FSpS:np2270 Teorie osobnostně soc. rozvoje - Informace o předmětu
np2270 Teorie osobnostně sociálního rozvoje
Fakulta sportovních studiíjaro 2017
- Rozsah
- 1/1. 3 kr. Ukončení: zk.
- Vyučující
- doc. PhDr. Mgr. Marcela Janíková, Ph.D. (přednášející)
Mgr. Jana Teplá (cvičící) - Garance
- doc. PhDr. Mgr. Marcela Janíková, Ph.D.
Katedra pedagogiky sportu – Fakulta sportovních studií
Kontaktní osoba: doc. PhDr. Mgr. Marcela Janíková, Ph.D.
Dodavatelské pracoviště: Katedra pedagogiky sportu – Fakulta sportovních studií - Rozvrh
- St 22. 2. 8:10–9:10 B11/206, St 1. 3. 8:10–9:10 B11/206, St 8. 3. 8:10–9:10 B11/206, St 15. 3. 8:10–9:10 B11/206, St 22. 3. 8:10–9:10 B11/206, St 29. 3. 8:10–9:10 B11/206, St 5. 4. 8:10–9:10 B11/206, St 12. 4. 8:10–9:10 B11/206, St 19. 4. 8:10–9:10 B11/206, St 26. 4. 8:10–9:10 B11/206
- Rozvrh seminárních/paralelních skupin:
np2270/02: Út 21. 2. 14:00–15:00 E34/225 - seminární místnost, Út 28. 2. 14:00–15:00 E34/225 - seminární místnost, Út 7. 3. 14:00–15:00 E34/225 - seminární místnost, Út 14. 3. 14:00–15:00 E34/225 - seminární místnost, Út 21. 3. 14:00–15:00 E34/225 - seminární místnost, Út 28. 3. 14:00–15:00 E34/225 - seminární místnost, Út 4. 4. 14:00–15:00 E34/225 - seminární místnost, Út 11. 4. 14:00–15:00 E34/225 - seminární místnost, Út 18. 4. 14:00–15:00 E34/225 - seminární místnost, Út 25. 4. 14:00–15:00 E34/225 - seminární místnost, J. Teplá
np2270/03: Út 21. 2. 15:10–16:10 E34/225 - seminární místnost, Út 28. 2. 15:10–16:10 E34/225 - seminární místnost, Út 7. 3. 15:10–16:10 E34/225 - seminární místnost, Út 14. 3. 15:10–16:10 E34/225 - seminární místnost, Út 21. 3. 15:10–16:10 E34/225 - seminární místnost, Út 28. 3. 15:10–16:10 E34/225 - seminární místnost, Út 4. 4. 15:10–16:10 E34/225 - seminární místnost, Út 11. 4. 15:10–16:10 E34/225 - seminární místnost, Út 18. 4. 15:10–16:10 E34/225 - seminární místnost, Út 25. 4. 15:10–16:10 E34/225 - seminární místnost, J. Teplá - Omezení zápisu do předmětu
- Předmět je nabízen i studentům mimo mateřské obory.
