bk1087 Psychologie sportu

Fakulta sportovních studií
jaro 2011
Rozsah
8/8. 3 kr. Ukončení: zk.
Vyučující
doc. PaedDr. Marie Blahutková, Ph.D. (přednášející)
Mgr. et Mgr. Viktor Pacholík, Ph.D. (přednášející)
Garance
doc. PaedDr. Marie Blahutková, Ph.D.
Rozvrh seminárních/paralelních skupin
bk1087/man_cv: Pá 25. 2. 13:00–15:00 E34/225 - seminární místnost, Pá 18. 3. 10:10–12:10 C15/207, Pá 22. 4. 8:00–9:20 B11/236, M. Blahutková
bk1087/prednaska: Pá 18. 2. 17:15–19:15 B11/311, Pá 11. 3. 14:20–15:40 B11/311, Pá 8. 4. 15:20–17:20 B11/236, M. Blahutková
bk1087/rvs_cv: Pá 4. 3. 11:00–12:20 E34/203 - seminární místnost, Pá 1. 4. 10:30–12:30 K205, Pá 29. 4. 11:40–13:40 B11/305, M. Blahutková
Předpoklady
Znalost obecných základů psychologie.
Omezení zápisu do předmětu
Předmět je určen pouze studentům mateřských oborů.
Mateřské obory/plány
předmět má 10 mateřských oborů, zobrazit
Cíle předmětu
Na konci tohoto předmětu bude student schopen:
- používat základní psychodiagnostické nástroje pro základní diagnostiku osobnosti sportovce, učitele tělesné výchovy a sportovního trenéra
- analyzovat psychologické problémy při provádění sportovního výkonu
- rozeznávat jednotlivé fáze motorického učení (potřeby)z pohledu psychologie sportu
- prakticky používat regulační prostředky pro regulaci předstartovních stavů a psychologického selhání
- využívat pravidla duševní hygieny sportovce pro udržení rovnováhy osobnosti sportovce
Osnova
  • 1. Systém psychologie sportu, historický vývoj, současné postavení psychologie sportu, typologie sportu
  • 2. Osobnost sportovce - schopnosti se vztahem ke sportovní činnosti
  • 3. Diagnostika osobnosti sportovce - temperament, výkonová motivace, pozornost, soustředěnost, agresivita, aspirace apod.
  • 4. Fáze motorického učení, plató efekt a křivka zapomínání
  • 5. Předstartovní, startovní a soutěžní stavy, psychologické selhání
  • 6. Regulační prostředky a principy regulace sportovce
  • 7. Sport a duševní zdraví, duševní hygiena sportovce
  • 8. Agresivita ve sportu
  • 9. Asertivita a její využívání při sportovní činnosti
  • 10. Koučování, úkoly kouče, dyadická interakce
  • 11. Psychomotorika a její využití při práci se sportovci
  • 12. Ontogeneze člověka se vztahem ke sportovní činnosti
Literatura
  • SLEPIČKA, Pavel, Václav HOŠEK a Běla HÁTLOVÁ. Psychologie sportu. Vyd. 1. Praha: Univerzita Karlova v Praze, nakladatelství Karolinum, 2006, 230 s. ISBN 8024612909. info
  • SEILER, Roland a Andreas STOCK. Psychotrénink : ve sportu i v životě. 1. vyd. Praha: Olympia, 1996, 149 s. ISBN 8070334142. info
  • MACÁK, Ivan a Václav HOŠEK. Psychologie tělesné výchovy a sportu. Praha: Státní pedagogické nakladatelství, 1989, 221 s. URL info
  • MACHAČ, Miloš, Helena MACHAČOVÁ a Jiří HOSKOVEC. Emoce a výkonnost. 2. vyd. Praha: Státní pedagogické nakladatelství, 1988, 283 s. URL info
  • VANĚK, Miroslav. Psychologie sportu [Vaněk, 1984]. 2., přeprac. vyd. Praha: Státní pedagogické nakladatelství, 1984, 197 s. info
  • KODÝM, Miloslav. Psychologie tělesné výchovy : pro studium učitelství na 1. stupni základní školy. 1. vyd. Praha: Univerzita Karlova, 1982, 181 s. info
Výukové metody
Teoretická příprava formou přednášek a seminářů
Metody hodnocení
Seminární práce Praktické využití psychodiagnostických metod Ústní zkouška
Další komentáře
Studijní materiály
Předmět je zařazen také v obdobích podzim 2010, podzim 2011, jaro 2012, podzim 2012, jaro 2013, podzim 2013, jaro 2017.