FSpS:nk2521 Pedagogika volného času II - Informace o předmětu
nk2521 Pedagogika volného času II
Fakulta sportovních studiíjaro 2016
- Rozsah
- 7/7/0. 4 kr. Ukončení: zk.
- Vyučující
- doc. PhDr. Vladimír Jůva, CSc. (přednášející)
- Garance
- doc. PhDr. Vladimír Jůva, CSc.
Katedra pedagogiky sportu – Fakulta sportovních studií
Kontaktní osoba: doc. PhDr. Vladimír Jůva, CSc.
Dodavatelské pracoviště: Katedra pedagogiky sportu – Fakulta sportovních studií - Rozvrh
- Pá 18. 3. 17:00–18:30 C15/207, Pá 15. 4. 16:15–17:45 C15/207, Pá 13. 5. 17:45–20:00 C15/207
- Rozvrh seminárních/paralelních skupin:
- Předpoklady
- Absolvování předmětu Pedagogika volného času I.
- Omezení zápisu do předmětu
- Předmět je určen pouze studentům mateřských oborů.
- Mateřské obory/plány
- Učitelství tělesné výchovy pro základní a střední školy (program FSpS, N-TV, směr Sportovní edukace) (2)
- Cíle předmětu
- Hlavní cíle kurzu jsou: osvojení odborné terminologie pedagogiky volného času; porozumění humanistické koncepci soudobé pedagogiky volného času; analýza volnočasové edukace všech věkových skupin.
Na konci kurzu bude student schopen: vysvětlit soudobé trendy pojetí volného času; interpretovat výsledky empirických výzkumů volného času; analyzovat nabídky volnočasových institucí; vytvořit volnočasové programy. - Osnova
- 1. Člověk, společnost a výchova ve volném čase. Pojetí a funkce volného času.
- 2. Typologie volnočasových aktivit ve vztahu k věku, pohlaví, vzdělání, lokalitě a dalších proměnných.
- 3. Aktivity ve volném čase, obsahová náplň, klasifikace, význam, metody a formy práce. Předmět, funkce, principy a metody výchovy ve volném čase.
- 4. Rodina a výchova dětí ve volném čase.
- 5. Osobnost pedagoga (animátora) ve volném čase, styly vedení skupiny, klima ve skupině.Využití pedagogické diagnostiky při výchově ve volném čase.
- 6. Historické pohledy na výchovu ve volném čase, výchovné koncepce realizované ve volném čase. Analýza výchovných principů, her, pojetí výchovy, hodnot a ideálů ve vztahu k dnešní mládeži.
- 7. Definice her a jejich atributy, výchovný význam her. Hry jako prostředek a předpoklad pro tvořivý život. Hra jako cesta k řešení životních problémů. Nebezpečí hráčství (tzv. gamblerské hry), vznik závislosti a současný stav v ČR, možná řešení problému. Hra jako významný prostředek omezující dětskou kriminalitu a řešící antisociální problémy mládeže.
- 8. Sdružení a organizace pečující výchovu ve volném čase v ČR.
- 9. Přehled sdružení a organizací pečujících o výchovu ve volném čase ve vybraných evropských zemích.
- 10. Příprava a vedení akcí (výchovy, tábory apod.) Zajišťování akce v různých oblastech: výchovné, personální, hospodářsko-ekonomické, zdravotní, technické, apod.
- 11. Animátor jako organizátor, chronologie přípravy celé akce, vyhodnocení, zpětné vazby, medializace atd.
- Literatura
- SLEPIČKOVÁ, Irena. Sport a volný čas : vybrané kapitoly. 2. vyd. Praha: Karolinum, 2005, 115 s. ISBN 8024610396. info
- HÁJEK, Bedřich, Břetislav HOFBAUER a Jiřina PÁVKOVÁ. Pedagogika volného času. Praha: Univerzita Karlova v Praze, Pedagogická fakulta, 2003, 105 s. ISBN 8072901281. info
- PÁVKOVÁ, Jiřina. Pedagogika volného času. Vyd. 3. Praha: Portál, 2002, 231 s. ISBN 80-7178-711-6. info
- PÁVKOVÁ, Jiřina. Pedagogika volného času :teorie, praxe a perspektivy mimoškolní výchovy a zařízení volného času. Vyd. 2. Praha: Portál, 2001, 229 s. ISBN 80-7178-569-5. info
- SMÉKAL, Vladimír a Mojmír VÁŽANSKÝ. Základy pedagogiky volného času. Brno: Paido, 1995. info
- Výukové metody
- teoretická příprava, seminář, exkurze, projektová práce
- Metody hodnocení
- Přednáška, seminář, diskuse v hodině, samostatné studium základní literatury, tvorba projektu, písemný test, ústní zkouška.
- Informace učitele
- http://www.fsps.muni.cz/~juva/PedVC.htm
- Statistika zápisu (jaro 2016, nejnovější)
- Permalink: https://is.muni.cz/predmet/fsps/jaro2016/nk2521