FSpS:np2410 Alternativní formy cvičení - Informace o předmětu
np2410 Alternativní formy cvičení
Fakulta sportovních studiíjaro 2016
- Rozsah
- 0/2. 2 kr. Ukončení: kz.
- Vyučující
- Mgr. Jana Řezaninová, Ph.D. (cvičící)
- Garance
- prof. RNDr. Jarmila Riegerová, CSc.
Katedra podpory zdraví – Fakulta sportovních studií
Dodavatelské pracoviště: Katedra podpory zdraví – Fakulta sportovních studií - Rozvrh seminárních/paralelních skupin
- np2410/01: Čt 11:20–12:50 E34/119 - univerzální tělocvična, J. Řezaninová
- Omezení zápisu do předmětu
- Předmět je určen pouze studentům mateřských oborů.
- Mateřské obory/plány
- Aplikovaná kineziologie (angl.) (program FSpS, N-TV)
- Aplikovaná kineziologie (program FSpS, N-TV) (2)
- Cíle předmětu
- Cílem předmětu je získat dovednosti vytvářet adekvátní pohybové programy vzhledem k věku klienta (dítě, senior), civilizačnímu onemocnění (vertebrogenní obtíže, hypertenze, diabetes mellitus aj.), handicapu i druhu výkonnostního sportu. Na konci tohoto předmětu bude student schopen samostatně vytvářet adekvátní pohybově intervenční programy ve vztahu k individuálním potřebám klienta.
- Osnova
- • Využití jógy jako prevence negativních civilizačních vlivů (špatné pohybové návyky, stereotypy, stres, napětí). • Využití prvků jógy v regeneraci sportovce (kompenzace jednostranného zatížení, prevence přetížení a poranění pohybového aparátu). • Využití alternativních forem cvičení (jóga, taj-či, Feldenkrais) v prevenci i terapii psychosomatických potíží. • Využití alternativních forem cvičení ke zlepšení koordinačních a koncentračních schopností sportovce. • Využití alternativních forem cvičení ke zlepšení ideomotorických funkcí klienta/sportovce. • Techniky pránájámy a řízeného dýchání, relaxační a meditační techniky. • Metodika tvorby pohybového programu zdravého životního stylu (pohyb, relaxace, psychika). • Využití alternativních forem cvičení u dětí. • Vytváření specifických pohybových programů – didaktické zásady. • Prezentace pohybových programů a jejich analýza.
- Literatura
- De Michelis, E. (2005). A history of modern yoga: Patañjali and western esotericism. (1st pbk. ed.). London, UK: Continuum.
- Pechová, V. (2009). Tai chi. (1. vyd.). Praha, Česko: Grada.
- Nešpor, K. (1998). Jóga pro děti: relaxace, příběhy, cvičení. (1. vyd.). Praha, Česko: Velryba.
- Feldenkrais, M. (1990). Awareness through movement: easy-to-do health exercises to improve your posture, vision, imagination, and personal awareness. (1st HarperCollins pbk. ed., viii, 173 s., [8] s. obr. příl.) San Francisco: HarperSanFrancisco.
- Simon, D. & Makolowski I. (2006). Očistné jogínské techniky: šatkarmy aneb "šestero očistných úkonů". (1.vyd.). Olomouc, Česko: Fontána.
- Maehle, G. (2011). Aštánga vinjása jóga: Pataňdžaliho jóga v praxi: podrobný průvodce základní sestavou. (1. vyd. ). Olomouc, Česko: Fontána.
- Hirschi, G. (2007). Duchovní síla jógy: ásany, meditace, mudry. Olomouc, Česko: Fontána.
- Výukové metody
- praktická cvičení
- Metody hodnocení
- • 85 % aktivní účast na praktických cvičeních • Vypracování seminární práce v rozsahu 5-10 stran a praktické předvedení připraveného pohybového programu dle zadání, hodnoceno škálou A – F.
- Další komentáře
- Studijní materiály
- Statistika zápisu (jaro 2016, nejnovější)
- Permalink: https://is.muni.cz/predmet/fsps/jaro2016/np2410