- Mateřské obory/plány
- předmět má 7 mateřských oborů, zobrazit
- Cíle předmětu
- Předmět si klade za cíl zprostředkovat studentům informace o východiscích a principech osobnostně sociálního rozvoje jako ideálu, k jehož naplnění směřuje úsilí naprosté většiny tzv. pomáhajících profesí. Výuka bude v tomto ohledu zaměřena především na schopnost studentů využít získaných poznatků v dalších navazujících předmětech, jako jsou Základy práce se skupinou a Zážitková pedagogika, resp. v budoucí praxi absolventů. Těžištěm zájmu budou proto koncepty osobnostně sociálního rozvoje spojené s principem zkušenostně reflektivního učení představujícího komplexní a plnohodnotnou platformu učení umožňující prostřednictvím reflektované vlastní zkušenosti účinně a efektivně zprostředkovat znalosti, učit dovednostem, ovlivňovat myšlení (postoje, hodnoty) a modelovat chování v nejobecnějším slova smyslu. V průběhu předmětu se studenti postupně seznámí s moderními edukačními koncepty vyrůstajícími z bohatých kořenů pedagogické historie, především J. Deweyho, K. Lewina a D. Kolba. Ze současných myšlenkových zdrojů, proudů a směrů bude následně pozornost věnována dílům autorů, kteří na tuto myšlenkovou tradici navazují a dále ji rozpracovávají, a to především důrazem na proces reflexe zkušenosti v procesu učení (např. D. Schön, A. Brockbank, I. McGill, J. Moon, J. Mezirow, D. Sugerman, D. Boud, a řada dalších). Na závěr předmětu studenti u ústní zkoušky prokážou znalost základních východisek, principů a modelů uplatňovaných v současných programech osobnostně sociálního rozvoje a budou schopni tyto poznatky aplikovat v dalších navazujících předmětech orientovaných na návrh a realizaci těchto programů v bezprostředním kontaktu s klientem.
- Osnova
- • Zážitek + reflexe = osobnostně sociální rozvoj? O pravdách a mýtech • Humanistický přístup a jeho role v osobnostně sociálním rozvoji (Rogers; encounterové skupiny; Csikszentmihalyi) • Pragmatická pedagogika a psychologie a jejich pojetí osobnostně sociálního rozvoje (Mead, Dewey) • Konstruktivismus – principy myšlení, učení a zkušenost • Zkušenostní učení D. Kolba a reflektivní praxe D. Schöna a jejich význam pro koncepce osobnostně sociálního rozvoje • Současné zdroje koncepcí osobnostně sociálního rozvoje (Mezirow, Boud, McGill, Broackbank, Priest, Gass, Nadler, Moon) • K. Lewin a jeho význam pro programy osobnostně sociálního rozvoje – akční výzkum, skupinová dynamika, T-skupiny
- Literatura
- K sobě, k druhým, k profesi : teorie, programy a metody osobnostního a sociálního rozvoje pedagogických pracovníků. Edited by Jan Kolář - Bohumíra Lazarová. 1. vyd. Brno: Masarykova univerzita, 2008, 133 s. ISBN 9788021045958. info
- JIRÁSEK, Ivo. Ideové podloží rekreologie. 1. vyd. Olomouc: Univerzita Palackého, 2007, 69 s. ISBN 9788024417844. info
- HOGAN, Christine. Understanding facilitation : theory & principles. 1st pub. London: Kogan Page, 2002, viii, 248. ISBN 9780749438265. info
- MCLAUGHLIN, Colleen a Richard Lee BYERS. Personal and social development for all. 1st pub. London: David Fulton Publishers, 2001, vi, 106. ISBN 1853466433. info
- COAN, Richard W. Optimální osobnost a duševní zdraví : hrdina, umělec, mudrc nebo světec? Vyd. 1. Praha: Grada, 1999, 232 s. ISBN 8071696625. info
- BERTRAND, Yves. Soudobé teorie vzdělávání. Vyd. 1. Praha: Portál, 1998, 247 s. ISBN 80-7178-216-5. info
- JOHNS, Hazel. Personal development in counsellor training. 1st pub. by Cassell, London. London: Sage, 1996, xii, 148. ISBN 9780304329359. info
- L'ABATE, Luciano. A theory of personality development. Edited by Charles H. Bryson. New York: John Wiley & Sons, 1994, xiv, 313. ISBN 0471303038. info
- Výukové metody
- Přednáška, skupinová diskuze, individuální konzultace, individuální domácí práce
- Metody hodnocení
- Aktivní účast, písemný test, ústní zkouška
- Další komentáře
- Studijní materiály
- Statistika zápisu (jaro 2017, nejnovější)
- Permalink: https://is.muni.cz/predmet/fsps/jaro2017/np2270