np2410 Alternativní formy cvičení

Fakulta sportovních studií
jaro 2018
Rozsah
0/2/0. 2 kr. Ukončení: zk.
Vyučující
Mgr. Lucie Chocholová (cvičící)
Mgr. Jana Řezaninová, Ph.D. (cvičící)
Garance
Mgr. Jana Řezaninová, Ph.D.
Katedra podpory zdraví – Fakulta sportovních studií
Dodavatelské pracoviště: Katedra podpory zdraví – Fakulta sportovních studií
Rozvrh seminárních/paralelních skupin
np2410/01: Čt 10:30–12:00 E34/224, J. Řezaninová
Omezení zápisu do předmětu
Předmět je určen pouze studentům mateřských oborů.
Mateřské obory/plány
Cíle předmětu
Cílem předmětu je získat dovednosti vytvářet adekvátní pohybové programy vzhledem k věku klienta (dítě, senior), civilizačnímu onemocnění (vertebrogenní obtíže, hypertenze, diabetes mellitus aj.), handicapu i druhu výkonnostního sportu. Na konci tohoto předmětu bude student schopen samostatně vytvářet adekvátní pohybově intervenční programy ve vztahu k individuálním potřebám klienta.
Výstupy z učení
Student bude po absolvování předmětu schopen: -využít pohybové formy zaměřené na prožitek a kvalitu provedení pohybových stereotypů
- navrhnout individualizovaný pohybový program na základě kineziologické analýzy a vstupního pohovoru s klientem
- aplikovat prožitkové formy cvičení vzhledem k věku klienta (dítě, senior), civilizačnímu onemocněn, handicapu i druhu výkonnostního sportu
Osnova
  • • Využití jógy jako prevence negativních civilizačních vlivů (špatné pohybové návyky, stereotypy, stres, napětí). • Využití prvků jógy v regeneraci sportovce (kompenzace jednostranného zatížení, prevence přetížení a poranění pohybového aparátu). • Využití alternativních forem cvičení (jóga, taj-či, Feldenkrais) v prevenci i terapii psychosomatických potíží. • Využití alternativních forem cvičení ke zlepšení koordinačních a koncentračních schopností sportovce. • Využití alternativních forem cvičení ke zlepšení ideomotorických funkcí klienta/sportovce. • Techniky pránájámy a řízeného dýchání, relaxační a meditační techniky. • Metodika tvorby pohybového programu zdravého životního stylu (pohyb, relaxace, psychika). • Využití alternativních forem cvičení u dětí. • Vytváření specifických pohybových programů – didaktické zásady. • Prezentace pohybových programů a jejich analýza.
Literatura
    povinná literatura
  • KOLÁŘ, Pavel. Rehabilitace v klinické praxi. 1. vyd. Praha: Galén, 2009, xxxi, 713. ISBN 9788072626571. info
    doporučená literatura
  • Pechová, V. (2009). Tai chi. (1. vyd.). Praha, Česko: Grada.
  • Nešpor, K. (1998). Jóga pro děti: relaxace, příběhy, cvičení. (1. vyd.). Praha, Česko: Velryba.
  • Feldenkrais, M. (1990). Awareness through movement: easy-to-do health exercises to improve your posture, vision, imagination, and personal awareness. (1st HarperCollins pbk. ed., viii, 173 s., [8] s. obr. příl.) San Francisco: HarperSanFrancisco.
  • STACKEOVÁ, Daniela. Relaxační techniky ve sportu : [autogenní trénink, dechová cvičení, svalová relaxace]. 1. vyd. Praha: Grada, 2011, 133 s. ISBN 9788024736464. info
    neurčeno
  • Hirschi, G. (2007). Duchovní síla jógy: ásany, meditace, mudry. Olomouc, Česko: Fontána.
Výukové metody
Přednášky s praktickou částí
Metody hodnocení
• Písemná zkouška na konci semestru
Další komentáře
Studijní materiály
Předmět je zařazen také v obdobích jaro 2016, jaro 2017, jaro 2019.