cz/predmet/fsps/jaro2025/np4145