np2025 Didaktika plaveckých sportů

Fakulta sportovních studií
jaro 2017
Rozsah
1/1/0. 3 kr. Ukončení: zk.
Vyučující
Mgr. Dita Hlavoňová, Ph.D. (přednášející)
Mgr. Marcela Keberlová (přednášející)
Garance
Mgr. Dita Hlavoňová, Ph.D.
Oddělení plavání – Katedra atletiky, plavání a sportů v přírodě – Fakulta sportovních studií
Kontaktní osoba: Kateřina Novotná
Dodavatelské pracoviště: Oddělení plavání – Katedra atletiky, plavání a sportů v přírodě – Fakulta sportovních studií
Rozvrh
St 1. 3. 17:10–18:40 B11/305, St 15. 3. 17:10–18:40 B11/305, St 29. 3. 17:10–18:40 B11/305, St 12. 4. 17:10–18:40 B11/305, St 26. 4. 17:10–18:40 B11/305, St 10. 5. 17:10–18:40 B11/305
  • Rozvrh seminárních/paralelních skupin:
np2025/01: Čt 10:00–11:00 bazén TJ Tesla Lesná, D. Hlavoňová
np2025/02: Čt 11:00–12:00 bazén TJ Tesla Lesná, D. Hlavoňová
Předpoklady
Základní plavecké dovednosti na úrovni „Zdokonalovacího plavání“, technika plaveckých způsobů znak, kraul a prsa
Omezení zápisu do předmětu
Předmět je určen pouze studentům mateřských oborů.
Mateřské obory/plány
předmět má 7 mateřských oborů, zobrazit
Cíle předmětu
Po skončení kurzu by student měl:
1. Rozumět struktuře a členění plaveckých sportů
2. Definovat determinaci plaveckého výkonu – jeho faktory
3. Znát a charakterizovat strukturu výuky plavání na školách a v soukromých subjektech
4. Analyzovat základní biomechanické principy plaveckých technik
5. Umět aplikovat své znalosti do metodiky výuky plavání
5. Definovat a umět aplikovat pravidla plavání, vodního póla, skoků do vody a synchronizovaného plavání
6. Umět vyhodnotit konkrétní situaci a aplikovat své dovednosti při záchraně tonoucího
7. Umět konstruovat plaveckou jednotku dle úrovně a počtu svých svěřenců
8. Posoudit plavcovu techniku, na základě identifikace chyb formulovat návrhy na jejich korekci
Osnova
  • 1. Struktura plaveckých sportů.
  • 2. Výuka plavání na různých úrovních.
  • 3. Specifika výuky plavání dětí a dospělých, strach a motivace ve výuce plavání
  • 4. Faktory determinující plavecký výkon
  • 5. Biomechanika plavání
  • 6. Vývoj jednotlivých plaveckých způsobů.
  • 7. Technika plaveckých způsobů
  • - Zařazení výuky práce nohou u plaveckých způsobů znak, kraul a motýlek s použitím malých ploutví.
  • - Rozbor techniky plaveckého způsobu znak – vlastní technika
  • - Rozbor techniky plaveckého způsobu motýlek – vlastní technika
  • - Rozbor techniky plaveckého způsobu kraul – vlastní technika
  • - Rozbor techniky plaveckého způsobu prsa – vlastní technika
  • 8. Metodika nácviku jednotlivých plaveckých způsobů, hry ve vodě
  • 9. Pravidla plavání, plánování vyučovací jednotky ve vodě
  • 10. Pravidla vodního póla, skoků do vody
  • 11. Pravidla synchronizovaného plavání, záchrana tonoucího
  • 12. Další pohybové aktivity ve vodě – aquaaeribic, aquagymnastika
  • 13. Shrnutí
  • 14. Závěrečný písemný test
Literatura
  • ČECHOVSKÁ, Irena a Tomáš MILER. Plavání. 2., přeprac. vyd. Praha: Grada, 2008, 127 s. ISBN 9788024721545. info
  • ČECHOVSKÁ, Irena. Plavání dětí s rodiči : "plavání" kojenců a batolat, plavecká výuka předškolních dětí předškolního věku, hry a říkadla do vody. 1. vyd. Praha: Grada, 2002, 132 s. ISBN 8024702118. info
  • MOTYČKA, Jaroslav et al. Teorie plaveckých sportů. Plavání, synchronizované plavání, vodní pólo, skoky do vody, záchrana tonoucího. 1. vyd. Brno: PdF MU, 2001, 205 s. ISBN 80-210-2711-8. info
  • ROZTOČIL, Tomáš a Jiří ŠVEC. Technika a didaktika plavání :(učební texty pro posluchače oboru tělesná výchova). 1. vyd. Hradec Králové: Gaudeamus, 1996, 71 s. ISBN 80-7041-613-0. info
  • KLEČKOVÁ, Jindřiška. Synchronizované plavání. Vyd. 1. Olomouc: Univerzita Palackého, 1992, 46 s. ISBN 8070670886. info
Výukové metody
- teoretické přednášky v učebně
- praktická výuka – praxe 2 hodiny při základním a předškolním plavání na bazénu
- náslech a pasivní účast na hodině plavání s tělesně postiženými
- zpracování videozáznamu – rozbor a hodnocení vlastní plavecké techniky
Metody hodnocení
Předmět je ukončen po absolvování písemné zkoušky a odevzdáním 2 zpráv.
Písemná zkouška je studentovi udělena na základě zdárného absolvování závěrečného písemného testu.
Test se skládá z 55 otázek, z toho 5 otevřených a 50 uzavřených. Celkem může získat student 63 bodů, pro splnění musí získat minimálně 49 bodů. V testu student prokáže jak teoretické znalosti, tak i schopnost aplikace těchto znalostí v plavecké tematice.

