FSpS:p952 Žonglování - Informace o předmětu
p952 Tělesná výchova - Žonglování
Fakulta sportovních studiíjaro 2012
- Rozsah
- 0/2. 1 kr. Ukončení: z.
- Vyučující
- Mgr. Dagmar Heiland Trávníková, Ph.D. (cvičící)
Jarmila Titzová (pomocník) - Garance
- Mgr. Dagmar Heiland Trávníková, Ph.D.
Centrum univerzitního sportu – Fakulta sportovních studií
Kontaktní osoba: Mgr. Dagmar Heiland Trávníková, Ph.D.
Dodavatelské pracoviště: Centrum univerzitního sportu – Fakulta sportovních studií - Rozvrh seminárních/paralelních skupin
- p952/1: Po 10:30–12:00 E34/117 - hala úpolových sportů, D. Heiland Trávníková
- Předpoklady
- POV_TV
Předmět se vypisuje jen v rámci povinné TV. - Omezení zápisu do předmětu
- Předmět je otevřen studentům libovolného oboru.
Předmět si smí zapsat nejvýše 23 stud.
Momentální stav registrace a zápisu: zapsáno: 0/23, pouze zareg.: 0/23, pouze zareg. s předností (mateřské obory): 0/23 - Cíle předmětu
- Hlavní cíl výuky: - zlepšení úrovně pohybových dovedností a fyzické úrovně - ovlivnění kladného přístupu ke sportovním aktivitám - podpora zdravého životního stylu studentů Předmět je zaměřen na rozvoj žonglérsko-pohybových dovedností. Žonglování je kreativní pohybová aktivita, která nespočívá pouze v nácviku a drilu techniky, ale umožňuje též rozvoj nových pohybových zkušeností a dovedností. Vedle duševní stránky rozvíjíme žonglérskými pohybovými aktivitami smysl pro rytmus, návyky ke správnému držení těla, nervosvalovou koordinaci, rovnováhu, obratnost a prostorovou orientaci. Dále je žonglování činností zlepšující koordinaci, soustředění, a rozvoj vztahů mezi mozkovými hemisférami. V neposlední řadě tato aktivita rozvíjí potřebu prezentovat své vlastní objevené artistické prvky publiku, a podporuje tím schopnost samostatného a sebevědomého vystupování. Přestože není v České republice žonglování zatím příliš rozšířené (jako např. v Německu, a dalších zemích západní Evropy, kde je výuka žonglérsko-pohybových dovedností součástí školních osnov), nachází své využití při práci s dětmi a rizikovou mládeží (volnočasové aktivity, zařazení do školní tělesné výchovy,..) či jako rekreační „sport“ u zástupců všech věkových skupin.
- Osnova
- - seznámení se základními žonglérskými pomůckami (míčky, kužely, šátky, talíře, diabolo, kruhy, ďábelské hůlky) - nácvik žonglérské techniky se třemi (dle individuálních schopností i s více) míčky včetně základních triků - žonglování ve dvojici, ve skupině - propojení žonglování s pohybem - práce s žonglérskou pomůckou, netradiční uchopení žonglérské pomůcky - prezentace žonglérsko-pohybových dovedností
- Literatura
- TRÁVNÍKOVÁ, Dagmar. Žonglování. 2008. vyd. FSpS MU Brno: Fakulta sportovních studií, 2008. ISBN 978-80-210-4587-3. info
- TRÁVNÍKOVÁ, Dagmar. Výzkum vlivu žonglování a dalších psychomotorických aktivit na rozvoj osobnosti adolescentů s poruchami pozornosti, chování a hyperaktivitou. In 2. mezinárodní studentská vědecká konference, FSpS Brno. 2007. vyd. Brno, FSpS: Fakulta sportovních studií, 2007, s. 121-124. info
- TRÁVNÍKOVÁ, Dagmar a Lucie BRŮŽKOVÁ. Žonglování a jiné psychomotorické aktivity a jejich pozitivní vliv na rozvoj schopností člověka. In Mezinárodní konference „Výchova ke zdraví a kvalita života“. České Budějovice: Jihočeská Univerzita České Budějovice, 2007, 4 s. ISBN 978-80-7040-993-0. info
- TRÁVNÍKOVÁ, Dagmar. Celouniverzitní dílna žonglování. 2007. URL info
- Výukové metody
- Praktický seminář
- Metody hodnocení
- Požadavky k absolvování předmětu: Aktivní účast v seminářích. Zápočet - předvedení žonglérského výstupu obsahujícího min. 3 žonglérské triky se třemi míčky. Možno předvést jednotlivě či ve dvojicích, případně v menších skupinách. Kromě míčků mohou být využity i další žonglérské pomůcky. Doporučuji využít vhodný hudební doprovod.
- Informace učitele
- Pro bližší informace o žonglování doporučuji skripta: Dagmar Trávníková. Žonglování. Brno: FSpS, MU.2008.
- Další komentáře
- Studijní materiály
- Statistika zápisu (jaro 2012, nejnovější)
- Permalink: https://is.muni.cz/predmet/fsps/jaro2012/p952