nk2025 Didaktika plaveckých sportů

Fakulta sportovních studií
jaro 2019
Rozsah
7/7/0. 3 kr. Ukončení: zk.
Vyučující
Mgr. Dita Hlavoňová, Ph.D. (přednášející)
Mgr. Marcela Keberlová (přednášející)
Mgr. Dita Hlavoňová, Ph.D. (cvičící)
Garance
Mgr. Dita Hlavoňová, Ph.D.
Oddělení plavání – Katedra atletiky, plavání a sportů v přírodě – Fakulta sportovních studií
Kontaktní osoba: Kateřina Novotná
Dodavatelské pracoviště: Oddělení plavání – Katedra atletiky, plavání a sportů v přírodě – Fakulta sportovních studií
Rozvrh
Pá 15. 3. 16:20–18:00 B11/236, Pá 12. 4. 17:35–19:15 B11/206, Pá 3. 5. 17:10–19:40 B11/206
  • Rozvrh seminárních/paralelních skupin:
nk2025/01: Pá 8. 3. 12:00–13:00 bazén TJ Tesla Lesná, Pá 15. 3. 11:00–12:00 bazén TJ Tesla Lesná, Pá 22. 3. 11:00–12:00 bazén TJ Tesla Lesná, Pá 29. 3. 13:00–14:00 bazén TJ Tesla Lesná, Pá 5. 4. 14:00–15:00 bazén TJ Tesla Lesná, Pá 26. 4. 12:00–13:00 bazén TJ Tesla Lesná, M. Keberlová
Předpoklady
základní plavecké dovednosti na úrovni „zdokonalovacího plavání“, technika plaveckých způsobů znak, kraul a prsa.
Omezení zápisu do předmětu
Předmět je určen pouze studentům mateřských oborů.
Mateřské obory/plány
Cíle předmětu
Studenti si osvojí základní teoretické vědomosti a praktické dovednosti o plaveckém sportu z pohledu jeho vývoje, významu pro zdraví člověka a výuky plavání z hlediska jejich budoucí pedagogické praxe.
Výstupy z učení
Po skončení kurzu by student měl:
- rozumět struktuře a členění plaveckých sportů
- definovat determinaci plaveckého výkonu – jeho faktory
- znát a charakterizovat strukturu výuky plavání na školách a v soukromých subjektech
- analyzovat základní biomechanické principy plaveckých technik
- umět aplikovat své znalosti do metodiky výuky plavání
- definovat a umět aplikovat pravidla plavání
- umět konstruovat plaveckou jednotku dle úrovně a počtu svých svěřenců
- posoudit plavcovu techniku, na základě identifikace chyb formulovat návrhy na jejich korekci
Osnova
  • Struktura plaveckých sportů
  • Výuka plavání na různých úrovních
  • Specifika výuky plavání dětí a dospělých, strach a motivace ve výuce plavání
  • Faktory determinující plavecký výkon
  • Biomechanika plavání
  • Vývoj jednotlivých plaveckých způsobů
  • Technika plaveckých způsobů
  • Zařazení výuky práce nohou u plaveckých způsobů znak, kraul a motýlek s použitím malých ploutví
  • Rozbor techniky plaveckého způsobu znak
  • Rozbor techniky plaveckého způsobu motýlek
  • Rozbor techniky plaveckého způsobu kraul
  • Rozbor techniky plaveckého způsobu prsa
  • Metodika nácviku jednotlivých plaveckých způsobů, hry ve vodě
  • Pravidla plavání, plánování vyučovací jednotky ve vodě
Literatura
  • ČECHOVSKÁ, Irena a Tomáš MILER. Plavání. 2., přeprac. vyd. Praha: Grada, 2008, 127 s. ISBN 9788024721545. info
  • ČECHOVSKÁ, Irena. Plavání dětí s rodiči : "plavání" kojenců a batolat, plavecká výuka předškolních dětí předškolního věku, hry a říkadla do vody. 1. vyd. Praha: Grada, 2002, 132 s. ISBN 8024702118. info
  • MOTYČKA, Jaroslav et al. Teorie plaveckých sportů. Plavání, synchronizované plavání, vodní pólo, skoky do vody, záchrana tonoucího. 1. vyd. Brno: PdF MU, 2001, 205 s. ISBN 80-210-2711-8. info
  • ROZTOČIL, Tomáš a Jiří ŠVEC. Technika a didaktika plavání :(učební texty pro posluchače oboru tělesná výchova). 1. vyd. Hradec Králové: Gaudeamus, 1996, 71 s. ISBN 80-7041-613-0. info
  • KLEČKOVÁ, Jindřiška. Synchronizované plavání. Vyd. 1. Olomouc: Univerzita Palackého, 1992, 46 s. ISBN 8070670886. info
Výukové metody
- teoretické přednášky v učebně
- praktická výuka + praxe 2 hodiny při základním a předškolním plavání v bazénu
- náslech a pasivní účast na hodině plavání s tělesně postiženými
Metody hodnocení
Předmět je ukončen po absolvování písemné zkoušky a odevzdáním 2 zpráv.
Písemná zkouška je studentovi udělena na základě zdárného absolvování závěrečného písemného testu.
Test se skládá z 55 otázek, z toho 5 otevřených a 50 uzavřených. Celkem může získat student 63 bodů, pro splnění musí získat minimálně 49 bodů. V testu student prokáže jak teoretické znalosti, tak i schopnost aplikace těchto znalostí v plavecké tematice.
Z praktické hodiny (plavání dětí) a z náslechu (tělesně postižení) vypracuje student zprávu o rozsahu min. poloviny strany formátu A4, kde uvede svoje postřehy z výuky, podmínky apod.
Informace učitele
http://www.fsps.muni.cz/impact/didaktika-plaveckych-sportu/
Předmět je zařazen také v obdobích jaro 2013, jaro 2014, jaro 2015, jaro 2016, jaro 2017, jaro 2018.
  • Statistika zápisu (nejnovější)
  • Permalink: https://is.muni.cz/predmet/fsps/jaro2019/nk2025