FSpS:bp024 Teorie sportovního tréninku I - Informace o předmětu
bp024 Teorie sportovního tréninku I
Fakulta sportovních studiíjaro 2010
- Rozsah
- 1/1. 4 kr. Ukončení: zk.
- Vyučující
- prof. PhDr. Vladimír Hellebrandt, PhD. (přednášející)
doc. PhDr. Ladislav Bedřich, CSc. (cvičící) - Garance
- prof. PhDr. Vladimír Hellebrandt, PhD.
Katedra kineziologie – Fakulta sportovních studií - Rozvrh seminárních/paralelních skupin
- bp024/prednaska: Čt 13:50–14:35 E34/123 - laboratoř kinantropologie, V. Hellebrandt
bp024/s1: Čt 14:35–15:20 E34/123 - laboratoř kinantropologie, V. Hellebrandt - Předpoklady
- Základní předpoklady pro absolvování předmětu jsou znalosti z předmětů bk014,bk010, bk015,bk016.
- Omezení zápisu do předmětu
- Předmět je nabízen i studentům mimo mateřské obory.
- Mateřské obory/plány
- Animátor sportovních aktivit (program FSpS, B-TV)
- Management sportu (program FSpS, B-TV)
- Tělesná výchova a sport (program FSpS, B-TV, směr Management cestovního ruchu)
- Tělesná výchova a sport (program FSpS, B-TV, směr Regenerace a výživa ve sportu)
- Cíle předmětu
- Ve výuce Teorie sportovního tréninku se syntetizují teoretické poznatky z absolvovaných předmětů anatomie, fyziologie, biomechanika, antropomotoriky, biomechaniky, pedagogických věd a rozvíjí v teoretických a praktických tématech adaptace lidského organizmu na různé typy sportovních výkonů.
Cílem výuky předmětu je seznámit studenty se základními principy a přístupy k rozvoji trénovanosti, výkonnosti a dosahování maximálních výkonů ve sportu.
Mezi úkoly výuky patří charakteristika rozvoje pohybových schopností, obsah jednotlivých složek sportovního tréninku, technologie a řízení sportovního procesu, efekty sportovního tréninku a jejich diagnostika. Důležitou součásti je osvětlení sportovního tréninku jako pedagogického procesu se svou specifickou didaktikou sportu.
Součástí výuky jsou seminární výstupy studentů k určené problematice.
Po ukončení předmětu by měl být student schopen:
- charakterizovat historický vývoj sportovního tréninku;
- definovat cíle a úkoly sportovního tréninku;
- vysvětlit a pojmenovat základné pojmy, sportovní výkon, výkonnost, klasifikaci sportovního výkonu;
- vysvětlit proces adaptace organizmu na tréninkové podněty;
- dokáže řešit rozvoj výkonnosti přiměřenými tréninkovými podněty;
- aplikovat obecné znaky stavby sportovního tréninku na specifické potřeby jednotlivých sportovních odvětví a disciplín;
- analyzovat efekty sportovního tréninku;
- připravit plán tréninkového procesu, řídit tento proces;
- identifikovat talent pro sportovní odvětví; - Osnova
- 1. Vymezení pojmu sport
- 2. Sportovní výkon, klasifikace sportovních výkonů
- 3. Cíle a úkoly, výsledek sportovního tréninku
- 4. Sportovní trénink jako proces adaptace
- 5. Složky sportovního tréninku
- 6. Stavba sportovního tréninku
- 7. Řízení sportovního tréninku
- 8. Efekt sportovního tréninku
- 9. Talent
- 10. Diagnostika výkonnosti
- 11. Pedagogika a didaktika ve sportovním tréninku
- Literatura
- MORAVEC, Roman. Teória a didaktika výkonnostného a vrcholového športu. 1. vyd. Bratislava: Fakulta telesnej výchovy a športu Univerzity Komenského v Bratislave, 2007, 240 s. ISBN 9788089075317. info
- PERIČ, Tomáš. Výběr sportovních talentů. 1. vyd. Praha: Grada, 2006, 100 s. ISBN 8024718278. info
- PERIČ, Tomáš. Sportovní příprava dětí. 1. vyd. Praha: Grada, 2004, 198 s. ISBN 8024706830. info
- DOVALIL, Josef. Výkon a trénink ve sportu. Vyd. 1. Praha: Olympia, 2002, 331 s. ISBN 8070337605. info
- Metody hodnocení
- Zkouška - písemný test Účast na seminářích Prezentace seminární práce
- Informace učitele
- http://is.muni.cz/elportal/?id=724628
- Další komentáře
- Předmět není určen pro specifický modul Trenérství.
- Statistika zápisu (jaro 2010, nejnovější)
- Permalink: https://is.muni.cz/predmet/fsps/jaro2010/bp024