nk2270 Teorie osobnostně sociálního rozvoje

Fakulta sportovních studií
jaro 2015
Rozsah
7/7. 3 kr. Ukončení: zk.
Vyučující
doc. PhDr. Mgr. Marcela Janíková, Ph.D. (přednášející)
Mgr. Zuzana Hájková (cvičící)
Garance
doc. PhDr. Mgr. Marcela Janíková, Ph.D.
Katedra pedagogiky sportu – Fakulta sportovních studií
Dodavatelské pracoviště: Katedra pedagogiky sportu – Fakulta sportovních studií
Rozvrh
Pá 27. 2. 14:00–15:25 B11/235, Pá 20. 3. 13:15–15:25 B11/236, Pá 27. 3. 17:45–19:10 B11/306
  • Rozvrh seminárních/paralelních skupin:
nk2270/1: Pá 27. 3. 11:45–13:10 B11/206, Pá 10. 4. 11:45–13:10 E34/225 - seminární místnost, Pá 17. 4. 8:45–10:55 B11/206, Z. Hájková, M. Janíková
nk2270/2: Pá 6. 3. 17:00–18:25 B11/235, Pá 20. 3. 16:15–17:40 B11/206, Pá 3. 4. 14:45–16:55 B11/311, Z. Hájková, M. Janíková
Omezení zápisu do předmětu
Předmět je nabízen i studentům mimo mateřské obory.
Mateřské obory/plány
Cíle předmětu
Předmět si klade za cíl zprostředkovat studentům informace o východiscích a principech osobnostně sociálního rozvoje jako ideálu, k jehož naplnění směřuje úsilí naprosté většiny tzv. pomáhajících profesí. Výuka bude v tomto ohledu zaměřena především na schopnost studentů využít získaných poznatků v dalších navazujících předmětech, jako jsou Základy práce se skupinou a Zážitková pedagogika, resp. v budoucí praxi absolventů. Těžištěm zájmu budou proto koncepty osobnostně sociálního rozvoje spojené s principem zkušenostně reflektivního učení představujícího komplexní a plnohodnotnou platformu učení umožňující prostřednictvím reflektované vlastní zkušenosti účinně a efektivně zprostředkovat znalosti, učit dovednostem, ovlivňovat myšlení (postoje, hodnoty) a modelovat chování v nejobecnějším slova smyslu. V průběhu předmětu se studenti postupně seznámí s moderními edukačními koncepty vyrůstajícími z bohatých kořenů pedagogické historie, především J. Deweyho, K. Lewina a D. Kolba. Ze současných myšlenkových zdrojů, proudů a směrů bude následně pozornost věnována dílům autorů, kteří na tuto myšlenkovou tradici navazují a dále ji rozpracovávají, a to především důrazem na proces reflexe zkušenosti v procesu učení (např. D. Schön, A. Brockbank, I. McGill, J. Moon, J. Mezirow, D. Sugerman, D. Boud, a řada dalších). Na závěr předmětu studenti prokážou znalost základních východisek, principů a modelů uplatňovaných v současných programech osobnostně sociálního rozvoje a budou schopni tyto poznatky aplikovat v dalších navazujících předmětech orientovaných na návrh a realizaci těchto programů v bezprostředním kontaktu s klientem.
Osnova
  • • Zážitek + reflexe = osobnostně sociální rozvoj? O pravdách a mýtech • Humanistický přístup a jeho role v osobnostně sociálním rozvoji (Rogers; encounterové skupiny; Csikszentmihalyi) • Pragmatická pedagogika a psychologie a jejich pojetí osobnostně sociálního rozvoje (Mead, Dewey) • Konstruktivismus – principy myšlení, učení a zkušenost • Zkušenostní učení D. Kolba a reflektivní praxe D. Schöna a jejich význam pro koncepce osobnostně sociálního rozvoje • Současné zdroje koncepcí osobnostně sociálního rozvoje (Mezirow, Boud, McGill, Broackbank, Priest, Gass, Nadler, Moon) • K. Lewin a jeho význam pro programy osobnostně sociálního rozvoje – akční výzkum, skupinová dynamika, T-skupiny
Další komentáře
Studijní materiály
Předmět je zařazen také v obdobích podzim 2013, jaro 2016, jaro 2017, jaro 2018, jaro 2019, jaro 2020.