nk2521 Pedagogika volného času II

Fakulta sportovních studií
jaro 2019
Rozsah
7/7/0. 4 kr. Ukončení: zk.
Vyučující
doc. PhDr. Vladimír Jůva, CSc. (přednášející)
Garance
doc. PhDr. Vladimír Jůva, CSc.
Katedra pedagogiky sportu – Fakulta sportovních studií
Kontaktní osoba: doc. PhDr. Vladimír Jůva, CSc.
Dodavatelské pracoviště: Katedra pedagogiky sportu – Fakulta sportovních studií
Rozvrh
Pá 15. 3. 18:00–19:40 B11/235, Pá 12. 4. 15:55–17:35 B11/236, Pá 10. 5. 8:00–10:30 B11/236
  • Rozvrh seminárních/paralelních skupin:
nk2521/01: Pá 29. 3. 15:00–16:40 B11/236, Pá 3. 5. 13:50–15:30 B11/236, Pá 17. 5. 10:30–12:10 E34/225 - seminární místnost, V. Jůva
Předpoklady
absolvování předmětu Pedagogika volného času I.
Omezení zápisu do předmětu
Předmět je určen pouze studentům mateřských oborů.
Mateřské obory/plány
Cíle předmětu
Hlavní cíle kurzu jsou: osvojení odborné terminologie pedagogiky volného času; porozumění humanistické koncepci soudobé pedagogiky volného času; analýza volnočasové edukace všech věkových skupin.
Výstupy z učení
Na konci kurzu bude student schopen:
- vysvětlit soudobé trendy pojetí volného času
- interpretovat výsledky empirických výzkumů volného času
- analyzovat nabídky volnočasových institucí
- vytvořit kvalitní volnočasové programy
Osnova
  • 01. Člověk, společnost a výchova ve volném čase. Pojetí a funkce volného času
  • 02. Typologie volnočasových aktivit ve vztahu k věku, pohlaví, vzdělání, lokalitě a dalších proměnných
  • 03. Aktivity ve volném čase, obsahová náplň, klasifikace, význam, metody a formy práce. Předmět, funkce, principy a metody výchovy ve volném čase
  • 04. Rodina a výchova dětí ve volném čase
  • 05. Osobnost pedagoga (animátora) ve volném čase, styly vedení skupiny, klima ve skupině. Využití pedagogické diagnostiky při výchově ve volném čase
  • 06. Historické pohledy na výchovu ve volném čase, výchovné koncepce realizované ve volném čase. Analýza výchovných principů, her, pojetí výchovy, hodnot a ideálů ve vztahu k dnešní mládeži
  • 07. Definice her a jejich atributy, výchovný význam her. Hry jako prostředek a předpoklad pro tvořivý život. Hra jako cesta k řešení životních problémů. Nebezpečí hráčství (tzv. gamblerské hry), vznik závislosti a současný stav v ČR, možná řešení problému. Hra jako významný prostředek omezující dětskou kriminalitu a řešící antisociální problémy mládeže
  • 08. Sdružení a organizace pečující výchovu ve volném čase v ČR
  • 09. Přehled sdružení a organizací pečujících o výchovu ve volném čase ve vybraných evropských zemích
  • 10. Příprava a vedení akcí (výchovy, tábory apod.). Zajišťování akce v různých oblastech: výchovné, personální, hospodářsko-ekonomické, zdravotní, technické apod.
  • 11. Animátor jako organizátor, chronologie přípravy celé akce, vyhodnocení, zpětné vazby, medializace atd.
Literatura
  • SLEPIČKOVÁ, Irena. Sport a volný čas : vybrané kapitoly. 2. vyd. Praha: Karolinum, 2005, 115 s. ISBN 8024610396. info
  • HÁJEK, Bedřich, Břetislav HOFBAUER a Jiřina PÁVKOVÁ. Pedagogika volného času. Praha: Univerzita Karlova v Praze, Pedagogická fakulta, 2003, 105 s. ISBN 8072901281. info
  • PÁVKOVÁ, Jiřina. Pedagogika volného času. Vyd. 3. Praha: Portál, 2002, 231 s. ISBN 80-7178-711-6. info
  • PÁVKOVÁ, Jiřina. Pedagogika volného času :teorie, praxe a perspektivy mimoškolní výchovy a zařízení volného času. Vyd. 2. Praha: Portál, 2001, 229 s. ISBN 80-7178-569-5. info
  • SMÉKAL, Vladimír a Mojmír VÁŽANSKÝ. Základy pedagogiky volného času. Brno: Paido, 1995. info
Výukové metody
teoretická příprava, seminář, exkurze.
Metody hodnocení
přednáška, seminář, diskuse v hodině, samostatné studium základní literatury, tvorba projektu, písemný test, zápočet.
Informace učitele
http://www.fsps.muni.cz/~juva/PedVC.htm
Další komentáře
Studijní materiály
Předmět je zařazen také v obdobích jaro 2013, jaro 2014, jaro 2015, jaro 2016, jaro 2017, jaro 2018, jaro 2020.