nk4041 Etika a společenská odpovědnost

Fakulta sportovních studií
jaro 2024
Rozsah
7/7/0. 4 kr. Ukončení: zk.
Vyučující
PhDr. Mgr. Vratislav Moudr, Ph.D. (přednášející)
PhDr. Mgr. Vratislav Moudr, Ph.D. (cvičící)
Garance
PhDr. Mgr. Vratislav Moudr, Ph.D.
Katedra tělesné výchovy a společenských věd – Fakulta sportovních studií
Dodavatelské pracoviště: Katedra tělesné výchovy a společenských věd – Fakulta sportovních studií
Rozvrh
Pá 1. 3. 9:15–10:55 B11/206, Pá 19. 4. 9:35–11:15 B11/206, Pá 26. 4. 10:55–13:25 B11/206
  • Rozvrh seminárních/paralelních skupin:
nk4041/KT: Pá 23. 2. 12:35–14:15 E34/203 - seminární místnost, Pá 15. 3. 13:00–14:40 E34/207 – seminární místnost, Pá 5. 4. 10:55–13:25 B11/236, V. Moudr
nk4041/MS: Pá 23. 2. 10:55–12:35 E34/203 - seminární místnost, Pá 1. 3. 11:20–13:50 E34/203 - seminární místnost, Pá 19. 4. 11:20–13:00 B11/235, V. Moudr
nk4041/UTV: Pá 23. 2. 9:15–10:55 E34/203 - seminární místnost, Pá 8. 3. 9:15–11:45 B11/235, Pá 12. 4. 10:55–12:35 B11/235, V. Moudr
Předpoklady
BOZP_OK(bozp_po_stud) && BOZP_OK(bozp_po_stud_fsps)
Omezení zápisu do předmětu
Předmět je určen pouze studentům mateřských oborů.
Mateřské obory/plány
předmět má 6 mateřských oborů, zobrazit
Cíle předmětu
Cílem je seznámit studenty se základními pojmy, poznatky a přístupy etiky, environmentální etiky i s konceptem společenské odpovědnosti.
Výstupy z učení
Cílem předmětu je studentovo porozumění vzniku, vývoji a funkci morálky a znalost základních pojmů, přístupů a problémů etiky a environmentální etiky. Student díky tomu pochopí odpovědnost za sebe, své jednání a své výtvory nejen vůči společnosti, ale také vůči širšímu přírodnímu prostředí (biosféře). Mezi základní pojmy, které si student osvojí a bude je umět charakterizovat, patří hodnoty, etika, morálka, morální přesvědčení a jednání, morální zdůvodnění aj. Student bude schopen rozumět etice jako teoretické disciplíně, která reflektuje morálku a bude umět rozlišit způsoby této reflexe: deskriptivní etika, metaetika, normativní etika, aplikovaná etika. Student pronikne do základních problémů podnikové, spotřebitelské etiky a bude umět rozlišit různé přístupy v environmentální etice. Díky osvojení základních způsobů zdůvodňování morálního přesvědčení (deontologické a konsekvencialistické přístupy normativní etiky) získá student nástroj pro racionální posuzování obtížných rozhodovacích situací a morálních dilemat.
Osnova
  • 01. Etika jako tradiční disciplína filosofie a současná spolupráce s empirickými vědami (neurovědy, evoluční biologie, kognitivní psychologie aj.); základní teze empirické etiky
  • 02. Základní pojmy (hodnoty, etika, morálka, morální přesvědčení a jednání, morální zdůvodnění) a souvislosti mezi nimi
  • 03. Vznik morálky z přírodních kořenů (altruismus u sociálně žijících zvířat), kulturní determinace morálky, sociální funkce morálky
  • 04. Deskriptivní etika, metaetika, normativní etika, aplikovaná etika
  • 05. Teorie normativní etiky jako způsoby zdůvodňování morálního přesvědčení (jednání)
  • 06. Aplikovaná etika – etika sportu
  • 07. Aplikovaná etika – podniková etika, spotřebitelská etika
  • 08. Aplikovaná etika – etika lidských zdrojů, společenská zodpovědnost podniků, fair trade
  • 09. Environmentální etika – biocentrismus, ekocentrismus, hlubinná ekologie
  • 10. Environmentální etika – antropocentrismus, zoocentrismus, teocentrismus
  • 11. Důvody odmítání etiky (sociobiologie) a environmentální etiky (neoliberální ekonomové – Simon, Klaus)
Literatura
  • BINKA, Bohuslav. Environmentální etika. In Etika, ekonomika, příroda. První vydání. Praha: Grada Publishing, a.s., 2012, s. 84-123. ISBN 978-80-247-4293-9. info
  • ŠMAJS, Josef. Evoluční ontologie kultury a problém podnikání. 1. vyd. Brno: Masarykova univerzita, 2012, 250 s. ISBN 978-80-210-6180-4. info
  • KUNZ, Vilém. Společenská odpovědnost firem. 1. vyd. Praha: Grada Publishing, 2012, 201 s. ISBN 9788024739830. URL info
  • KACETL, Jaroslav. Obchodní a podnikatelská etika. Vyd. 1. Hradec Králové: Gaudeamus, 2011, 98 s. ISBN 9788074350955. info
  • BRÁZDA, Radim. Ethicum. první. Zlín: VeRBuM, 2010, 188 s. ISBN 978-80-904273-9-6. info
  • KLAPALOVÁ, Alena. Řízení vztahu se zákazníky a společenská odpovědnost podniku. In Ekonomika a management organizací – výzkum, výuka a praxe. 1. vydání. Brno: Masarykova univerzita, 2010, s. 171-178. ISBN 978-80-210-5273-4. URL info
  • ŠMAJS, Josef, Bohuslav BINKA, Marie PUTNOVÁ a Pavel SEKNIČKA. Podnikatelská a environmentální etika. Brno: Masarykova univerzita, 2008, 184 s. Pořadové číslo 4642/ESF-6/08-17/99. ISBN 978-80-210-4561-4. info
  • BRÁZDA, Radim. Srovnávací etika. první. Praha: KLP, 2002, 244 s. Kassandra. ISBN 80-85917-86-6. info
Výukové metody
Předmět je vyučován formou přednášek a seminářů. Přednášky slouží k explikaci základních témat a problémů. Na seminářích jsou řešeny a diskutovány konkrétní rozhodovací situace. Účast na semináři je podmíněna včasným a řádným odevzdáním stručné přípravy k tématu semináře. Nutná je účast na 2/3 seminářů konaných v semestru.
Metody hodnocení
Předmět je ukončen ústní nebo písemnou zkouškou.
Další komentáře
Studijní materiály
Předmět je zařazen také v obdobích jaro 2021, jaro 2022, jaro 2023, jaro 2025.