Z praktické hodiny (plavání dětí) a z náslechu (tělesně postižení) vypracuje student zprávu o rozsahu min. polovina strany formátu A4, kde uvede svoje postřehy z výuky, podmínky apod.Zpracování videozáznamu – rozbor a hodnocení vlastní plavecké techniky
Informace učitele
http://www.fsps.muni.cz/impact/didaktika-plaveckych-sportu/
Přístupové jméno: visitor
Heslo: p1l0t (pé jedna el nula té)
Studijní materiál je v souladu se zákonem č. 121/2000 Sb. Autorským zákonem, ve znění pozdějších předpisů, považován za autorské dílo, ke kterému vykonává majetková práva autorská Masarykova univerzita. Upozorňujeme uživatele, že jakékoliv šíření, převzetí či další zpřístupnění jeho obsahu je bez souhlasu MU zakázáno.
Vážení studenti, tento předmět je inovován v rámci projektu OP VK Inovace a modernizace studijních oborů FSpS (IMPACT, reg. číslo CZ.1.07/2.2.00/28.0221), řešeném na Masarykově univerzitě, Fakultě sportovních studií v období leden 2012 – prosinec 2014.
Inovace předmětu spočívá v inovaci jeho sylabu a ve vytvoření e-learningové podpory výuky s využitím aktuální odborné literatury. Modernizace výuky bude spočívat rovněž ve využití nově nakoupených pomůcek a přístrojů.
Žádáme vás o poskytnutí zpětné vazby, jak k samotné inovované výuce (formou studijní ankety), tak i k předloženým studijním materiálům (kontaktní osoba Mgr. Aneta Fedrová – fedrova.aneta@gmail.com), aby mohlo dojít k jejich případné úpravě a doplnění. Budeme rádi za každou zpětnou vazbu a návrh úprav či doplnění.

Inovace spočívá v integraci nového obsahu výuky do předmětu Didaktika plaveckých sportů. Novým obsahem máme na mysli aplikaci znalostí získaných studiem při analýze videozáznamu vlastní plavecké techniky s návrhy cvičení na odstranění chyb.
Hlavní částí inovace je zařazení rozboru vlastní techniky studentů na základě videozáznamu techniky plavání pod vodní hladinou.
- Změnit obsah výuky v sylabech předmětu (viz příloha)
- Vytvořit výukovou podporu ve formě e-learningu (natočení a rozbor nejčastějších chyb při plavání jednotlivými plaveckými způsoby) - Dovybavit pracoviště technikou pro natáčení a rozbor videa

Výukový materiál (forma, název, rozsah):
E-learningový kurz s videozáznamy
soubor videozáznamů nesprávného provedení klíčových plaveckých pohybů u všech plaveckých způsobů

Kategorie e-learningu: 3
Další komentáře
Studijní materiály
Předmět je zařazen také v obdobích jaro 2013, jaro 2014, jaro 2015, jaro 2016, jaro 2018, jaro 2019.