T141 Psychologie pro učitele II

Fakulta sportovních studií
jaro 2003
Rozsah
1/0. 1 kr. Ukončení: z.
Vyučující
doc. PhDr. Bohumíra Lazarová, Ph.D. (přednášející)
Garance
doc. PhDr. Bohumíra Lazarová, Ph.D.
Rozvrh seminárních/paralelních skupin
T141/01: Út 19:40–20:25 aula Údolní
T141/02: Út 19:40–20:25 aula Údolní
T141/03: Út 19:40–20:25 aula Údolní
Omezení zápisu do předmětu
Předmět je otevřen studentům libovolného oboru.
Cíle předmětu
Základy psychologie vývojové, sociální a pedagogické.
Osnova
  • 1. Předmět vývojové psychologie, metody, zákonitosti vývoje, činitelé vývoje, periodizace vývoje. 2. Charakteristika psychického vývoje jedince od kojeneckého po předškolní období. (Vývoj motorický, rozumový, sociální a emoční). 3. Charakteristika psychického vývoje jedince ve školním věku, pubertě a adolescenci. 4. Charakteristika období dospělosti a stáří. 5. Předmět sociální psychologie. peoces socializace, sociální učení, humanizace. 6. Sociální percepce, atribuce, kognitivní schemata, stereotypy ve vnímání a posuzování druhých lidí. 7. Interakce a komunikace. verbální a neverbální komunikace. 8. Sociální skupina, typy, vlastnosti skupin. Pracovní tým, spolupráce, kompetice. 9. Konflikty a jejich řešení. 10. Efektivní a zdravá komunikace. Transakční analýza, asertivita, NLP apod. 11. Předmět pedagogické psychologie. Psychologie výchovy, výchovné styly, odměny a tresty. 12. Psychologie učení, teorie, podmínky učení, styly učení. 13. Psychologie vyučování, psychodidaktika, sgtrukturování učiva a učebnice. 14.Klima školní třídy, klima školy. 15. Poruchy psychického vývoje. Poruchy chování a učení. Zvládání školní třídy. 16. Základy psychologického (školního) poradenství a krizová intervence.
Literatura
  • ČÁP, Jan a Jiří [pedagog] MAREŠ. Psychologie pro učitele [Čáp, 2001]. Vyd. 1. Praha: Portál, 2001, 655 s. ISBN 80-7178-463-X. info
  • Vývojová psychologie :dětství, dospělost, stáří. Edited by Marie Vágnerová. 1. vyd. Praha: Portál, 2000, 522 s. ISBN 80-7178-308-0. info
  • NAKONEČNÝ, Milan. Sociální psychologie. Vydání 1. Praha: Academia, 1999, 287 stran. ISBN 8020006907. info
  • ŘEZÁČ, Jaroslav. Sociální psychologie. 1. vyd. Brno: PAIDO, 1998, 268 s. ISBN 80-85931-48-6. info
  • MAREŠ, Jiří. Styly učení žáků a studentů. Vyd. 1. Praha: Portál, 1998, 239 s. ISBN 80-7178-246-7. info
  • LANGMEIER, Josef a Dana KREJČÍŘOVÁ. Vývojová psychologie [Langmeier, 1998]. Vyd. 3., přeprac. a dopl., v. Praha: Grada Publishing, 1998, 343 s. : i. ISBN 80-7169-195-X. info
  • KOHOUTEK, Rudolf. Základy sociální psychologie. Brno: Cerm, 1998, 181 stran. ISBN 8072040642. info
  • Základy sociální psychologie. Edited by Nicky Hayesová - Irena Štěpaníková. 1. vyd. Praha: Portál, 1998, 165 s. ISBN 80-7178-198-3. info
  • VÁGNEROVÁ, Marie. Psychologie problémového dítěte školního věku. 1. vyd. Praha: Karolinum, 1997, 170 s. ISBN 8071844888. info
  • VÁGNEROVÁ, Marie. Psychologie školního dítěte. 1. vyd. Praha: Karolinum, 1997, 66 s. ISBN 807184487X. info
  • MAREŠ, Jiří, Jan SLAVÍK, Tomáš SVATOŠ a Vlastimil ŠVEC. Učitelovo pojetí výuky. 1. vyd. V Brně: Masarykova univerzita v Brně, 1996, 91 s. : il. ISBN 80-210-1444-X. info
  • VÁGNEROVÁ, Marie. Vývojová psychologie. 1. vyd. Praha: Univerzita Karlova, 1996, 353 s. ISBN 8071843172. info
  • MAREŠ, Jiří a Jaro KŘIVOHLAVÝ. Sociální a pedagogická komunikace ve škole. 1. vyd. Praha: Státní pedagogické nakladatelství, 1989, 161 s. info
  • HELUS, Zdeněk. Psychologie školní úspěšnosti žáků. 1. vyd. Praha: Státní pedagogické nakladatelství, 1979, 263 s. URL info
Informace učitele
Studenti APAK vykonají zkoušku (z předmětu T094) z psychologie obecné (1. semestr), psychologie vývojové, sociální i pedagogické. Studenti TVSP a RVS vykonají jen zkoušku (z předmětu T094)z psychologie obecné, vývojové a sociální.
Předmět je zařazen také v obdobích jaro 2004, jaro 2005, jaro 2006, jaro 2007, jaro 2008.