FSpS:np002 Společenské vědy II. - Informace o předmětu
np002 Společenské vědy II.
Fakulta sportovních studiíjaro 2007
- Rozsah
- 0/3. 3 kr. Ukončení: k.
- Vyučující
- doc. PhDr. Bohumíra Lazarová, Ph.D. (cvičící)
PhDr. Mgr. Vratislav Moudr, Ph.D. (cvičící) - Garance
- doc. PhDr. Bohumíra Lazarová, Ph.D.
Katedra pedagogiky sportu – Fakulta sportovních studií - Rozvrh seminárních/paralelních skupin
- np002/reflprax_1: Út 8:00–8:45 U217, B. Lazarová
np002/socdoved_1: Út 8:45–9:30 U217, V. Moudr - Předpoklady
- np005 Společenské vědy V
Reflexe praxe: Praktická zkušenost v terénu. Učitelská nebo trenérská (alespoň studentská)praxe. - Omezení zápisu do předmětu
- Předmět je určen pouze studentům mateřských oborů.
- Mateřské obory/plány
- předmět má 7 mateřských oborů, zobrazit
- Cíle předmětu
- Reflexe praxe: Cílem předmětu podpořit úvahy studentů o některých problémech (zejména vztahových), se kterými se setkali (mohou setkat) v průběhu vykonávání praxe. Záměrem je také podpořit jejich sebereflexi (jako budoucího učitele, trenéra) a podpořit jejich dovednost porozumět problému, sobě samému, uvědomit si své profesionální možnosti, správně se rozhodnout a hledat alternativní způsoby řešení komplexních situací. Sociální dovednosti: sociální dovednosti jsou klíčovou schopností každého učitele. Pokud je zvládá, dokáže ustát konflitkní situace s žáky a rodiči, řešit strategicky výchovné problémy a vytvářet podpůrné a kamarádské prostředí ve své třídě. Cílem toho předmětu tedy je studenty vybavit základními sociálními dovednostmi, nacvičit je s nimi na modelových situacích a pomoci jim nalézt svůj osobitý komunikační styl.
- Osnova
- Reflexe praxe: Práce s konkrétními problémy formou Bálintovské skupiny nebo strukturované diskuse. Analýza problémů praxe v týmech. Od studentů se předpokládá, že přinesou vlastní případy z praxe, na kterých budou společně s ostatními pracovat. Sociální dovednosti: Teoretické zakotvení - sociální percepce, komunikace verbální a neverbální, sociální interakce, spolupráce, transakční analýza, základy efektivní komunikace a komunikační stopky, práce s tělem, budování pozice autority. Praktické zakotvení - modelové a cvičné situace, hraní rolí, hry a techniky na rozvoj soc.dovedností. Témata - konflikt (argumenty a zvládání námitek,parafrázování), rozhovor s dítětem, rozhovor s rodičem, práce se skupinou, skupinová dynamika (dle věku žáků), aktivní naslouchání, nestandardní situace (jak mluvit s obětí šikany a poskytnout jí ochranu, jak se bránit skupinové vzpouře, jak citlivě nakládat s rodiči, atd.)
- Literatura
- Vybíral, Zbyněk. Lži, polopravdy a pravda v lidské komunikaci. 1. vyd. Praha : Portál, 2003,. 176 s. Studium. ISBN 80-7178-812-0.
- Štěpaník, Jaroslav. Umění jednat s lidmi 2.Praha: Grada Publishing, 2005. 80-247-0844-2
- Gillernová, Ilona. Sociální dovednosti učitele. Praha: Státní pedagogické nakladatelství, 1990. ISBN 80-7066-039-2
- De Vito, Joseph A. Základy mezilidské komunikace. Praha: Grada Publishing, 2001. 80-7169-988-8
- Helus, Zdeněk. Sociální psychologie pro pedagogy. Praha: Grada Publishing, 2006. ISBN 978-80-247-1168-3
- Komárková, Růžena a spol. Aplikovaná sociální psychologie III: sociálněpsychologický výcvik. Praha: Grada Publishing, 2001. ISBN 80-247-0180-4
- Hermochová, Soňa. Hry pro dospělé. Praha: Grada Publishing, 2004. ISBN 80-247-0817-5
- NELEŠOVSKÁ, Alena. Pedagogická komunikace v teorii a praxi : význam komunikace, vztah učitele k žákovi, komunikace ve škole, ukázky. Vydání 1. Praha: Grada, 2005, 171 stran. ISBN 8024707381. URL info
- Metody hodnocení
- Požadavky na ukončení: aktivní účast
- Další komentáře
- Studijní materiály
Reflexe praxe (0/1), Sociální dovednosti učitele (1/0).
- Statistika zápisu (jaro 2007, nejnovější)
- Permalink: https://is.muni.cz/predmet/fsps/jaro2007/np002